Då tjatar jag med.... :)
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Då så, var var vi... Jag höll på med gjutformen och armering. Nästa steg efter förra bilden var att slutföra armeringen för stödmuren.

Jag använder 10 mm armeringsjärn från Byggmax. Så jag provborrade med ett kort 12mm-borr jag hade hemma och stoppade sen in armeringsjärnet. Gick lite trögt, men ändå hyfsat okej. Så jag åkte till Harald-Nyborg och köpte ett 40cm långt 12 mm borr till min borrhammare. Körde alla hål med den. Kommer inte ihåg exakt, men ca 30 hål har jag för mig det var. Ibland körde jag i ett armeringsjärn, så då fick jag göra ett nytt hål bredvid.

Jag använder en billig borrhammare jag köpt på Jula. Funkar hur bra som helst!

borrhammare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid ett tillfälle lade den av. Blev så klart lite orolig att jag hade eldat upp motorn, eller något. Visade sig att en sladd hade lossnat från av/på-knappen :) Efter att ha fäst den igen var det bara att köra vidare!

När alla hål var borrade var det dags att köra i armeringsjärnen. Redan vid första järnet insåg jag att det här inte skulle funka. Jag fick använda slägga för att få i armeringsjärnet. Tanken var att sen dra ur armeringsjärnet och fylla hålet med kemankare. Men det var ju bara att glömma. Inte en chans att jag skulle kunna få ur det armeringsjärnet!

Så jag fick åka tillbaks till affären och köpa ett 14 mm borr också. Så fick jag gå igenom alla hål igen. Och det var ingen höjdare! När man borrar i metall eller trä kan det vara en bra idé att först borra med ett mindre borr för att sen successivt öka storleken. När man borrar betong är det en värdelös idé att göra så! Borret nöp många gånger och jag är glad att jag inte bröt något ben i handen eller armen. Det gjorde fruktansvärt ont när borrhammaren vred sig i händerna :(

Men när det var klart var det i alla fall mycket enklare att få i och ur armeringsjärnen. Så nu kunde jag kapa och bocka alla järn och passa in dem.

armeringshal.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så då var det dags för kemankare. Men innan man använder den ska man egentligen borsta ur hålen med en specialborste. Någon sådan hade jag inte. Men med hjälp av ett sugrör och tryckluft blåste jag ur så mycket borrdamm jag kunde hur hålen.

När alla armeringsjärn var på plats såg det ut såhär

armeringsjarn_gjutform_mur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden har jag också börjat bygga lite på gjutformen för muren.

Var en uteluftsventil till grunden under befintliga huset som nu skulle bli ingjuten i stödmuren. Så jag murade igen den och gjorde en ny precis runt hörnet i stället.
 
När första varvet på gjutformen för muren var klar var det dags för nästa. Jag ska ha isodrän där uppe också, men den kan jag sätta dit senare, den behöver inte vara med vid gjutningen. Så där blir det bara reglar och OSB.

mer_gjutform_mur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markduken använder jag för att täta mellan Isodrän-skivorna. Blev inte helt perfekt sågat där i skarven, så för att inte betongen skulle rinna ut satte jag markduk där.

Nu hade regnet kommit igång ordentligt också, så jag hade presenningarna ute hela tiden och öppnade bara upp precis där jag skulle vara och jobba. Vill i största möjliga mån undvika att få en simbassäng i min husgrund... :)

När även sista varvet på gjutformen till stödmuren var klar kände jag mig nästan klar med gjutformen. Skulle ju bara stadga upp den lite... :rolleyes:

oversikt_gjutform.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var en torsdag har jag för mig. Så jag ringde runt för att beställa betong. Hade bestämt mig för vibbfri/fullflyt-betong för jag visste inte riktigt hur jag skulle göra med vibrering av stödmuren. Så jag tänkte det skulle vara enklast. Fick tag på Sydsten som skulle kunna komma redan på måndag morgon.

Under fredagen fick jag upp både horisontella och vertikala reglar som stöd för gjutformen, och även den första snedsträvan.

stod_stag_gjutform.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På lördagen var jag uppe hos mina svärföräldrar. Hade lovat dem att bygga ihop en ny dator åt dem och alla delar hade kommit under veckan.


Hur ska det gå? Kommer Tobbe hinna bygga färdigt gjutformen? Följ med oss i nästa inlägg så kommer den spännande upplösningen! Fortsättning följer i morgon... :D :p
 
  • Gilla
Barnrikehuset och 2 till
  • Laddar…
Hade egentligen inte tänkt att det skulle ta så lång tid att bygga ihop datorn åt svärföräldrarna. Men det är som med allt som ska byggas - det tar längre tid än man tror och hoppas! Så jag kom inte där ifrån förrän elva på kvällen. Hemma strax innan tolv. Men det kändes ändå okej. Hade ju bara några snedsträvor och lite armeringsarbete kvar att hinna med. Ställde ändå väckarklockan på 06:00 för att få hela söndagen på mig.

Klockan 12 mitt på dagen på söndag inser jag att jag inte kommit så långt och att jag nog inte kommer vara färdig vid 16. Men till 20 borde jag ju hinna utan problem. Vid 18 tänker jag "Hoppas jag är klar till 24 i alla fall, så jag hinner sova några timmar." Framåt 23 börjar jag inse att jag nog inte kommer hinna sova så mycket. Betongen ska ju komma kl åtta på morgonen...

Tar lång tid att kapa och spika dit alla snedsträvor. Sen var det ju de där kortsidorna på stödmuren som hittills varit helt öppna. Skulle sätta OSB-skivor på sidorna, men det var inte helt enkelt att lösa hur jag skulle fixa mothåll så att de höll för att hälla i betong. Och så skulle jag täta med byggskum under gjutformen till sulan. Och så skulle jag naja ihop och hänga upp armering. Och stadga upp gjutformen till sulan också. Känner stressen rinna på rätt ordentligt. Klockan börjar närma sig åtta och jag är inte färdig med armeringen än.

Och så när jag står där mitt upp i arbetet ser jag betongbilen närma sig! Kollar på klockan och ser att den är 07:30 springer fram till lastbilen och nästan skriker på honom, "Du är för tidig!". Jag var trött, stressad och hungrig. Inte på mitt bästa humör alltså ;)

pumpbil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men föraren lugnade mig lite med att han inte hade betongen med sig. Den skulle komma med en annan bil kl 08:00. Så panik ner till grunden igen och försöka hinna med det sista med armeringen. Nu jobbade jag hela tiden med att förbättra sämsta punkten i stället för att göra klart på ett ställe i taget. Så att det inte var helt opåbörjat någonstans när betongen väl kom.

Den där halvtimmen mellan 07:30 och 08:00 gick ju rätt fort och strax stod betongbilen på infarten också. Men då hände någon underbart. Pumpbilen vägrade starta :D Så jag kunde fixa det sista och han faktiskt bli rätt nöjd med gjutformen och armeringen innan de fick igång bilen.

De fick ringa in en kille från Scania för att få igång lastbilen igen. När den var igång så började vi så klart pumpa betong. Jag fick styra snabeln :)

betongsnabel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sen hände det som inte får hända när man gjuter :( Formen började ge sig :( Som tur var såg betonggubben att formen började ge efter innan den gick sönder. Så vi fick avbryta. Han gjuta hela sulan, men bara ungefär halva stödmuren.

gjutform_glipa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den glipan ska inte vara där. Betongen längre ner har tryckt ut gjutformen några centimeter.

När betonggubbarna åkt var nog klockan runt 11. Då hade jag varit uppe och jobbat konstant i 29 timmar. Jag var helt slut både fysiskt och psykiskt. Gick in och sov. Blev rätt knäckt av att formen inte höll, så allt byggsug försvann. Var helt slak flera dagar.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Även fast jag kände mig allmänt misslyckad efter gjutningen var det bara att gå ut och försöka fixa formen igen så vi kunde gjuta det sista.

Jag täta längs med sidan av formen och så satte jag fler brädor mellan befintliga husväggen och gjutformen. Den här gången lyfter jag inte luren tillbetongleverantören förrän formen var helt färdig!

stodmur_gjuten.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden ovan visar flera saker som är värda att ta upp. Först och främst visar den så klart den färdiga stödmuren. Den här gången höll formen utan problem! Skönt!

Men sen visar den också hur flera hundra liter vatten har samlats på presenningen som ligger som skydd nere i grunden. Mot sensommaren/tidig höst lade jag till slut mer tid på att ösa ur vatten ur gropen än att bygga :( Insåg att det inte funkar i längden.

Till sist visar bilden presenningen som hänger på väggen. Jag hade tidigare haft presenningen på väggen ihopkopplad med den som ligger nere i gropen och så har jag haft de två utspända som ett tak. Men jag hade problem med att få dem att hålla ihop. När det blåste i lite delade de på sig i skarven. Jag hade försökt med olika slags klämmor, men inget höll. Så jag lade flera dagar på att snurra upp presenningarna runt en bit läkt och sen klämma dem mellan ytterligare en läkt-bit som jag skruvade på utsidan. Det var fruktansvärt enerverande när det blåste lite för presenningen blåste hela tiden ur händerna på mig. Och några gånger när jag bara hade den inre läktbiten så knäcktes den i vinden. Men när jag tillslut hade fått dit läkt hela vägen (presenningen är tio meter bred) höll det bra! Jag spände då upp allt med rejäla rep ut till träd, flaggstång och annat stabilt jag hittade. Skönt, äntligen tak! Slippa ösa vatten :)

Tog inte många dagar så hörde vi ett jädra brakande och knakande ute när vi satt och kollade på TV sent en kväll. Presenningen satt fast i huset upprullad på en 45x45-regel som var spikad och skruvad i husväggen. Det lät precis som att spikarna i regeln höll på att slitas ur väggen! Sprang ut och kollade vad som hade hänt egentligen. Regeln satt kvar, men presenningen hade helt rivits av! Den var nu lös och fladdrade runt i vinden.

presenning_borta.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen efter när det var dagsljus gick jag ut och tog en bild. Ni ser på fotot ovanför att bara regeln på husväggen är kvar och att presenningen har rivits bort! :(

Så det var ju bara till att lägga ner presenningen i grunden igen och börja ösa vatten så fort det hade regnat för mycket :( Det var ju bara att inse att jag behövde ett stabilare tak. Så iväg till sågen i byn och köpa lite reglar!

temporart_tak_paborjat.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur man inte har några arbetsmiljöinspektioner hemma! Där hänger jag i krokig arm och spikar upp en takregel till taket som ska täcka grunden medans jag murar och lägger golvreglar. Det här var i oktober någon gång och jag hade ju insett att jag inte skulle hinna få upp något riktigt tak innan snön kom, så det var lika bra att bygga det så att det skulle hålla även för riktigt med snö.

Nu har jag inte fler bilder att dela med mig av. Är inte hemma nu i helgen, men så fort jag får tillfälle ska jag ta en bild på läget nu och lägga upp lite mer text och en bild.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
En självklar prenumeration på den här tråden. Fantastiskt, skriv mer!
 
Det var roligt att se lite bilder!

Ligger bygger helt nere nu under vintern?
 
Ja, nästa steg är att mura leca. Så bygget ligger nere tills jag är garanterad plusgrader dygnet runt. Så jag antar att det tar en månad eller två till innan jag sätter igång igen. Men det gör inget, jag har fullt upp med inomhusprojekt så länge! :)
 
  • Gilla
Julius_99 och 1 till
  • Laddar…
Du.. Har nog varit plusgrader ett tag nu.. Händer det nåt? :)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Du... Det har du helt rätt i ;)

Nää, det händer inget :( Har fullt upp med att laga hus/bilar vart efter de går sönder, så jag hinner inte bygga något :( Dessutom har våra barn (1 och 4 år) bestämt sig för att det är lagom att somna ca kl 10 vilket gör det svårt för oss att hinna något över huvud taget i veckorna.

Har fixat barnvakt (svärföräldrarna) och hjälp här (mina föräldrar) nu till helgen. Hade tänkt börjat mura då. Men så kom vår kära skogsbonde och dumpade 20 kubikmeter stock här för ett tag sen. Så det blev ändrade planer. Det blir till att kapa, klyva och stapla ved i stället för att mura till helgen...

Så mest har jag dåliga ursäkter som du hör... :)
 
O
Dåliga ursäkter är också ursäkter! :p
 
Småbarnslivet är fascinerande.. Själv har jag 12 m2 nivellgolv som ligger utanför rummet där det ska läggas in. Där har det parkerat i två månader nu, och hela familjen har vant sig vid att klättra på golvspånet när man ska gå på toa om nätterna..
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 3 till
  • Laddar…
O
JA men det beror på att allt måste acklimatiseras.... ju längre desto bättre....:p
framför allt listerna måste torka... minst 3-4år innan man kan installera det....:p
Så om nån skulle klaga då kan du berätta varför....:p
 
Yay! Har äntligen en liten update att bjuda på :)

Men först en bild från i vintras.

temporart_tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har spenderat alldeles för mycket tid med att ösa vatten ur gropen, så jag bestämde mig för att bygga ett ordentligt tak efter ett par missöden med att försöka spänna upp en presenning.

Vårt altantak var lite trasigt efter att för mycket snö hade spräckt det på ett par ställen. Så jag och brorsan skruvade bort det gamla taket, förstärkte upp konstruktionen genom att dubbla antalet takreglar, och skruvade sen dit ny takplast. Den gamla takplasten använde jag sen över utbygget. Jag hade även lite gammal plåt liggandes som tillsammans med det gamla altantaket täckte ungefär halva utbygget. Till andra halvan fick jag köpa ny takplåt. Min förhoppning är att kunna återanvända den plåten till en carport i framtiden.

När snön sen kom fäste jag upp ett par presenningar som väggar också för att förhindra att så mycket snö blåste in under taket.

Det temporära taket är nog det bästa jag gjort hittills! :) Kostade en del både i tid och pengar men det är så himla skönt att veta att det är torrt i grunden oavsett hur mycket det regnar! Gör att jag sover mycket bättre om nätterna :)

Och nu till dagens uppdatering!

murlinebrador_och_ramp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi har gjort är att rita ut exakt var vi ska mura grundmuren så att den möter det befintliga huset på rätt ställen och så att det blir 90-gradershörn på utbygget. Det kommer bli en liten knäck på väggen där utbygget möter det befintliga huset, men jag tyckte det var viktigare med 90-gradershörn än att väggen blev helt rak. Knäcken kommer hamna på ett ställe där jag inte tror att man kommer se den särskilt tydligt.

Jag har även satt upp brädor i hörnen av gjutformen som jag ska spänna murarlinor i för att få nya grundmuren rak.

Till sist har jag gjort en liten ramp ner i grunden som jag ska gå på när jag bär ner murbruk och lecablock. Men här behöver jag lite hjälp. Just nu är rampen för låg. Jag får bara in två varv med lecablock under rampen. Jag hade behövt höja den en halvmeter... Några smarta idéer? Jag kan inte höja den i änden som börjar uppe på gräsmattan, för då får jag inte plats under taket. Så jag måste höja den nere i grunden på något enkelt men stabilt sätt.
 
tlundberg skrev:
Just nu är rampen för låg. Jag får bara in två varv med lecablock under rampen. Jag hade behövt höja den en halvmeter... Några smarta idéer?
Jag har temporärt löst det genom att ta det i två steg. Först en liten ramp upp på stödmuren som går längsmed det befintliga huset. Sen en ramp därifrån ner i gropen. Jag kommer kunna mura nästan hela muren med rampen där :)

När jag hade fixat rampen så började jag såga till och ställa ut isodrän-skivor mot den gjutna stödmuren. Jag ska ha 20 cm isodrän runt hela utbygget, inklusive den del som är mot det befintliga huset. Jag sätter den hårda isodränen, S200, där grundmuren på mitt utbygga går vinkelrätt mot den gjutna stödmuren och vanlig S60 där grundmuren går parallellt med stödmuren.

isodran_mot_stodmur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ramp_och_isodran_och_murblock_i_niva.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden ovan har jag satt tillräckligt med Isodrän för att mura fyra varv, så resten av isodränen får vänta tills dess. Ni ser även rampen ner i gropen.

När isodränen var på plats var det dags att bestämma vilken höjd jag skulle sätta murarlinorna på för lecablocken. Jag började med att gå runt på hela grundsulan med mitt 2-meters-vattenpass för att hitta högsta punkten. Man ska ju ha en centimeter murbruk mellan grundsulan och lecablocket. Men jag fuskade lite och hade bara sex millimeter under första blocket. Sen gick jag med 2-meters-vattenpasset och la ut lecablock med jämna mellanrum justerade så att allt hela tiden var i våg. Kollar ni riktigt noga på fotot ovan ser ni också att jag har lagt vissa av murblocken på trädistanser. På Biltema kan man köpa en hel säck med trästickor man ska ha när man tänder i pannan. De är 3 mm tjocka och funkar perfekt som distanser under lecablocken. När jag så hade kommit ett varv runt grundsulan med lecablocken hela tiden i våg med föregående block så borde det ju möta upp perfekt med det första blocket jag placerade ut, eller hur? Det gjorde det alltså inte :( Det var då jag insåg att mitt 2-meters "vattenpass" som egentligen är en rätskiva med libeller i diffar på ca tre millimeter om man vänder på det :( Det visade rätt när jag köpte det, men det har väl trillat i backen för många gånger... Så det var bara till att börja om och använda rätskivan som just rätskiva och sen använda ett riktigt vattenpass för att kolla så att allt ligger i våg. Som mest behövde jag palla upp ett lecablock med åtta stickor i ena hörnan, alltså 24 mm.

När jag hade murblock utplacerade på rätt höjder kunde jag spänna mina murarlinor för att hjälpa mig att få muren rak. Efter det bar jag ner ca ett ton murblock ner i gropen så att de skulle vara nära till hands när jag murade och sen var det äntligen dags att börja mura!

murning_dag_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ser ni hur långt jag han på en hel dag :( Som allt jag gör tog det mycket längre tid än vad jag nånsin hade kunnat föreställa mig! 14 stenar på åtta timmar... Största anledningen till att det tar sån tid är ju så klart att jag är ovan. Det är första gången jag murar något. En annan anledning var att jag fick göra om ganska många stenar. Jag hade nämligen använt murarsnöret jag hade spänt upp som guide både i sidled och höjdled när jag placerade ut stenarna. Men efter ett ganska bra tag upptäckte jag att snöret hängde ner ganska mycket på mitten på långsidan där det är ca sju meter mellan fästpunkterna för snöret. Så blocken kom ju för lågt. När jag upptäckte det plockade jag bort blocken, la dit mer murbruk och sen använde jag rätskiva plus vattenpass för att hålla rätt höjd i stället och linan endast till att får det rakt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.