Hur det med nya bygglagen från 2011, måste man göra slutbesiktning innan man får använda garaget?

Är i på G att bygga ett själv, och man kanske behöver in och akut laga bilen under tak medans bygget pågår.

Läste någonstans att man kunde få vite på 100.000:- (dock för villabygge)
 
Spett och slägga skrev:
Hur det med nya bygglagen från 2011, måste man göra slutbesiktning innan man får använda garaget?

Är i på G att bygga ett själv, och man kanske behöver in och akut laga bilen under tak medans bygget pågår.

Läste någonstans att man kunde få vite på 100.000:- (dock för villabygge)
Vet inte summan, men min bygglovshandläggare påpekade samma sak.
 
Hur mycket isolering kommer du ha i väggar och tak?
 
285mm i väggen och runt 300 i taket, men jag bor i Norrland...
 
lt1cobra skrev:
285mm i väggen och runt 300 i taket, men jag bor i Norrland...
...Ehhh.
 
IMG_0899.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man köper sin egen skylift kan man bygga en liten takpannehylla på korgen :D

IMG_0907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jr. sommarjobbar med garagebygget från och med idag.

IMG_0910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ducc1 och 2 till
  • Laddar…
B
Säkerheten känns sådär... men i övrigt är jag avis!
 
Spett och slägga skrev:
Hur det med nya bygglagen från 2011, måste man göra slutbesiktning innan man får använda garaget?

Är i på G att bygga ett själv, och man kanske behöver in och akut laga bilen under tak medans bygget pågår.

Läste någonstans att man kunde få vite på 100.000:- (dock för villabygge)
Jag tror (TROR!!) att det endast gäller bostadshus. Vi låter bygga ett hus just nu, och har under tiden själva byggt ett garage. Det var helt ok för våran kommun att vi börjar nyttja garaget innan vi erhållit slutbesked. Så kolla med kommunens byggnadsnämnd.
 
Gött att få på taket!
 
Mikael_L
Mackkan skrev:
Ingen ströläkt? :)
Nej.
Om du ser på bild i inlägg #36 så ser du hur duken hänger ner lite mellan varje takstol, detta motsvarar användningen av ströläkt, vars uppgift är att vatten och ev bås ska kunna rinna under bärläkten.

Kardanmannen skrev:
Likadant, ska man inte ha nån råspont? det kanske man inte har när man lägger tegel?
Tja, det finns varianter, råspont + ynderlagspapp är en, någon väv för avsett bruk som denna på detta vis är en annan variant. Gjorde jag om mitt garage (med öppen inspekterbar kallvind) idag så är det inte frågan om jag skulle gjort såhär. Kapat lite tid och kostnad.
 
Redigerat:
Mikael_L
Klicka skrev:
Det ser ut att vara (innifrån ut)
1. Spikläkt
2. Vindpapp
3. Panel

Är det så? Alltså ingen distans mellan panel och vindpapp?

Och hur får man tätt mellan sektionerna?

Hur fäster man sektionerna i de stående reglarna? Skråspikar man?
Intressanta frågor (och iakttagelser). Panelen direkt på vindpappen! Vad ska du måla med? Slamfärg?
Panelen får åtminstone inte optimal luftning bakom. ;)
 
Klicka skrev:
Det ser ut att vara (innifrån ut)
1. Spikläkt
2. Vindpapp
3. Panel

Är det så? Alltså ingen distans mellan panel och vindpapp?

Och hur får man tätt mellan sektionerna?

Hur fäster man sektionerna i de stående reglarna? Skråspikar man?
Den valda konstruktionen kan jag inte svara för, jag gjorde bara bedömningen att Lundqvist hade nöjda kunder. Utan detaljkunskaper så tycker jag det verkar osannolikt att panel skulle ruttna upp av att vara målade på ena sidan och ha en vindpapp på andra sidan som ligger dikt an var 60:e cm. Om jag har fel så får jag väl byta panel när den dagen kommer. Sektionerna fästes med skruv genom stående regeln till spikläkten. Dessutom skruvas sektionerna utifrån och in mot stående reglarna.
 
224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marxus och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag börjat regla upp gavelspetsarna och placera ut fönsterhål.

IMG_0927.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lokal plåtslagare bockade till droppbleck som jag blev väldigt nöjd med, det är verkligen ett hantverk. Detaljarbetet syns dock inte här nedan, men principen däremot.

IMG_0930.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag slitit mitt hår när det gäller trappan till övervåningen, som ska vara ett oisolerat förvaringsutrymme. Jag bedömer att jag kommer göra dagliga besök där för att hämta förbgrukningsmaterial och en del udda verktyg. Av den anledningen har fram tills idag uteslutit en utvändig trappa, med tanke på vinterhalvåret. För att göra en lång historia kort så har jag ikväll kommit fram till att ha en utvändig ståltrappa. I min värld så innebär det minst 5 eller 6 fördelar och som vanligt några nackdelar. Att bygga ett bra garage är en rad kompromisser, var någon som skrev. Det är bara att hålla med.
 
Då blir ju naturligtvis följdfrågan: vilka fördelar då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.