Matz84 skrev:
Min uppkittade stiga 520 klarar min slänt utan problem.
Jag skulle vilja veta hur brant det är?
 
sblixten skrev:
Jag skulle vilja veta hur brant det är?
Jag har för mig att det var strax över 50% lutning på det brantaste ställe. Men jag skulle tro att den klarar mer än så.
 
Vill bara tack för tips och råd.

nyligen så köpte mina föräldrar en automower 330

Vad jag har hört hittills så är de nöjda, men den klarade inte riktigt hela den branta delen.
 
Skalman65 skrev:
Vill bara tack för tips och råd.

nyligen så köpte mina föräldrar en automower 330

Vad jag har hört hittills så är de nöjda, men den klarade inte riktigt hela den branta delen.

Om de bara har kört den i höstblött gräs, så kan jag lova att det blir stor skillnad till sommaren.
Annars finns ju terräng-kitet: http://www.gplshop.se/automower-tillbehor/terrang-kit-automower-320-330x.php

//Lasse
 
Redigerat:
Stigas 325/328 är klart bäst angående branta backar. Har en lutning i min trädgård på nästan 30° vilken den klarar.
 
stingray468 skrev:
Annars finns ju terräng-kittet: [länk]
Pratade med mina föräldrar idag, och de var mycket glada o nöjda med maskinen.
terräng kittet skulle troligen inhandlas till sommaren
 
Skalman65 skrev:
Pratade med mina föräldrar idag, och de var mycket glada o nöjda med maskinen.
terräng kittet skulle troligen inhandlas till sommaren
Då kommer den kunna köra så brant som den tycker att den är på rätt köl.
Blir det för brant så lättar framhjulen och den stannar för att den tycker den är upp och ner :confused:
Är gräsmattan torr och fin gör min så även utan terrängkitt.
 
Berget skrev:
Stigas 325/328 är klart bäst angående branta backar. Har en lutning i min trädgård på nästan 30° vilken den klarar.
Blev lite intresserad då jag har en backe som är lite för brant, vilket gör att jag måste köra ena sidan av huset som biyta och bära klipparen därifrån :(
När jag tittar på specen för stigan så är den 45%.
Kan den gå brantare ändå med styrsel och utan att tycka att den är upp och ner?
 
Min 325 klarar 29,7° lutning uppmätt en digital vinkelmätare. Det kan hända om den kommer ifrån ett ogynnsamt läge att den stänger av kniven tillfälligt. Men när den kommer från ett annat håll så klipper den igen så detta är inget problem.
 
Tidigare har tex Autoclip 328s haft en officiell siffra på 24 grader eller 45%. Detta är kraftigt i underkant och till nästa år är den godkänd för mer än så..
 
Jag har tagit fram dubbskivor i rostfri plåt till Hva Am som man skruvar fast på insidan av hjulen i en befintlig hålbild, dubbarna sticker ut några millimeter utanför däcket och gör att man får bra fäste och klara en brantare lutning än vad som är tänkt.
Har själv en brant där den klättrar upp utan vidare sen jag monterade dit dessa:).
Hör av dig till mig på bending76@hotmail.com om du är intresserad.
Mvh
 
Olaho76 skrev:
Jag har tagit fram dubbskivor i rostfri plåt till Hva Am som man skruvar fast på insidan av hjulen i en befintlig hålbild, dubbarna sticker ut några millimeter utanför däcket och gör att man får bra fäste och klara en brantare lutning än vad som är tänkt.
Har själv en brant där den klättrar upp utan vidare sen jag monterade dit dessa:).
Hör av dig till mig på bending76@hotmail.com om du är intresserad.
Mvh
Har du ändrat programvaran då och hur får du ner fronten?
 
Av vilken anledning skulle jag behöva ändra programvaran menar du?
Fronten hålls nere precis som innan, det är ingen skillnad, skivorna är utformade som skelett så vikten är minimal å ger ingen påverkan.
 
Du tänker kanske på i extrema lutningar? Att roboten säger ifrån pga lutningen trots att den orka gå uppför? Så kanske de kan va i extrema fall men i mitt fall så klarade den inte av min slänt innan, den halkade ner ofta, framförallt vid blött gräs, men efter montering av dubbskivorna så har de gått bra hela sommarn:)
 
Thomas59
Bästa klipparen till branta backar:
en-get.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abuquir och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.