Då får det bli så! Ska ta ner gipsskivan mot stora rummet efter jobbet! Läskigt...
 
Mikael_L skrev:
Nysvenska ... :)
När får vi se "feina" i SAOL ... ;)
;)

//Patrik
 
Fråga: Det där med spår i taket. Kan man göra det någorlunda enkelt vid senare tillfälle istället om man nu först vill göra den billiga varianten och avvakta med det?
 
Tydligen är elektrikern lite tveksam till denna lösning med att ta bort gipsväggen eftersom han måste kunna fästa dosorna någonstans... hmm
 
Mikael_L
Han ska givetvis fästa dosorna i reglarna. Har du inga reglar så kan du inte heller montera gipsskivor, så då blir det ingen vägg.
 
Jahaaa. ja men jag ville ju ha dosan på exakt det stället där jag ritat upp. Där är nog ingen regel. Då är det bakifrån som gäller?
 
Byt elektriker, det är lika vanligt att sätta dosan på den ena eller andra sidan. När man bygger hus reglar man upp väggen, sätter skivorna på ena sidan OCH sätter dosorna för BÄGGE sidor innan man stänger väggen. Kan han inte klara det måste han vara mycket oerfaren. Det som du ska ha utfört är mycket enkelt det skulle ta max 2 timmar och det inkluderar, öppna upp vägg med en sticksåg/Finesåg, skarva om rör, sätta nya/ev flytta dosor fräsa upp nya doshål, ev dra om tråd (om den blir för kort, sätta tillbaka den gips som togs lös i första steget. Matr som man bör ha med (för säkerhets skull) dosor, slang, muff, FK, kottlingsvirke (45x45) alternativt dosfästen för regelvägg, några bitar 22x70 (ca 2-3 m för att vara säker).
Otroligt att ett litet enkelt skutt jobb kan ge över 30 inlägg.
Ps
Glömde lite gipsskruv för att skruva tillbaka gipsen och några 4"spikar till dosorna
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Har nu pratat med elektrikern igen för att klargöra saker. Om jag förstått honom rätt så är ett alternativ att jag tar ner gipsskivan mot stora rummet. Han kommer och sätter upp dosorna i bakre gipsskivan. Sedan gör jag själv hålen i gipsskivan, men han kommer sedan på ett nytt besök och sätter upp den gipsskivan och fäster dosorna i hålen.

Angående takproblemet så säger han att han har kabelkanal som han kan köra elen i istället för att jag behåller regeln där uppe. Den idén tyckte jag lät bra i alla fall.

Däremot det där med att han ska komma två gånger och jag ska mäta ut hålen och borra det själv osv tycker jag lät lite omständigt. Om jag inte missförstått honom.
 
Nu har jag googlat efter hur man kapar eller sågar gipsskiva men överallt får jag bara att man ska använda kniv och sedan knäcka av mot en kant. Men om man inte ska kapa av rakt av, hur gör man då då? Jag ska ju kapa bort som en rektangel i ett hörn. Vilket tillvägagångssätt bör jag köra på?
 
peterwesterlund skrev:
Nu har jag googlat efter hur man kapar eller sågar gipsskiva men överallt får jag bara att man ska använda kniv och sedan knäcka av mot en kant. Men om man inte ska kapa av rakt av, hur gör man då då? Jag ska ju kapa bort som en rektangel i ett hörn. Vilket tillvägagångssätt bör jag köra på?
Såga, en vanlig fogsvans duger gott. Sticksåg går också bra. Inga konstigheter
 
peterwesterlund skrev:
Nu har jag googlat efter hur man kapar eller sågar gipsskiva men överallt får jag bara att man ska använda kniv och sedan knäcka av mot en kant. Men om man inte ska kapa av rakt av, hur gör man då då? Jag ska ju kapa bort som en rektangel i ett hörn. Vilket tillvägagångssätt bör jag köra på?
Sticksåg eller tigersåg. Eller fogsvans...
...med plåtregel så lär tigersåg fungera bäst...
 
För sista gången, du behöver INTE byta skivan bara såga upp "hål" så att man kommer åt, och det INTE just där dosan ska sitta utan lite på sidan om, för att sedan sätta tillbaka bitarna i samma hål. Varför göra en enkel sak svårare än nödvändigt?
 
Om du ska ta bort ett hörn på ny skiva så sågar du först den korta biten (med fogsvans) sedan skär du långa sidan, övre pappen och ev sida sedan knäcka därefter skärs undre pappen, eventuell snyggas kanten till med kniven. Jag brukar använda mattkniv när jag jobbar med gips.

Om man ska ha bort en bit mitt på en kant så sågar man in två snitt sedan bryter man mellan snitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.