Har skrivit senaste dagarna om problem med dimmer-installation här och nu har ett nytt problem dykt upp på den sista dimmern jag ska installera.

Den ska ersätta en vanlig enpolig strömbrytare jag haft i sovrummet till en enda helt vanlig lampa. Men när jag tar loss strömbrytaren upptäcker jag två svarta fasledare. Se bild nedan.

Förstår inte varför, det går inte att reglera denna lampa från någon annan strömbrytare. Dessutom, i dimmern finns vad jag förstår det som bara plats för en fasledare. Se bild nedan.
Hur ska jag göra? Jag kan väl inte låta den ena ledaren ligga löst bakom dimmern?

Gamla strömbrytaren:
image-2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya dimmern:
image-1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får väl skarva fasen bakom dimmern, vet du vad du håller på med???
 
  • Gilla
Kristoffer_J och 1 till
  • Laddar…
Nej jag är ingen elektriker. Men jag har läst på så mycket jag kan. Och enpolig strömbrytare ska man ju få installera själv. Men det här var nytt för mig. Därför frågar jag här ju. Om jag visste vad jag höll på med skulle jag inte skriva här.

Edit: Okej det är en dimmer jag installerar, men ändå. Har läst på om det.
 
Frågar för svaret är så enkelt som det kan vara, fasen ska fortfarande skarvas vidare samt upp på dimmern. (Och bara för att du ska veta, att byta från brytare till dimmer är inget jobb man får göra själv.)
 
Ja insåg att dimmers inte är en enpolig strömbrytare. Nu har jag dock redan installerat 3 dimmers...

Förstår inte hur du menar med skarvas. Det är två fasledare. Ska dom tryckas in i samma anslutning menar du?
 
Det är inte så att du har ett uttag rakt nedanför knappen och fas-ledaren således bara är skarvad i knappen? Blå och gulgrön som bara går rakt genom dosan kanske?

Men annars så bruna på vågen med en pil genom och båda svarta den pilen som är närmast. Förutsatt att brun är tändtråd och svart är fasen.

Fliker in att en elektriker bör ta över om du inte vet vad du sysslar med.
 
Ja, lägg de svarta under samma skruv i dimmern.

/edit
Det spelar ingen roll vilken av de två pilarna du väljer för de svarta. Den bruna ska in på pilen med en våg på.
 
  • Gilla
JoWer
  • Laddar…
Jag sätter en guldpeng på att du har ett vägguttag under strömbrytaren och en av de svart går vidare dit. Kanske det gör det hela mer begripligt. Om jag nu har rätt...

Edit: Alldeles för långsam...
 
Redigerat:
Müssli skrev:
Ja, lägg de svarta under samma skruv i dimmern.
Jag tror det blir svårt att få till detta på ett bra sätt. Skarva med en Wago eller liknande och en stump extra FK säger jag.
 
Alfredo skrev:
Jag tror det blir svårt att få till detta på ett bra sätt. Skarva med en Wago eller liknande och en stump extra FK säger jag.
Helt korrekt!
 
Va? Jag trodde att svarta skulle in i vågen och brun till pilen? Svart är fas och brun tändtråd ja.
 
Jo, det är ett vägguttag där! Så, kan jag trycka in dom i samma? I vågen alltså.
 
  • Gilla
cleverton
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag tror det blir svårt att få till detta på ett bra sätt. Skarva med en Wago eller liknande och en stump extra FK säger jag.
Okej det där kan ju förstås inte jag göra. Men det är inte bra att sätta dom i samma anslutning bara?

Edit: Ska tillägga att jag inte ens förstår vad du pratar om.
 
peterwesterlund skrev:
Okej det där kan ju förstås inte jag göra. Men det är inte bra att sätta dom i samma anslutning bara?
Jag tror, med betoning på tror, att det blir (för) trångt och risk för en dålig anslutning.
 
Vågen är symbol för styrd fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.