Har skrivit senaste dagarna om problem med dimmer-installation här och nu har ett nytt problem dykt upp på den sista dimmern jag ska installera.

Den ska ersätta en vanlig enpolig strömbrytare jag haft i sovrummet till en enda helt vanlig lampa. Men när jag tar loss strömbrytaren upptäcker jag två svarta fasledare. Se bild nedan.

Förstår inte varför, det går inte att reglera denna lampa från någon annan strömbrytare. Dessutom, i dimmern finns vad jag förstår det som bara plats för en fasledare. Se bild nedan.
Hur ska jag göra? Jag kan väl inte låta den ena ledaren ligga löst bakom dimmern?

Gamla strömbrytaren:
image-2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya dimmern:
image-1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får väl skarva fasen bakom dimmern, vet du vad du håller på med???
 
  • Gilla
Kristoffer_J och 1 till
  • Laddar…
Nej jag är ingen elektriker. Men jag har läst på så mycket jag kan. Och enpolig strömbrytare ska man ju få installera själv. Men det här var nytt för mig. Därför frågar jag här ju. Om jag visste vad jag höll på med skulle jag inte skriva här.

Edit: Okej det är en dimmer jag installerar, men ändå. Har läst på om det.
 
Frågar för svaret är så enkelt som det kan vara, fasen ska fortfarande skarvas vidare samt upp på dimmern. (Och bara för att du ska veta, att byta från brytare till dimmer är inget jobb man får göra själv.)
 
Ja insåg att dimmers inte är en enpolig strömbrytare. Nu har jag dock redan installerat 3 dimmers...

Förstår inte hur du menar med skarvas. Det är två fasledare. Ska dom tryckas in i samma anslutning menar du?
 
Det är inte så att du har ett uttag rakt nedanför knappen och fas-ledaren således bara är skarvad i knappen? Blå och gulgrön som bara går rakt genom dosan kanske?

Men annars så bruna på vågen med en pil genom och båda svarta den pilen som är närmast. Förutsatt att brun är tändtråd och svart är fasen.