Ok, låter vettigt!
Hur blir det med donet, någon speciell klassning på det? Eller räcker det om det är isolerat fram till donet?
 
stoffe skrev:
www.imkanal.se

Läs och begrunda
Allt (förutom filmerna) som står på den sidan står på dom sidor jag länkat till.
Lite av det som står på den sidan är inaktuella uppgifter, på förstasidan står det följande "Från och med den 1 januari 2012 gäller nya byggregler från Boverket (BBR 19). ..." Men den BBR som gäller idag är BBR20 (började gälla 18 juni 2013), men om en vecka så börjar BBR21 att gälla.
 
Mikael_L
Det finns ju en liten chans att TS lägenhet är ensam på den kanalen. Och då är väl frågan om det plötsligt inte längre är en imkanal?
Men det är ju inte gott för oss att spekulera över ... ;)

Men om detta kök är ensamt på den kanalen i skorstenen, tror ni att det då kan anses som allmänventilation och klarar sig från brandkraven?
 
Hej och tack för alla kommentarer och input!

Jag tänker givetvis inte smussla med detta på något sätt, i så fall hade jag inte visat upp bilder på det på nätet.. Allt ska göras på helt rätt sätt så att alla inblandade är nöjda.

Jag bor på andra våningen och som ni ser i bilden kommer det upp en kanal från våningen under och passerar min lägenhet och vidare uppåt. Min kanal går upp till våningen ovanför utan att ansluta till den andra kanalen, iaf inte på vårt våningsplan. Likadant ser det ut i ventilationen som går till badrummet. Jag tolkar detta som att det går en eternitkanal från varje våningsplan ända upp på vinden.

Jag har pratat med de som installerat centralventilationen och fläktarna på taket (Velco). De säger att kanalerna troligtvis går ihop till en gemensam "låda" på vinden i vilken fläkten är monterad.
Innebär en sådan parallellkoppling att alla parallella kanaler räknas som imkanaler om någon av dem går till köksfläkt?

I så fall tänker jag bygga en egen vinkel och platt kanal i plåt (galvad), popnita ihop och täta med brandfog eller brandkit. Fästa upp denna i taket med stålband och klä in hela grejen med paroc brandisolering 30mm. Har jag i så fall gjort allt rätt?Jag tänker mig ungefär samma dimensioner på plåtkanalen som den jag nu gjort i plast, dvs samma tvärsnittsarea som på eternitkanalen.

Jag tänker mig att den ska gå på samma sätt som plastkanalen gör nu, genom ett överskåp och mynna på andra sidan skåpen vid taket nära fläkten. Anledningen till detta är främst att jag inte vill ha en ventilationsventil i tegelmuren och dessutom känns det bra om den ligger och suger det som fläkten missat direkt ovanför spisen. Jag vill ha en platt kanal för att det ska ta så lite utrymme av skåpet som möjligt.

Jag antar att jag inte kommer att behöva en renslucka om jag gör på så sätt i och med att hela den nya kanalen blir åtkomlig från ventilen?

Är det någon som vet ifall det finns rektangulära plåtkanaler och vinklar att köpa för privatpersoner? Jag har bara hittat spirorör och plastgrejer när jag varit ute på byggvaruhusen... Finns det ventiler till rektangulära kanaler att köpa eller måste jag ansluta en rund ventil till kanalen? Finns det krav på frånluftsventiler också eller kan jag bygga en egen ställbar ventil i plåt som passar?


Återigen ett stort tack för all hjälp och alla kommentarer! :)
 
Redigerat:
Vad är det för centralventilation som är byggd för spiskåpor men som du skriver inte fungerar pga för dåligt sug?
Låter som en felaktig installation isf?
Det finns många plåtfirmor som kan tillverka fyrkantiga kanaler i plåt med rätt tvärsnittsarea samt övergångar m.m. Ta kontakt med en kombinerad ventilations och plåtfirma.
Spjäll finns säkert en del rektangulära m.m. att få tag i också, kontakta ex. Fläktwoods.
Enda vitsen som jag ser det, ifall det går separata kanaler från varje lägenhet upp till en gemensam frånluftsfläkt, är om det sitter värmeväxlare på vinden eller frånluftsvärmepump, annars är det bara en hjälpfläkt som förstärker självdrag och då borde det inte vara något fel på suget som sagt.
 
Visst fungerar fläkten och nog suger den en del men jag upplevde att det var lite klent drag i den gamla spiskåpan.. Det kan mycket väl vara pga att den var gammal och dålig kanske öppnade spjället inte så mkt som det skulle, kanske var det fettfiltret som bromsade flödet. Detta tillsammans med det mycket lägre priset gjorde iaf att jag bestämde mig för en kolfilterfläkt och att låta ventilationen suga i ett vanligt frånluftsdon. Detta är också vad som rekommenderas av föreningen: http://johanneberg1937.se/?page_id=201

Jovisst kan jag få det tillverkat av en plåtfirma, jag undrade mest om det finns färdiga lösningar till en billig peng? Specialtillverka nåt låter dyrt och omständigt och det borde jag lika gärna kunna lösa själv. Har tillgång till metallverkstad där jag kan klippa och bocka plåt... :)
 
Plåten går valsa ihop så man får den "tät", men har ej gjort det själv.
Vet ej vad det kostar, det kanske går kitta o popnita också.
Att få ihop med gamla kanalen kräver nog en speciell krök.
Det går bra att helsvetsa annars om du känner någon som kan TIG'a
 
Highflower skrev:
Detta tillsammans med det mycket lägre priset gjorde iaf att jag bestämde mig för en kolfilterfläkt och att låta ventilationen suga i ett vanligt frånluftsdon.
Hur mycket dyrare är fläktkåpan än köksfläkten i inköp?

Vad blir totalpriset för fläktkåpan kontra kolfilterfläkten inklusive kolfilter under en femårsperiod?

Tänk på att kolfiltret måste bytas med jämna mellanrum. Om man lagar ett mål mat om dagen så behövs kolfiltret bytas med ungefär tre-sex månaders intervall.

Ett kolfilter kostar mellan ca 250-1000kr.

Du kommer ganska snabbt tjärna i fläktkåpan istället för att köpa en massa kolfilter.
 
Om man inte får ha fläktkåpa med fläkt så är det ju kåpa för självdrag, och finns det fläkt på självdraget så är det en hjälpfläkt som är monterad? Har man då redan isolerade kanaler till alla lägenheter är det ju en bra investering att montera en frånluftsvärmepump i fastigheten, och då ska det väl inte spela någon roll ifall man har separata köksfläktar i lägenheterna? Håller med Demmpa också om att kolfilter inte låter som en billigare lösning.
Har själv sett nyinstallation på en förskola där de byggt småkök förutom storkök med kolfilterfläktar och fått anmärkning på slutbesikning om att kolfilter troligen blir förbjudet "inom kort".
 
Jag skulle nog kunna TIG'a ihop en kanal men känns lite enklare med popnitar och kit. Är inte superduktig med svetsen nämligen och bränner lätt sönder tunn plåt..

Den billigaste för centralventilation som jag tycker ser ok ut är en Frankes, den går på 4600 på tretti.se, ikeas vindrum går på bra precis hälften...
Visst finns det billigare också men den har fått urusel kritik och dessutom är jag allergisk mot rostfritt...

Nu börjar jag fundera på om jag ska lämna tillbaka min kolfilterfläkt och köra på Frankes ändå, vill ju inte vara dumsnål om jag ändå ska fixa till ventilationskanalen till brandklassning... :)
 
Om det är tremånaders intervall på dom kolfilterna, 150kr/sats, 4 satser/år detta 600kr/år, på fyra år är du uppe i 2400kr i kolfilterkostnad.
 
Eller så bygger du en spiskåpa själv, med fettfilter o tidstyrt spjäll (y) Hur svårt kan det va? (y)
Det finns inget begagnat att få tag i? Borde också gå lacka en rostfri svart?
 
Ni har rätt, klart att jag ska lämna igen kolfilterfläkten och skaffa riktiga grejer! Kanske inte för kostnaden direkt men väl för att slippa ljudet!

Att bygga en spiskåpa själv låter som ett väldigt roligt projekt! Spjäll och fettfilter från en begagnad kåpa, sen bygga resten själv...


Kanske ett gammalt oljefat skulle kunna användas?

oljefatsflakt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Coolt, fulsnyggt eller bara fult? ;)

Ok, nu har denna tråd spårat iväg från ämnet men jag känner att grundfrågan är inaktuell när jag nu bestämmer mig för att mig för att lämna tillbaka fläkten och använda mig av centralventilationen. Det måste alltså byggas om till imkanal klass 3.

Tack för värdefull hjälp och bra råd!
 
Mikael_L
Har du haft något snack med sotaren och/eller föreningens styrelse?

Det är nog till syvene og sidst de som bestämmer hur du får förändra funktion och ev brandskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.