Hej,

Håller på att ta in offerter för en renovering eftersom jag inte hinner med själv. Storlek 200x200cm och höjd 220cm. Skall kaklas å klinkas med golvvärme. Kakel å klinker kommer att kosta cirka 200kr/m2.

- Brunn måste bytas å flyttas lite eftersom avståndet från vägg inte uppfylles.
- Väggar kommer att byggas ut cirka 5cm å rör dras där.
- Toa måste flyttas ut 5cm från vägg (konverterare?).
- Jord måste dras in. Endast 2-ledare idag.
- Inga nya väggar utan man tätar på befintliga så det som skall revas är matta på vägg å golv.
- Handfat finns. WC finns. = nya

Tror jag fick med allt!?

Vad kan man räkna med för offerter här tro. Cirka såklart?
 
90 tkr -rot
 
Låter väldigt dyrt? Kan du vara lite mer specifik?
 
El 12000:-
VVS 25000:-
Kakel 23000:-
Bygg 30000:-


-ROT ca 25000:-
 
Redigerat:
Menar med vattenburen golvvärme annars flyttas en del kostnad till el.
 
Elburen golvvärme dock.

Fast i kakel så får jag en kostnad på 4000kr för kakel + klinker. Sen kostar ju tätskiktet en del, men kan ju inte bli mer än 10000kr för det?
Bygg 30000kr för att lägga på skivor å reglar? En veckas jobb?
 
ZeroX66 skrev:
Elburen golvvärme dock.

Fast i kakel så får jag en kostnad på 4000kr för kakel + klinker. Sen kostar ju tätskiktet en del, men kan ju inte bli mer än 10000kr för det?
Bygg 30000kr för att lägga på skivor å reglar? En veckas jobb?
Brukar räkna ca 1000:-/m2 för kakling/klinker med flytspackel/golvvärme. Det kostar endel för det är många moment/resor för plattsättaren.

Bygg 1v = a 500:- timme 20000:- + resor + material + skräptransport+ samordninstid.

Det är vad jag tror det kostar från en välrenomerad firma.

Sen går det säkert att ta snålvägar, men jag menar att om man renoverar badrummet för så mycket pengar som det ändå kostar byter man all vvs och el, gipsar om allt, och byter golvskivor så det blir stabilt/godkänt.
 
Kan säkert vara olika på olika platser. 1000kr/m2 kan jag förstå , men en vecka bygg låter mycket :)

I princip skall ju allt rivas å med ROT cirka 1000kr.
De kommer sätta skivorna på befintliga osb skivor (har matta på väggen idag)
Har idag redan platta och de behöver flytspackla.
 
Hur gammalt är huset/badrummet ? Tänkte efter som du väljer att inte byta avloppsrör i plattan.
 
Om det är i Stockholm får du räkna med minst 150000...
Elektriker 4 dar
Bygg riva gamla väggar (fel mtrl på vägg, ej godkänt), bila golv för att flytta avlopp, bygga nya väggar, flyta mm mm 6 dar.
Vvs 3 dar.
Plattsättare 4 dar
Total ca 82000.
Material 70000.
Larsbjs siffror är mer vad det borde kosta.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Huset är byggt 1978 å har ej gjutjärn utan plaströr i golvet. Riva väggar kommer inte att ske utan man bygger på de befintliga.
Elektriker 4 dar? Vad ska han göra då? I vårt fall skall det dras in jordad ström i samma rör. Plattsättaren flytspacklar å klinkar.
De räknade med typ 2000kr att riva allt...sen rot på det.
150' kan ju knappast vara med kakel å klinker för 200kr/m2?
Toa å handfat mm har vi redan....
 
ZeroX66 skrev:
Huset är byggt 1978 å har ej gjutjärn utan plaströr i golvet. Riva väggar kommer inte att ske utan man bygger på de befintliga.
Elektriker 4 dar? Vad ska han göra då? I vårt fall skall det dras in jordad ström i samma rör. Plattsättaren flytspacklar å klinkar.
De räknade med typ 2000kr att riva allt...sen rot på det.
150' kan ju knappast vara med kakel å klinker för 200kr/m2?
Toa å handfat mm har vi redan....
Ber dig köpa en lott för hittar du någon som tar sig an att riva ut ett komplett badrum inkl. bortforsling för 2000:- så lär du garanterat vinna högsta vinsten på lotten med... :) ;)

2000:- motsvarar maximalt 4 timmar och det räcker knappast till ett badrum.

Själv hade jag inte ens stigit ur sängen för de pengarna med tanke på vad det är för skitjobb... ;)

I ett normalstort badrum hinner man lagom att riva ut och forsla bort allting, ändra el och vvs samt flytspackla och tätskikta på en vecka.
Andra veckan går åt till att sätta plattor och inredning.

Dock håller jag verkligen med dig och undrar vad det är för usel elektriker som behöver 4 dagar i ett badrum.. haha :p
Även vad det är för VVS som behöver 3 dagar i ett badrum.

Min elektriker brukar ändra elen och lägga ev. golvvärme dag 2 på mina projekt och då hinner jag lätt med att flytspackla också...sen kopplar han igång allt dag 9 eller 10...alltså MAX 2 dagar i normalfallen.

VVS ändrar också det som behövs dag 2 och kopplar in det dag 9 eller 10...alltså MAX 2 dagar i normalfallen.
 
VVS måste ju såklart ta bort allt innan. Den tiden är nog inte med där, men att riva ner matta på väggen, ta bort matta på golvet. Kan det ta sån tid?
 
Att diskussionen kom upp med rivningen var om jag skulle göra det själv. 2 veckor + material kan vara rimligt tycker jag. Material 20000kr å jobb cirka 20000kr efter rot. Borde inte överstiga 50000kr totalt?
 
Paul-Staffanstorp som verkar ha lite koll vad är ett normalt pris för renoveringen enl dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.