Nr 1, befintlig:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nr 2:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nr 3:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Din lägenhet är nästan identisk med min gamla lägenhet.

Jag gjorde följande:
Behöll toan
Gjorde dusch i garderoben(närmast ytterdörren)
Minskade rummet där det nuvarande köket är till 7 kvm och gjorde om det till sovrum med ingång från vardagsrummet
Sedan gjorde jag nytt L format kök i hallen.
I vardagsrummet där du har tänkt ha köket byggde jag en platsbyggd garderob med skjutdörrar.

Det vart verkligen den optimala mini-tvåan man kan tänka sig.
En 38kvm tvåa med Dusch, toa, fullstort kök med DM, stor side by side kyl/frys, micro, ugn mm.
 
Redigerat:
Jättebra idé men förstår inte riktigt. Du har ingen bild? Min lgh är på 45kvm
 
Förslag två är bra med reservation för dubbla dörrarna till WC.
Förslag 3 är också bra.
 
Hittade en gammal sketch, toan och duschen är inte med
Lägger upp några av mäklarens bilder oxå så du får en ide om hur slutresultatet vart.

ImageUploadedByByggahus.se1403123924.399191.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1403124002.820722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1403124058.169975.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1403124092.438458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att trean är bäst, men jag hade inte velat offra en garderob för att få ett badkar. Titta istället på speciallösningar till badrummet för att få in tvättmaskinen där och nöj dig med en dusch.

Tvåan tycker jag är dålig, du bryter siktlinjen från ingången till fönstret och det gör att hela lägenheten kommer att upplevas som mindre och trängre.

Här är ett alternativt förslag från mig som innebär små ändringar. Med en fönstervägg in till sovrummet kan man få in ljus där, men också dra för ett draperi om man vill vara ifred. Har man en bra tvåglaskassett blir det nog inte mycket ljud som sprids.

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelpet skrev:
Jag tycker att trean är bäst, men jag hade inte velat offra en garderob för att få ett badkar. Titta istället på speciallösningar till badrummet för att få in tvättmaskinen där och nöj dig med en dusch.

Tvåan tycker jag är dålig, du bryter siktlinjen från ingången till fönstret och det gör att hela lägenheten kommer att upplevas som mindre och trängre.

Här är ett alternativt förslag från mig som innebär små ändringar. Med en fönstervägg in till sovrummet kan man få in ljus där, men också dra för ett draperi om man vill vara ifred. Har man en bra tvåglaskassett blir det nog inte mycket ljud som sprids.

[bild]
De är vid första anblick en bra plan, men nackdelen är att det saknas riktiga fönster i sovrummet och då inte räknas som ett rum. Om ts någon gång i framtiden ska sälja så är(iaf i Stockholm) mini tvåor mer eftertraktade än ettor och att försöka sälja den som en tvåa med den planlösningen kräver en mäklare med väldigt flexibelt samvete;)
 
En och en halva med separat sovavdelning?

Att hitta en mäklare med rymligt samvete borde väl å andra sidan inte vara något problem. Sedan får köparna avgöra om de tycker att det är en tvåa eller inte. Funktionen med separat sovavdelning finns ju där.
Jag vet inte om det på något sätt är reglerat vad som får räknas som ett rum i mäklarnas objektbeskrivningar.
 
pelpet skrev:
En och en halva med separat sovavdelning?

Att hitta en mäklare med rymligt samvete borde väl å andra sidan inte vara något problem. Sedan får köparna avgöra om de tycker att det är en tvåa eller inte. Funktionen med separat sovavdelning finns ju där.
Jag vet inte om det på något sätt är reglerat vad som får räknas som ett rum i mäklarnas objektbeskrivningar.
Nu utgår jag inte från någon mäklardefinition. Har läst någonstans att för att ett rum ska räknas (enligt vem det vet jag inte) som ett rum så ska det vara minst 7 kvm och ha fönster ut från fastigheten. Om det sedan råkar vara 6kvm känns som en mindre detalj men avsaknaden av fönster känns som att töja på sanningen lite väl mycket(det är bara min åsikt). Något som jag tror de flesta seriösa mäklare inte skulle göra.

Oavsett vilket så tror jag att en lägenhet med ett sovrum som har fönster är mer attraktivt än en med ett sovrum utan fönster, även om planlösningen inte skulle vara lika bra. Nu har ju TS en lägenhet som erbjuder många möjligheter där det går att göra ett sovrum med fönster så då skulle jag iaf ha valt det alternativet.

Vill bara tillägga att den planlösning du föreslog hade varit mitt första val om det funnits ett fönster i sovrummet
 
Jo, jag håller med. Helst vill man ju ha ett fönster i sovrummet även om denna lösning också släpper in dagsljus. Fördelen med den här layouten är att den är hyfsat enkel och billig att genomföra - man behöver t.ex. inte renovera köket eller flytta någon VVS, samtidigt som den ger den bästa ytan för samvaro med sitt stora och ljusa kök/vardagsrum. Det blir också långa siktlinjer.

Jag tycker egentligen inte att man tummar på sanningen på något allvarligt sätt om man klassar den här lägenheten som en tvåa på hemnet. Det räcker ju med en snabb titt på planlösningen för att se att sovrummet saknar fönster. Dessutom hamnar den i rätt jämförelsekategori, då en sådan här lägenhet är jämförbar med riktiga tvåor.
 
Ja det blir tråkigt med sovrum utan fönster. Jag har väldigt högt i tak så tänker att nästan 1,5m av väggen ska vara i glas så att det blir ett ljust sovrum. Eftersom att sovrummet kommer att vara långt över 6kvm så hoppas jag att det kompenserar bristen på fönster. Ska träffa de första hantverkarna idag för att få en uppfattning om kostnaderna. Just nu är jag inne på planlösningen på bilden. Jag har tagit till mig av era goda råd, 1000 tack!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelpet skrev:
Jag tycker att trean är bäst, men jag hade inte velat offra en garderob för att få ett badkar. Titta istället på speciallösningar till badrummet för att få in tvättmaskinen där och nöj dig med en dusch.

Tvåan tycker jag är dålig, du bryter siktlinjen från ingången till fönstret och det gör att hela lägenheten kommer att upplevas som mindre och trängre.

Här är ett alternativt förslag från mig som innebär små ändringar. Med en fönstervägg in till sovrummet kan man få in ljus där, men också dra för ett draperi om man vill vara ifred. Har man en bra tvåglaskassett blir det nog inte mycket ljud som sprids.

[bild]
Om man skulle göra tvärtom då?
Flytta ner sovrummet mot fönstret och ha vardagsrummet "ovanför"
 
Det skulle ju funka men frågar du mig så väljer jag hellre ett ljust och luftigt vardagsrum/kök och ett lite sämre sovrum, än tvärtom. Sovrummet använder iallafall jag mest till att sova i.

Lägger man sovrummet närmast fönstret så blockerar man ljusinsläpp till halva vardagsrummet om man drar för gardinerna för sovrumsfönstret. Det problemet får man inte om man lägger sovrummet som i mitt förslag.
 
Mikael_L
dadgom skrev:
Om man skulle göra tvärtom då?
Flytta ner sovrummet mot fönstret och ha vardagsrummet "ovanför"
Såhär?

Tja, det är väl det enda jag möjligen tycker blir en förbättring.

edit:
Borde kunna kallas 2 rum med kokvrå... För 2 RoK blir väl inte rätt?
 
  • Asade.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det var också en bra ide men jag har hellre ett sovrum utan fönster än ett mörkare kök. Vi spenderar mycket tid i köket och sovrummet sover vi bara i. Annars var det en toppenlösning.

Förstår att det är svårt att svara på men vad tror ni kalaset kommer att gå på? Jag köpte lägenheten till ett mycket bra pris så det finns utrymme för renovering men samtidigt ska det ju någonstans vara värt besväret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.