Angående diskussionen om värmekälla och värmedistribution så håller jag med om att det är tufft att vara utan golvvärme, det ger lätt en kall känsla på vintern. Vi kunde ta en mellanväg i vårt hus, vi har golvvärme på nedervåning men inga radiatorer uppe där det räcker med varmvattenbatteri (kopplat till samma värmeslinga som golvvärme) på FTX-en. Där sparade vi 25 kkr tack vare att vi la ner 50 kkr på andra förbättringar.

Hoppsan, merkostnad för 40% lägre energiförbrukning nere på 25 kkr och 1%! ;)
 
elmont skrev:
Varför skulle det vara svårare att få en behaglig värme på ett golv när man har ett passivhus?? Skillnaden mot ett vanligt hus är ju bara att man inte behöver tillföra lika mycket energi och ha lika hög temperatur på värmebäraren.
Vill man ha 21 grader inne räcker det troligen med att hålla golvtemperaturen något lägre och det är helt ok komfortmässigt sett. Det blir ju precis som med "vanliga"hus då värmebehovet är lågt.
Det beror på ... om man håller en yttemperatur på t.ex. 23 - 24 °C på golvet kan det redan vara så att man tillför för mycket värme, dvs att man måste öppna fönstret osv.

Det beror ju också på hur stor den värmeavgivande ytan är. En fråga som kom upp i passivhuskursen var ju om det är möjligt att lägga golvvärme bara i en del av rummet osv.

När det gäller golvbeläggningar har olika golvmaterial olika värmeinträngningskoefficient osv.
 
Men varför skulle man hålla 23 - 24 grader på golvet om inte man har värmebehovet, Man använder naturligtvis (som alltid) en styrning av golvvärmen som ger en minimitemperatur på golvet men ej övervärme i rummet. Vill man ha 21 grader i rummet kan man ha upp till 21 grader på golvet utan att rummet tillförs någon värme. Stiger temperaturen över 21 grader kommer golvet till viss del att kyla rummet, men det är bara en liten "bieffekt".
 
elmont skrev:
Men varför skulle man hålla 23 - 24 grader på golvet om inte man har värmebehovet, Man använder naturligtvis (som alltid) en styrning av golvvärmen som ger en minimitemperatur på golvet men ej övervärme i rummet. Vill man ha 21 grader i rummet kan man ha upp till 21 grader på golvet utan att rummet tillförs någon värme. Stiger temperaturen över 21 grader kommer golvet till viss del att kyla rummet, men det är bara en liten "bieffekt".
Nej, det är inte helt korrekt att man kan ha 21 °C på golvet osv. .... värme tillförs ju även via inre laster (personvärme osv.) ... räknar man med PHPP tar man hänsyn till detta. Temperaturen på tillluften får enl. passivhusregler ej understiga 17 °C respektive 16,5 °C.

Med PHPP kan man ju räkna nogrannt.

Har man en inomhustemperatur på ca. 21 °C så antar jag att yttemperaturen på golvet ej understiger 20 - 21 °C , men man kan räkna på det.
 
Det smartaste i ett hus som inte har värmebehovet tror jag är att välja varma material. Undvik mao sten och klinker och välj trä och plastmatta istället. Eller kanske elgolvvärme som kan vara varm 2 h på morgonen och 2 h på kvällen när man duschar och borstar tänder barfota. Det är några perioder på vår och höst där vårt hus känns lite kallt på badrummen just för att huset inte har värmebehovet men golven blir lite kalla, där skulle elvärme i just badrummen några timmar på morgon och kväll kunna vara komfortlösningen som inte behöver dra många kWh.

Jag upplever iofs ganska stor skillnad på ett badrumsgolv med klinker som är helt kallställt jämfört med om det bara får gå 21-23 grader genom det. Men golvet blir ju inte varmt då, bara inte skitkallt...

Niklas
 
Jag framhärdar, man använder inte golvet för att kyla rummet MEN håller rummet 22 grader och golvet 21 grader kommer golvet att hjälpa till med nerkylningen av rummet. Så länge golvet är kallare än rummet så kyler det. Och om golvet håller 21 grader kommer det INTE att upplevas kallt utan möjligen svalt.
Och att värme tillförs från annat håll påverkar knappast det faktum att så länge golvet är kallare än rummet så kyler det.
Dessutom tycker jag inte att "stengolv" är lämpliga i vårt klimat, dom känns nästan alltid kalla om man inte tillför värme. Stengolv passar i varmare klimat, hos oss fungerar som Niklas 1 skriver "varmt material" mycket bättre.
Men som det ofta är i dag så går mode före funktion.
 
Har nu räknat lite. Om man har ett U-värde på 0,14 W/m²K på golvet och en värmeövergångsmotstånd (nedåt) på 0,17 m²K/W blir yttemperaturen på golvet ca. 20,52 °C om man har en inomhustemperatur på 21 °C. "utetemperaturen" (dvs temperaturen under plattan) antas då att vara 1 °C (antar frostfritt djup).

Varför installera golvvärme i en sådan konstruktion?
 
Bla för att öppnar man en ytterdörr och det är minus 25 grader kallt kommer det att ligga ett lager av mycket kall luft över golvet. Man får även ett kallras från alla fönster som lägger sig som en "hinna" på golvet, så för att "få bort" det kalla lagret inom rimlig tid behövs värme.
 
Men här måste finnas något mer än exakta temperaturer på golv. Ett trägolv som är 21 grader känns varmare än ett stengolv som är 21. Tänkbar parallell: att doppa foten i vatten som är 21 grader känns kallare än att ha den i luft som är 21 grader?

Tex har vi trägolv på rummen på övervåningen och klinker i badrummet på övervåningen, klinkergolvet känns mycket kallare än trägolvet.

Det är ju en sak hur det påverkar temperaturen i rummet, men jag tror det är känslan av värme/kyla som kan vara problemet i passivhus utan värme i golven.

En nackdel för Villa Varm-konstruktionen med isolering och värme ovanpå betongplattan - att ha en tung betongplatta utan isolering kan vara en fördel på sommaren för att undvika övertemperaturer.
 
elmont skrev:
Bla för att öppnar man en ytterdörr och det är minus 25 grader kallt kommer det att ligga ett lager av mycket kall luft över golvet. Man får även ett kallras från alla fönster som lägger sig som en "hinna" på golvet, så för att "få bort" det kalla lagret inom rimlig tid behövs värme.
Nja, värme cirkulerar luften JA, blandar sig med kylan lokalt i ett enskilt rum och lagras slutningen på övervåningen. Utjämningen mellan varm o kalluft tillbaka (läs neråt alt från solsidan till norrsidan) sköts av ventilationen (FTX), extra viktig är ventilationen för komforten den varma delen av året då luften ofta står stilla.
 
Redigerat:
Niklas_1 skrev:
.... Eller kanske elgolvvärme som kan vara varm 2 h på morgonen och 2 h på kvällen när man duschar och borstar tänder barfota. Det är några perioder på vår och höst där vårt hus känns lite kallt på badrummen just för att huset inte har värmebehovet men golven blir lite kalla, där skulle elvärme i just badrummen några timmar på morgon och kväll kunna vara komfortlösningen som inte behöver dra många kWh.
...
ja, behovsstyrda golvärmesystem känns optimalt, för att höja komforten i vissa rum, som snabbt kan värmas upp med exempelvis rörelsesensorer som slår på golvvärmen tillfälligt i de rum man visstas i eller vid givna tidsintervall. Helst ska installationshöjden vara minimal så det kan ligga direkt under plastmattan eller direkt under parketten för att få bort trögheten i golvet. Finns dessa "smarta" golv att köpa någonstans?
 
Redigerat:
E8581587 ät en termostat som Thorin &Thorin har som har i stort sett allt man kan önska sig när det gäller att styra (el)golvvärme. Massor med funktioner och är adaptiv
 
Niklas_1 skrev:
Men här måste finnas något mer än exakta temperaturer på golv. Ett trägolv som är 21 grader känns varmare än ett stengolv som är 21. Tänkbar parallell: att doppa foten i vatten som är 21 grader känns kallare än att ha den i luft som är 21 grader?

Tex har vi trägolv på rummen på övervåningen och klinker i badrummet på övervåningen, klinkergolvet känns mycket kallare än trägolvet.

Det är ju en sak hur det påverkar temperaturen i rummet, men jag tror det är känslan av värme/kyla som kan vara problemet i passivhus utan värme i golven.

En nackdel för Villa Varm-konstruktionen med isolering och värme ovanpå betongplattan - att ha en tung betongplatta utan isolering kan vara en fördel på sommaren för att undvika övertemperaturer.
Ja, precis. Så är det med golvbeläggningar och golvkonstruktioner. Materialet spelar en stor roll!

Nja, en oisolerad platta på mark skulle bland annat skapa fuktproblem. Plattan skulle suga fukt åt sig. Värmeförlusterna under den kalla årstiden är ju sen en annan sak.

På somrarna öppnar man ofta fönstren på nätterne (=> nattutkylning, frikyla).
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Passade på att mäta golvtemp på nedervåningen nu. Träparketten 20,5 grader, klinker i hall och badrum mellan 18-19 grader. Jag antar att plattan håller runt 20 grader även om det blir 25-30 grader på dagarna en vecka eftersom det är såpass stor massa. Då bör plattan (iaf den delen med klinker på) hjälpa till att hålla övertemperaturer nere även om den är isolerad. Sen är väl frågan hur mycket det hjälper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.