Mikael_L
I morse var kylen varmare än den ska.

Jag har vridit på termostaten, gjort skåpet strömlöst några minuter mm, inget händer. Kompressorn står hela tiden still (och är kall, som att den inte gått på länge).
Jag har även knackat lite försiktigt på kompressorn för att se om den hoppar igång.

Jag har börjat ta isär lite av strömanslutningsboxen där, för lite felsökning. Och en tanke på att kanske kunna tvångsköra kompressorn med 230V direkt, dvs helt utan inblandning av termostat m.m.

Men detta var mer komplicerat än jag först trodde...

Tre stift in till kompressorn , hmmm
Är det en liten trefasmotor inne i kompressorn.

Det finns en motorkondensator "på utsidan", så det är kanske så ...
 
  • kylskap#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Och det man ansluter på där är minst sagt lite komplicerat.
Inkommade spänning kommer dit, en fyrledare upp till termostat/belysning (brun, blå, svart gr/gul), anslutning till motorkondensator.
Vad är den runda svarta grejen? Övertempskydd? Kan det vara det som har löst?

Med spänning påkopplad men ej anslutet till kompressormotorn så mäter jag upp 110V i hålen :eek:
 
  • kylskap#02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kylskap#03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagom till midsommar...
 
Mikael_L
Tur att vi inte hunnit åka än. ;)
 
Mikael_L
Ja nu surrade kompressorn igång, jag gjorde en överkoppling.

Jag återkommer snart med lite utförligare rapport.

*puhhh* och *pust* och *stön*
 

Bästa svaret

I kompressorn har man 2 lindningar. En startlindning och en driftlindning. Startlindningen är kopplat via ett ptcmotstånd. Då startströmmen e hög går motorn igång. Ptcmotståndet blir varmt o högohmigt. Då kommer strömmen gå ner. Parallellt e driftlindningen inkopplad som kan köra motorn på låg ström bara den är igångdragen. Vanligt fel är att ptcmotståndet är trasigt
 
Här har det körts med tidur vid termostathaveri, 15 minuter till, 45 från. Man får ju Holland koll på temperaturen och justera tiderna.

Protte

Är ni på väg norrut?
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Den svarta runda ser ut som en termosäkring. Bredvid sitter ptcmotståndet. Lite gulbrun färg
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Är ni på väg norrut?
Bara Ö-vik denna gång, så vi kan inte komma förbi .. ;)
(Men du har kvar en stående inbjudan hit, som du väl minns ;))
 
Lite info till. De 2 lindningarna har 1 gemensam anslutning. Därav 3stift
 
Mikael_L
Det satt någon slags skiva (en tjock 50-öring, typ) där någonstans. Som mätte några tiotal ohm (kallt), är det PTC-motståndet?
 
Mikael_L
+10°C and still decreasing. (y)

På väg att göra en krasch-test här, vad är lägsta möjliga temp om man aldrig stoppar kompressorn. ;)



Det får bli timerstyrt ett tag, och sen antingen djupare felsökning eller nyinköp, men skönt att slippa paniken just idag sådär ...
 
Blir väl frys av allt då?
 
JA det är ptcmotståndet!

verkar det krakelerat? annars finns det risk att ngn av lindningarna e paj i kompressorn. kör du kompressorn på startlindningen hela tiden nu när du tvångskör den? kompressorn kommer gå sönder väldigt snabbt då startlindningen inte är tänkt att köra mer än ngn sekund.

hur gjorde du överkopplingen?
 
I
Den runda grejen är en klixon, ett överhettningsskydd, brukar gå sönder. Det vita stycket den sitter i, vilket även har tre hål är startreläet, brukar också kunna gå sönder. Tror du kan köpa själv och byta, se bara till att du får likadant, brukar står bryttemp på klixon. Jag hade bytat klixon först. Se till att du sätter tillbaka startreläet på rätt håll, en av lindningarna är en startlindning och ska bara aktiveras bråkdelen av sekunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.