Avemo skrev:
En enfasgenerator liksom en enfasmotor ger ett pulserande moment. Det gör inte en trefasgenerator eller trefasmotor. Det är möjligt att ha ett system med mer än tre faser, men det blir mer komplext utan att få några egentliga fördelar.
Och motsatt med färre faser än tre så är rotationsriktningen på en motor inte bestämd och startmomentet är därmed heller inte garranterat. Med två faser så kan en motor gå åt båda håll. De första systemen för flerfas i USA hade faktiskt tvåfas med en tredje (mycket klenare) startfas, som såg till att motorn startade åt rätt håll. Äldre kraftverk i USA är fortfarande tvåfas, och så använder man en speciell transformatorkoppling för att få tre faser.

Så det blev tre. Det är det minsta antalet som gör att en motor garranterat startar åt rätt håll.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Lars_Stefan_Axelsson. Du kan väl inte gör trefas av enfas med en transformator? Vid nollgenomgången transporteras ju ingen energi.
 
toolman77 skrev:
Jag har ingen egen forskning att stödja mig på men på elutbildningen jag gick i höstas sas att det är vanligt med 230v TT system i Europa och att de undrar hur vi vågar bo i hus med 400v TN-C system.
Japp trenden på kontinenten är att allt mer blir enfas. Och då får man ju inga sådana problem hemma som man bara får i "industrin" med flerfasmatningar.

Men vi som faktiskt använder våra trefasuttag ibland ser ju gärna att vi fortsätter bakåtsträva här i Sverige. :)
 
Avemo skrev:
Lars_Stefan_Axelsson. Du kan väl inte gör trefas av enfas med en transformator? Vid nollgenomgången transporteras ju ingen energi.
Nej, men jag (nåja, Amerikanerna iaf) kan göra trefas av *två*-fas mha bara en s.k "Scott-T transformer" (Se exv: http://www.allaboutcircuits.com/vol_2/chpt_9/7.html sök på Scott eller http://en.wikipedia.org/wiki/Scott-T_transformer).

Jag vet att jag har sett bilder på sådana från kraftstationen vid Niagarafallen, men jag hittar dem inte i hastigheten.

Har väl inte något större användningsområde här i Sverige. :)
 
Intressant. Det får jag till att vara tvåfas i dess rätta bemärkelse och inte det som vi kallar för tvåfas här. Har systemet några fördelar eller är det bara en kvarleva från tiden innan man insett att trefas var bättre? Det krävs fyra ledare i stället för tre. Blir generatorn enklare eftersom det bara blir två lindningar?
 
Avemo skrev:
Intressant. Det får jag till att vara tvåfas i dess rätta bemärkelse och inte det som vi kallar för tvåfas här. Har systemet några fördelar eller är det bara en kvarleva från tiden innan man insett att trefas var bättre? Det krävs fyra ledare i stället för tre. Blir generatorn enklare eftersom det bara blir två lindningar?
Öhh, jag fattar inte. Vad menar du med "vi kallar tvåfas här"? Det är väl "äkta" tvåfas, eller? Eller menar du att vissa kallar ett IT-jordat system "tvåfas"? Det är det ju som sagt inte frågan om här. (I USA har man som sagt också en typiskt en 240V "split phase" matning som man ibland kallar "two phase", men det är det ju inte här).

Vad jag vet så fanns det väl inga fördelar. Tvärtom har trefas fördelar så man bytte till det så snart som Westinghouse sett ljuset och började göra sådan utrustning. Jag vet faktiskt inte varför Tessla föredrog tvåfas (eller om det bara var det han kom på i hastigheten), men om någon vet mer så är jag idel öra.
 
platon1980 skrev:
Går det inte lika mycket ström i PEN-ledaren som i faserna tillsammans?
Nej. De olika faserna tar liksom ut sig, så att när strömmen i en fas går åt ena hållet så går strömmen i de andra faserna åt andra hållet.

Om man har en symmetrisk belastning, alltså lika stor ström i alla tre faserna, så är strömmen i nollan noll.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Öhh, jag fattar inte. Vad menar du med "vi kallar tvåfas här"?
Många kallar det för tvåfas när en enfasapparat är ansluten mellan faser. Exempelvis ett 400V element. Det är förvisso fel, men det finns de som använder begreppet så.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Använder man två olika faser att mata nått så måste det naturligtvis vara en tvåfasmatning matar man samma apparat med en fas och nolla är det en enfasmatning. Det kan ju knappast vara apparaterna som "bestämmer" om matningen är en eller tvåfasig. För att ta den typiska VVB den kan kopplas in enfasigt ELLER tvåfasigt beredaren gör ju inte att det blir en enfasmatning bara för att man kan koppla i 400 V i stället för 230.
 
Tydligen är inte begreppet tvåfas helt otvetydigt.
 
För Sveriges alla elektriker tror jag knappast att det råden någon "begerppsförvirring" angående vad som är en, två eller trefas i en elinstallation. Vad man sedan väljer att kalla det på "apparatsidan" är väl mer upp till tillverkarna, och dom kan ha lite konstiga idéer inte minst när deras åsikter översätts till Svenska av någon Indier med Googleöversättning i datorn.
 
Är detta en eller två faser? En skulle jag säga, oberoende av om spänningen är 230 V eller 400 V.
185804-textbild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är vad jag skulle kalla två faser, då finns underförstått en nollpunkt med i bilden.
IC2C50Hz.jpg

Sett från förbrukaren är det alltså stor skillnad mellan enfas och tvåfas. Sett från matningen kan däremot "enfas" matas från två faser...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Detta är vad jag skulle kalla två faser, då finns underförstått en nollpunkt med i bilden.
[bild]
Hmm, det där ser ut som ett fyrfas-system :x där två säkringar löst ut. :D


det verkar alltså vara ca 90° grader förskjutning ... ;)
 
Redigerat:
Bra Bo, kanske läge att återinföra det gamla klassiska begreppet två-, trepolig med/utan nolledare så är vi ett steg närmre ett lite mer rigoröst uttrycksätt. Att åtminstone kalla en tvåpoligt ansluten last utan nolla för enfas 400V är ett steg på vägen.

Men du får en svår mission i byggbodarna, jag har testat ibland och idiotförklarats trots en mycket korrekt och sorgfällig argumentation, så lycka till.
 
Mikael_L skrev:
det verkar alltså vara ca 90° grader förskjutning ... ;)
Med 90° förskjutning når den ena fasen sitt maximum när den andra har sin nollgenomgång. Du kan då få ett helt jämt moment hela varvet på motorn eller generatorn precis som vid trefas. Skulle de två faserna vara förskjutna 180° kommer nollgenomgångarna samtidigt och du får ingen fördel mot enfas utan ett pulserande moment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.