Hej
När min son föddes hade vi samma problem. Kokhett inne och nyfödd bebis känns sådär. Mina svärföräldrar är från Australien och från tiden innan ac:). Min svärmor rekommenderade att hänga en blöt kall handduk på en stol och låta fläkten blåsa på den. En bit ifrån såklart. Men detta kyler ner luften så att inte bara den varma luften vispas runt. Hoppas det hjälper.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Emil N skrev:
Vill man istället ha ett mer tillförlitligt, energisnålare, billigare(totalkostnad) och behagligare system så gräver man ner markrör för inluften och monterar en ventilationsfläkt..
Det låter ju riktigt intressant! Hur många meter rör har du grävt ner och hur många kvm ventilerar lösningen?
 
Videonisse skrev:
Det låter ju riktigt intressant! Hur många meter rör har du grävt ner och hur många kvm ventilerar lösningen?
Det där provades på 1980-talet och väldigt snart upptäckte man de negativa effekterna.
Mögel frodades i de fuktiga rören nere i marken och bidrog inte direkt positivt till de boendes hälsa.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag vill gärna ha kärnkraft.
Det är den mest miljövänliga, ofarligaste formen av el-energiproduktion som finns.

Eller har du fått andra uppgifter?
Här är facit för mig.
nuclear.png

Problemet med kärnkraft är inte att det är farligt, utan att det krävs så oerhörda investeringar för att bygga verken.
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
Pelpet, jag har sett samma siffror, förmodligen från samma källa.

Det är lite komik i det hela:
Vad bondförnuftet säger och vad siffror i svart på vitt säger behöver inte vara samma,
när det gäller såna här högteknologiska saker.
Solceller är ca 10 ggr "farligare" än kärnkraft.
Och det är nog bara för att det är så lätt att ramla ner från taken där de monteras, och slå sig fördärvad.
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
jonaslatt skrev:
Och rullgardiner svarta.
.
Byt genast ut dina svarta rullgardiner!

Mörka rullgardiner fungerar som ett element in mot rummet, om du håller handen mot din mörka rullgardin så märker du att den blir ganska varm.

Jag bytte ut mina mörka rullgardiner mot vita mörkläggningsrullgardiner och rums temperaturen sjönk drastiskt.

Jag läste sedan på en fönstertillverkares installations beskrivning att man inte får ha mörka persienner eller rullgardiner innanför deras treglasfönster för då förkortar man livslängden på gummilisterna i fönstret å riskerar att få problem med fönsterkassetten i förtid.
 
jonaslatt skrev:
Oj tack för snabba svar.
Vi har markiser på nästan varje fönster. Och rullgardiner svarta.
Har inte tänkt på Att man ska ha fönsterna stänga på dagen. Ska prova detta.
Att ha fönsterna öppna och fläktar e vi lite rädda för. Då barnen är så små så vill vi inte att det ska dra på de. Men vi har fönsterna öppna lite nästan dygnet runt.
Svarta rullgardiner genererar lika mycket värme som ett element på högsta!

Byt till vita eller om du kan få tag på de som har en silvrig yta utåt, det reflekterar bort mycket av värmen. I husvagnar sitter det silvervarianten och i våran vagn undrade gästerna om vi hade klima för det var så svalt!

Har du bergvärmepump kan du få gratiskyla från borrhålet med relativt lite investeringar.
 
  • Gilla
Bogus
  • Laddar…
Ja, jag har bergvärme och har kopplat till två fläktkonvektorer, en i sovrummet och en i vardagsrummet. Fungerar perfekt och till en låg driftkostnad.
 
jonaslatt skrev:
Oj tack för snabba svar.
Vi har markiser på nästan varje fönster. Och rullgardiner svarta.
Har inte tänkt på Att man ska ha fönsterna stänga på dagen. Ska prova detta.
Att ha fönsterna öppna och fläktar e vi lite rädda för. Då barnen är så små så vill vi inte att det ska dra på de. Men vi har fönsterna öppna lite nästan dygnet runt.
Vita rullgardiner är att föredra. Svarta värms upp av strålningsvärmen och leder den in i rummet via konvektion, vita reflekterar strålningsvärmen.

Bodde i en lägenhet en gång i tiden som blev tillslut klassad som sanitär olägenhet pga den höga temperaturen på sommaren. Det visade sig vara en kombination av liten lägenhet, stora fönster mot söder samt underliggande fjärrvärmerum som var för varmt. Lösningen blev (efter att jag fått en ny lägenhet) att man satte in en AC-anläggning i fjärrvärmerummet.
 
Redigerat:
Nere i Europa där det är varmt har man täta jalusier stängda på dagarna för att hindra värmen att komma in
Gardiner eller rullgardiner är näst bäst samt att vädra på kvällen :rolleyes:
 
Emil N skrev:
Hur man ens kan fundera på AC är för mej obegripligt. Ingen vill ha kärnkraft men när det gäller inomhustemperaturen så glöms alla sådana tankar genast bort.
Vill man istället ha ett mer tillförlitligt, energisnålare, billigare(totalkostnad) och behagligare system så gräver man ner markrör för inluften och monterar en ventilationsfläkt.
Inte helt enkelt att göra i en lägenhet några våningar upp. Jag behåller nog ACn. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har också lidet av detta, men bot finns.
ha sovrum i norr elle öster
införskaffa fönsterluckor eller jalusier, dra för på morgonen öppna innan läggdags, vädra EJ under dagen
färg på taket? så ljusa som möjligt
så stor massa som möjligt i husstommen, kan va svårt men tjocka klinger på golv och bänkskivor, fönsterbrädor mm
och inga elförbrukare på , (stand by) under dagen, många watt brukar stå och puttra till ingen nytta
i värsta fall kan man ha kylklampar i sängen, funkar fakriskt bra.
Plantera träd som skyddar huset från solen.
 
Kylning av taket verkar funkar för en del. Strila vatten och efter en stund blir vinden svalare och sen resten av huset.
googla Evaporative Roof Cooling
 
Mikael_L
Mmmm, cool (hehe, ofrivilligt skämt) tanke.
Sätta två st sådana där droppslangar för bevattning uppe vid taknock, spola på lite vatten så det precis dansar ner i hängrännan, sen kyler avdunstningen av taket/vinden. :)
 
Och risken för vattenskador ökar inte alls?

Det är kanske inte alltid så smart att flytta över Florida-teknik till landet vid polcirkeln.

(Jag har aldrig fått så svåra solbränne-skador som Luciadagen 1997 i Alachua, Florida)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.