Försöker att övertala mina föräldrar att skaffa sig en robotklippare, men då de har en slänt som är ganska brant så blir svaret: nä, man måste ändå ta fram stora klipparen.

Funderar därför på vilka modeller som är mer lämpliga för slänter.

Använder själv en R40I som då inte klarar slänter så där jätte bra.

storlek och pris frågan kommer i andra hand.
 
Hur stor yta är slänt? Som den är har de troligen ingen glädje av den ändå och det är inte riskfritt att klippa i lutningar. Kanske de kan göra terasser eller plantera buskar och marktäckare i slänten och låta en robot klippa resten?
 
Automover 330 med terränghjul gissar jag är bäst lämpad.
Jag har själv en 320 utan terränghjul och den tar ganska branta slänter, men allting är relativt ;)
 
Stiga 125/127/325 klättrar bra med sina hjul, "problemet" är oftast inte att de har svårt att klättra utan att tiltsensorn slår till. Så då spelar den fysiska klättringsförmågan ingen roll...
 
Maxikatten skrev:
Hur stor yta är slänt?
gissningsvis så är det ca 3-4 m x 7-8 meter

lutningen är någonstans mellan 25 -35°
Det finns redan i dag diverse buskar etc där, men gräsmattan skall klippas där med...

Sblixten skrev:
Automover 330 med terränghjul gissar jag är bäst lämpad.
verkar intressant men jag hittade inga terränghjul till den, var hittar jag det?

Buffelko skrev:
Stiga 125/127/325 klättrar bra med sina hjul, "problemet" är oftast inte att de har svårt att klättra utan att tiltsensorn slår till.
De var verkligen grovmönstrade, enligt deras spec skall de klara 45° lutning det låter ju bra.
Kan man säga att maskinen klarar backen bättre ju högre modell nummer?

Letade lite på Youtube efter någon video där man demonstrerar "backkörning".

Någon som känner till om det existerar någon sådan video?
 
Jag tror att hva 320/330 är bästa alternativen för slänter.

320/330 fortsätter att jobba upp till 67% lutning men HVA garanterar bara bra resultat upp till 45%.
Tiltsensorns gräns är alltså 67%.

/j. brunnby
 
Är det inte så att när det börjat bli för brant så svänger klipparen av lite så att den i stället går en längre väg för att komma upp?

Sedan gäller det att kunna stanna på vägen ner också om det är brant!
 
sblixten skrev:
T.ex. [länk]
1000 pix... Borde gå att fixa relativt enkelt genom att dra i skruv (t.ex. med sexkantsskalle) halvvägs in i däcket samt göra borstar av t.ex. avklippt målarpensel / matlagningspensel, med lite grövre borst.

L00014382_APC_460x260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nja, det är inte säkert.

Jag har en 125 ("minsta" modellen) och även testkört en 325 och 125 klättrar bättre helt enkelt eftersom den är lättare. 325:an har större/tyngre batteripack, vilket gör att den slirar mer i backen än min 125:a.

Vad gäller avdrift i lutning kompenserar klipparen för det ganska hyggligt så den kör inte nämnvärt längre när det lutar.

Jag kan se om jag kan filma lite under veckan när 125:an kör i min lilla slänt.
 
Jag testade min automover 320 lite. Den får problem vid ca 27 grader på torrt underlag med originalhjul.
Vet inte hur mycket bättre 330:n är och hur stor skillnad terränghjulen gör.
Undrar om den skulle fixa 35 grader?
 
Min uppkittade stiga 520 klarar min slänt utan problem.
2013-08-30 21.04.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-08-30 21.06.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min Landroid fixar riktigt branta backar, men den kan få för sig att den tippat runt och säger upp och ner i displayen. Så den tar sig upp, men dagens mjukvara får för sig att den ramlat runt.(inte alltid)
 
  • Gilla
Zoot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.