Vi bygger helt nytt.

Förutsättningarna är:
Installationsskikt i yttervägg av träreglar. Innerväggar av ljudreglar (z-formad stålregel). Träregel istället för stål runt alla dörrar.
95mm-reglar samt OSB + gips i alla väggar. Har nu reglat alla innerväggar samt OSB+gips på en sida av väggen och skall börja dra el.


Jag söker en rekommendation på vilka eldosor jag ska köpa? Det ska vara riktiga grejer, alltså inte de billiga skitdosorna från Hornbach eller Malmbergs.
Vill hålla mig till en serie som fungerar rakt över.

Har också funderingar kring montaget av dosorna. Vilket är att föredra?
1. Skruva dosorna i skivmaterialet (OSB:n) ?
2. Använda skivfästen?
3. Använda regelfästen?

Nån minut extra jobb per dosa spelar mindre roll, det tar mer tid när det inte blir bra, och framför allt, det tar massor av tid att fundera.

Hur gör ni som är proffs?
 
Antar att elektrikern ni anlitar för att montera dosorna fixar dom åt er från sin firma.
Då kan det ju inte vara skitdosor eller hur.;)
 
Eljo VP-2 -- inget annat :p
 
  • Gilla
el_richard och 3 till
  • Laddar…
Jag har jämfört Eljo VP-2 med lite dosor från byggmax och jula och det blir bara VP-2 framöver.
 
Är inte proffs men rätt kräsen, gjorde en hel del klenspänningsinstallationer i mitt nybygge, har kört ABB-dosor nästan överallt (utom på några ställen där bygghöjden bakom dosan krävt mindre dosor), är väldigt nöjd med dem (speciellt när man säter dos-kniven i dem, väldigt mycket mer behaglig plast), de kostar dock några kr extra men när man köper 100-pack blir det inte så stor skillnad mot enklare dosor med 20mm stutsar (har kört med 20mm rör så mycket som möjligt),

Vilken dosa du än väljer se till att välja en som har metallclips som låser fast slangen/rören, i mina prefab träytterväggar var det sävsjö trähus som valde kvalité på dosorna och då valde en sort utan metallclips, flera slangar har hoppat loss från dosorna inne i väggen med många timmars surt arbete som följd :(
 
Eljos röda med 20stuts och 16 förminskning i samma. Annars är det bara VP-2 Dosa so gäller.
 
Tack för snabba svar. Jag börjar också inse att det står mellan Eljos röda eller VP-2. Är det ngn prisskillnad?

VP-2 har regelfästen för skruvning (inga flärpar som skall slås in i virket). Kan jag få skruvmodellen även till Eljos röda?
Någon annan skillnad som ni känner till?
 
Mikael_L
Får du verkligen välja själv? Kommer inte elfirman du anlitar vilja ha dom dosor dom brukar ha?


Men som svar på frågan så säger jag också Eljo VP-2, om det ska vara en och samma dos-serie överallt och den bästa mest kompletta dosan med mest finesser.

Annars kan du möjligen överväga att göra som jag gjorde, köpa en hyggligt bra dosa att använda överallt där det fungerar ganska bra och VP-2 där nyttan med den är riktigt stor och andra dosor knappt går att använda.

Jag körde på Biltemas billiga Etman-dosa med justerbar ring till det mesta, något runt 150 st, och sen ca 20-30 st VP-2 dosor för vissa montage där de billiga dosorna blir knöliga, t.ex. alla lodräta flerfacksmontage och ställen där 20mm rör eller många rör ska in.

Jag har skrivit lite i dessa trådar om detta:
http://www.byggahus.se/forum/el/113558-vilka-ar-era-favoritapparatdosor.html
http://www.byggahus.se/forum/el/174451-erfarenhet-av-eldosor-fran-jula.html
http://www.byggahus.se/forum/el/182082-julas-kopplingsdosor.html
 
Det är ELKO som har en röd dosa, medans ELJO har VP-2 (vilket är den bästa utan att tveka. ABB har jag kört en hel del och dom kan ta sig någonstans i jämförelse). För att röra till det ytterliggare så ägs både ELKO och ELJO av Schneider Electric (eller ja, ELJO heter ju Schneider electric nu). Den röda och VP-2 bygger på samma grunddosa, det är tillbehören och ringen som skiljer.Och färgen naturligtvis.

//Patrik
 
Mikael_L skrev:
Får du verkligen välja själv? Kommer inte elfirman du anlitar vilja ha dom dosor dom brukar ha?
Det är ju fullt möjligt att TS gör hela installationen själv under överinseende av en behörig.
Som sin egen elektriker så har man ju ökade möjligheter att välja det materialet man vill.
 
Jag har aldrig sett ett forum tidigare med så mycket svar om ingenting. Att man frågar saker på ett forum är ju för att få svar på funderingar och inte få det klassiska svaret: "Du saknar behörighet, jag vet men vill inte säga"
Vad gör man på ett sådant forum då? Raggar poster? Det bidrar enbart till irritation!
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Troligen drar det iväg när frågan i sig är i stort sett inte har ett "rätt" svar, det som kanske skulle vara en ledtråd är att av någon anledning kan man ta mer betalt för vissa dosor och man kan ju undra varför??
 
Mikael_L
thorsken skrev:
Jag har aldrig sett ett forum tidigare med så mycket svar om ingenting. Att man frågar saker på ett forum är ju för att få svar på funderingar och inte få det klassiska svaret: "Du saknar behörighet, jag vet men vill inte säga"
Vad gör man på ett sådant forum då? Raggar poster? Det bidrar enbart till irritation!
Hehe, nu raggade du själv en post till ... ;)


Och förövrigt var det bara ditt och två inlägg till av de 12 inlägg tråden bestod av som inte berörde själva trådfrågan.
Så du utökade andelen offtopic redigt. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Det är ju tämligen svårt att ge ett bra svar i frågan då som tidigare sagts så behövs behörighet för jobbet och därmed borde ju kunskapen om detta vara mindre.
Min elfirma körde ABBs blåa dosor rakt igenom, jag valde även detta till nätverk och tv, vettigt pris, finns på biltema om antalet inte räckte.
Göra elen själv i ett nybygge blir ju problem den dagen huset ska godkännas för slutbeskedet, iaf jag var tvungen att lämna in dokumentation från elfirman på uppmätningar och lika så var elfirman tvungen att sköta kontakten med nätleverantören.
Så troligtvis har ju TS någon form av behörighet eller elfirma kopplat till bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.