Går i tankarna att bygga ett attefallshus på tomten och det är tänkt att bli åretruntboende. Jag har fjärrvärme i huset (Göteborgs energi, inte det billigaste i landet direkt) och stugan skall byggas på en gjuten platta. Det blir en kulvert för kall-/varmvatten från huset (ca 7 meter) men frågan är vad man skall göra med uppvärmning av stugan.

Dra i fjärrvärme?
+ Befintligt värmesystem
+ Driftsäkert
+ Ingen direkt investeringskostnad (jämf med luft/luft)
+ Vattenburet = golvvärme i plattan (eller?)
- Stora förluster i kulvert, med tanke på att det är ganska låg framledningstemperatur

Luft/luft
+ Mindre arbete med rör, köpa radiatorer
+ Litet utrymme, blir jämn och fin temperatur med l/l-pump (inbillar jag mig)
- Livslängden - tillslut måste ju vv-pumpen bytas ut
- Kallt på golvet?

Detta är några plus och minus med varje variant... någon som har mer "input" och tyckande angående detta beslut.
 
Låg framledningstemperatur innebär väl rimligen låga förluster i kulverten.
 
Redigerat:
Som sagt; låg temp ger låg förlust.
Ytterligare en nackdel för luft/luft är ljudnivån, både ute och inne.
 
Vi värmer vårt hus med två luft/luft
Och trots att det med det följer fläktljud och knäppningar från pumparna, så skulle jag inte vilja byta dom mot element eller golvvärme.
Att snabbt kunna höja eller sänka innetempen, schemalägga temp efter veckodagar och tider, svalare på natten tex. och möjligheten att kyla ned huset varma dagar är viktigt för oss.

Sen är det väl även det ända "värmesystemet" där man kan låta en hantverkare planera och installera utan att bli rånad.
Om du skulle låta en rörkrökare planera och dra rör från huset och köpa in element o koppla in så tror jag att det kostar betydligt mer än 15000:-.
 
Ytterligare en fördel med luft/luft är ju att det är väldigt enkelt att hålla koll på energiförbrukningen om det ska hyras ut.
 
Fjärrvärme med golvvärme skulle jag välja alla dagar i veckan.
Inget underhåll krävs och ingen ful pump som står och väsnas.
Under husets livslängd lär det få bytas pump mer än 1 gång så det är ju inte helt rättvist att jämföra inköpskostnaden för första luftpumpen mot kostnaden för fjärrvärme.
Tror inte materialet till golvvärmen borde bli så farligt dyrt, kostade inte i närheten av 15 för mitt garage på 50 kvadrat, men då gjorde jag jobbet själv.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Lite mer input till beslutet.

4-rörskulvert är betydligt dyrare än 2-rörskulvert.

Luftvärmepump är billigare per kWh än fjärrvärme

Luftvärmepump låter illa

Samma värmesystem ger mer flexibilitet om du vill byta värmekälla.

Golvvärme ger bättre komfort.

Summa summarum skulle jag välja fjärrvärmen, även om det blir dyrare.
 
Peter2400 skrev:
Vi värmer vårt hus med två luft/luft
Och trots att det med det följer fläktljud och knäppningar från pumparna, så skulle jag inte vilja byta dom mot element eller golvvärme.
Att snabbt kunna höja eller sänka innetempen, schemalägga temp efter veckodagar och tider, svalare på natten tex. och möjligheten att kyla ned huset varma dagar är viktigt för oss.

Sen är det väl även det ända "värmesystemet" där man kan låta en hantverkare planera och installera utan att bli rånad.
Om du skulle låta en rörkrökare planera och dra rör från huset och köpa in element o koppla in så tror jag att det kostar betydligt mer än 15000:-.
Men skulle du kunna tänka dig att ha luftvärmepumpen i sovrummet?
(Vilket det förstås inte behöver bli i attefallshuset heller, det beror ju på hur planlösningen är.)
 
Tja, det jag egentligen menade var att det rätt låga framledningstemperaturen på fjärrvärmen gör att det kanske blir svårt att hålla attefallshuset riktigt uppvärmt. Vill ju inte höja framledningstemperaturen i hela huset bara för att attefallshuset skall hålla värmen - framförallt viktigt är detta viktigt om man har eventuella hyresgäster...
 
Allt rörjobb gör jag själv (förutom att installera värmepumpen) så där försvinner tyvärr det argumentet. Men visst: att dra in fjärrvärme är ju inte gratis heller... (rör, element m.m)...
 
Är det till uthyrning skulle jag välja LLVP....
 
Till TS: allting är beroende på vad du har för planer med ditt extrahus, men det ekonomiska valet är helt klart llvp. Du kan ju göra så att du förbereder med rör i kulverten så att du kan haka på extrahuset på ditt primära värmesystem senare om du vill det.

Till de som klankar ner på llvp: vet ni överhuvudtaget vad ni pratar om?

Oljud? - Nej. Mina 3 är knäpptysta. Om ni har/haft väsen i era så måste det bero på dålig/felaktig installation.
Fula? - Ja, men jag skrattar hela vägen till banken med vad jag sparar på att använda ett så otroligt billigt och smidigt värmesystem. Vill ni betala överpriser till ett monopolsystem som drivs av kommunen så be my guest. Jag vill inte det.
Kalla golv/lägre komfort med llvp? - Nej, verkligen inte. Försök kyla era 28-gradiga hus om sommaren...hahahaha! För mig är det en baggis. Jag instämmer till fullo med en tidigare skribent; det är snabbt och enkelt att anpassa temperaturen i huset till en behaglig temperatur...och till en löjligt låg kostnad.

LLVP - all the way...every day.
 
Cancerman_777 skrev:
Till TS: allting är beroende på vad du har för planer med ditt extrahus, men det ekonomiska valet är helt klart llvp. Du kan ju göra så att du förbereder med rör i kulverten så att du kan haka på extrahuset på ditt primära värmesystem senare om du vill det.
Försvinner inte argumenten för LLVP om man ändå nästan gör klart installationen för fjärrvärme, om man ändå gör kulverten så bör man ju även gjuta ner slingorna och då ger det ju en knapp försumbar extrakostnad att koppla på dessa.

För övrigt om kyla så ser jag inte problemet, de få dagar det blir 28 grader är jag evigt tacksam för och önskar inte kyla ner något förutom helgdrickat.
 
TS skriver att element (radiatorer) är en del av kostnaden. Han skriver ingenting om golvvärme. Att förbereda och hålla möjligheter öppna ser inte jag som negativt eller att det förtar meningen.

Hos oss nere i Skåne har det varit fler än "få" dagar (redan i år) med 28 grader inomhus. Men visst, om man vill svettas, kanske ha svårt att sova, osv så är det ens fulla rätt. Jag vill inte det i alla fall.
 
Cancerman_777 skrev:
TS skriver att element (radiatorer) är en del av kostnaden. Han skriver ingenting om golvvärme. Att förbereda och hålla möjligheter öppna ser inte jag som negativt eller att det förtar meningen.

Hos oss nere i Skåne har det varit fler än "få" dagar (redan i år) med 28 grader inomhus. Men visst, om man vill svettas, kanske ha svårt att sova, osv så är det ens fulla rätt. Jag vill inte det i alla fall.
Jag tyckte det stod något om golvvärme i första inlägget.

Personligen har jag inge problem med värmen frånsett att det är på tok för kallt i detta landet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.