Skall riva bärande vägg på 6m på en en och en halv planare..

Har fått mått på limträbalk 115x630 skulle gå att köra med men är inget alternativ eftersom takhöjden ligger på 240 skulle slå i skallen varje gång jag passerar.

Nu till problemet, enligt karln som ritat huset så bör stål balken klara av minst 8kn/m för att vara på säkra sidan gardera sig och räkna på 10kn/m. Byns stål grossist räknade på detta med lite uppgifter om huset och kom fram till en hea balk på 400mm!!!! Behövdes? Är ju gigantiskt väger 750kg. Finns "lathunds tabell" på nätet och enligt den motsvarar en 115x630 limträ HEA 240 inte en 400...

Rätta mig om jag har fel men låter mycket? Hade det funnits en konstruktör här uppe i skogen så hade jag anlitat en men finns ej..

Så om någon erfaren kan räkna lite eller tipsa mig om en konstruktör via telefon vore jätte bra.

Husets bredd: 9200mm
Taklutning: 38 grader
Bärande vägg: 6m
Mått mellan takstolar: 1200
Bor i Arvidsjaur så ligger ju en meter snö på taket om vintern.
 
Välkommen till forumet!

Om jag utgår från att "karln som ritade huset" hade koll och du därmed får ca 6ton utbredd last (10kn/m) så klarar du dig med en HEA220.
Jag har då dimensionerat mot nedböjning som jag satt till max 15mm (spännvidd/400), balken klarar alltså betydligt mycket mer last innan plasticering.

Observera dock att denna beräkning helt utgår från uppgiften 10kn/m, stämmer inte den så stämmer inte min slutsats.
 
Måttet låter helt orimligt. Jag är dock inte konstruktör.

Men hur ser det ut, du skriver om snölast osv. Men oftast förs ju den ned på ytterväggarna via takstolarna. Är din konstruktion sådan att balken verkligen måste ta en del av snölasten också?

Vi har stålbalk i mellanbjälklaget (2 planshus), i en utbyggd del som är ca 5 x 8m. Balken har ca 5m spännvidd, och tar upp last från 4m golv åt resp. håll.

Det är en HEA 180 balk i vårt fall.

Nu har vi iofs två balkar som ligger med ca 2m, mellan. Men det beror på en trappa som kommer upp just där balken skulle gått. Från början var det en balk inritad. Det ändrades till en på varje sida om trappan, men dimsensionen ändrades inte.

Du har ju dels lite längre spännvidd, och större bredd som ger mer last på balken. Så du kanske behöver lite mer än en HEA180. Och OM lasten från yttertaket verkligen kommer ner på den här balken, så kanske du behöver avsevärt mer. Men i så fall är troligen även den grova limträbalken för klen.

Vi har en limträbalk i nocken på utbyggnaden ifråga. Om jag minns rätt så är den 470mm hög (5m lång). Men som sagt detta är i Stockholm, mindre snölast. Och lite mindre spännvidd än i ditt fall.
 
Tack för snabbt svar!
Jo jag litar på pensionären. Absoluta minimum 8kn/m men känns tryggare att överdimensionera ett snäpp då man likså bygger så det håller för all vår snö.. Låt säga oss att jag kör på en 220/240 är det möjligt sätta trä i varsin ände eller gäller stål ner till betongen? Varit i kontakt med olika personer och alla säger olika..
 
Hempularen:

Tycker också det lät så orimligt därför jag var tvungen forska vidare i det. För ska jag sätta dit en 400 så får det bli andra lösningar istället..
Som du säger så självklart tar ytterväggarna upp vikten från snön balken (väggen) tar ej hela själv.

Tack för ditt svar uppskattas!
 
Kalle Åman skrev:
Tack för snabbt svar!
Jo jag litar på pensionären. Absoluta minimum 8kn/m men känns tryggare att överdimensionera ett snäpp då man likså bygger så det håller för all vår snö.. Låt säga oss att jag kör på en 220/240 är det möjligt sätta trä i varsin ände eller gäller stål ner till betongen? Varit i kontakt med olika personer och alla säger olika..
Jag skulle satt stålpelare (men jag är iof maskiningenjör också) men det funkar med trä också, bara man dimensionerar rätt. Men tänk på att betonggrunden ska klara upp till 3 ton last vid varje pelare oxå.
 
Jag har en 5400 mm lång HEA 200 balk som ersätter hjärtväggen över mitt vardagsrum/matrum, vilka går tvärs genom hela huset. Balken ligger inne i vindsbjälklaget, och syns alltså inte.

Vinden är visserligen mest förrådsvind med bokhyllor och annat "skräp", och enkelt inredd. Det hela känns dock mycket stabilt.
Takstolarnas spännvidd är 8400 mm till ytterkant ytterväggar.
 
Redigerat:
Ang betongplattan så var uppgifterna osäker från 80-taket om dom var 6-7cm eller 10cm tjock. I vilket fall så tänkte jag lägga en ordentlig stål platta under för att minimera punkt trycket som blir.

Tänkte faktiskt inte mer än så på det, men vad klarar en betongplatta av?
 
Jag har en HEA 220 på 5 meter ovanför garageporten. Men då har jag 1.5 plan lättklinkerhus med två betonbjälklag ovanför.
 
6 meter 10kn.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6 meter spännvidd och 10 kN/m i linjelast ger dig en HEA220 vilket ger 15 mm nedböjbning.
Om du kan acceptera 22 mm nedböjning räcker en HEA200.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag sitter och försöker räkna ut vilken balk jag behöver i min källare som ska grävas ut.
Det är många saker att hålla reda på efter man har läst här och i andra trådar.
Någon som har erfarenhet och hälpa mig i rätt riktning?

Balken kommer altså att bli nästa 9 meter lång.
Balken ska sitta där mellanvägg (långsidan som ska tas bort) som idag bär upp övervåningen:
Före:
3D-modell av ett rum med mått för planerad balk i källarutrymme, inklusive längd- och höjdmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
3D-modell av ett hus där en man betraktar en 9 meter lång balk i en utgrävd källare, med dimensioner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att kunna svara på detta behövs lite ritningar på huset samt var i landet huset ligger för att kunna räkna fram vilka laster som belastar balken. Generellt är 9m väldigt långt för en fritt upplagd balk vilket kommer göra att den blir väldigt hög. Du bör nog fundera på att placera någon pelare under balken.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ja, det blir en lång balk. 9 meter är lång spännvid.
Det vore tråkit om man måste sätta en pelare i mitten, lite av förhoppningen var att kunna spela pingis i källaren.

Huset står i Stockholm.

Ritning av en byggnadssektion som visar detaljer för en balk och golvet den ska stödja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en balkkonstruktion med måttangivelser för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I rummet över källaren är det kök och soffgrupp.
Inga bärande väggar.
 
Har du några planer på huset, kanske någon tvärsektion genom huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.