Tjäääna

Nu nalkas elrenovering.
Jag skulle vilja hitta en maskin att spåra upp väggarna med för infällning av elen och kommande fiber (TP kabel i flexslang)
Det skall vara smidigt , kostnadseffektivt och lättarbetat.
All el är idag utanpåliggande i pissgula kanaler längs taket så det är i te alls svårt att bygga upp ett nytt system parallellt med det gamla.
Jag tänker köra med hålsåg för rotdosor el. motsv. men letar febrilt efter länkar eller förslag på maskin för i fällningen av slangen!
En del säger motorsåg :/ andra snackar om handöverfräsar eller cirkelsågar. Det jag tycker verkar vara bäst men som jag inte hittar är vinkelslip med dubbla klingor.
Snälla hjälp mig hitta rätt verktyg/sätt att arbeta med.
 
Vad är det för material i väggarna då?

Vinkelslipen med dubbla klingor är väl mest tänkt för betong, puts osv.
 
Är det betongväggar så kan du titta på en betongspårfräs.
Är det gipsväggar så bör du inte fräsa upp skivorna utan dra flexslang mellan hålen. Ett vanligt rensband är bra för att fiska kabel bakom gipsplattor. Kolla även tråden installationsborrning
 
  • Gilla
Sebastian Courel och 1 till
  • Laddar…
Det är någon form av masonit/spånskiva
 
Jag hade ändå att sätta renoveringsgips utanpå efteråt.
 
Den vinkelslip med dubbla klingor du söker, kallas för spårfräs :)
Dock är den mest aktuell vid betongvägg, i kombination med bilmaskin.

Cirkelsåg och till vissa moment tigersåg brukar vara praktiskt om stora hål ska tas upp i träfiberskivor.

Annars är det bara att "fiska" dig fram med dosfräs.
 
Om huset är så gammalt att det är utanpåliggande el kanske det är ett plankhus och således inget hålrum i väggarna?

Hos mig var är det plank->tretex->masonit. Tog handöverfräsen och spårade för flexslang och sen gips på det. Till dosorna tog jag hålsåg och huggmejsel.
 
Handöverfräs låter som rätt verktyg, men tänk på att dra rör och slang på ett sånt sätt att du inte riskerar att skruva eller spika i dem av misstag senare.
 
En ide kan vara att sätta in högtalare - eller åtminstånde förbereda med kanalisation innan. Förbered även ett tv-nät med coax. Merkostnaden är liten när väggarna ändå är öppna.

Jag skulle inte ha valt tunnare slang än 20mm.
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Cirkelsåg med en klinga du inte behöver vara rädd om. Du kommer garanterat att köra genom spik och skruv etc. Men det funkar bra. Gnistrar lite bara. Handöverfräs kan du glömma, det kommer ta många gånger längre tid och du kommer slita ut massa frässtål. Plus att det kommer damma mycket mer.

Hur skall du sätta igen spåren sedan? En ide kan ju vara att smacka på 6 mm renoveringsgips på väggen efteråt. Men då måste du också lista/sockla om.
 
Såga upp REJÄLA (det är lika enkelt att sätta tillbaka en stor bit som en liten) spår i väggarna så att du lätt kommer åt att dra rör/slang samt att sätta dosor. sedan sätter du "brädstumpar" på insidan skarven som du skruvar fast i skivan/väggen som är kvar, samt sätter dit dom bitar du sågade ut. Över allt sätter du repgips. Lättast sågar du med en handklinga så att du kan ställa in sågdjupet och med en svans där klingan inte kommer åt.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Du vet aldrig vad som sitter bakom masonite:en. Är det tretex sågas spår lättast upp med kedjesåg, dammar fruktansvärt. Plankvägg samma sak med betydligt jobbigare. Sitter där gammal panel bakom kanske det går att klyva med handklinga och sedan bryta bort.
Jag förutsätter att du reglar ner taket så blir det enkelt att koppla ihop. Annars har du sjuk med jobb framför dig.

Renoveringsgips är ett skit att hålla på med. Går sönder, svår att skruva, underlaget måste vara slätt osv. Enda fördelen är väl att det är lätt att bära. Jag skulle endast köra med det i nödfall, typ trapp eller snedtak. Men är du van att skiva så kanske det inte är något problem.

//Johan
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
En metod som också skulle kunna funka är att leta rätt på befintliga reglar, regla upp med spikläkt, dra all el + kanalisation och sedan sätta OSB och gips och på så sätt bygga en installationsvägg. Men det kanske är overkill. Dessutom förlorar man några centimeter av varje vägg.
 
  • Gilla
Ethiosam och 1 till
  • Laddar…
Gjorde samma resa i vårt hus där väggarna består av nån dammande mjukboard och bakom det plank. Handöverfräsen gjorde jobbet jättesmidigt. På de ställen man inte kom åt var det bara borra eller köra med en cutter(heter den så månne?).
Tips:
- Det kan damma omänskligt så en dammsugare som kan anslutas är perfekt!
- Skruva upp en regel som du kan dra fräsen över. Jag gjorde även böjar av OSB för att få bra rundning och inga hack när jag skulle gå från horisontella till vertikala spår.
- Kör halva djupet först och sedan andra halvan. Blir mycket enklare då.
- Köp billiga stål på t.ex. jula. Det går några m t p spik och andra roliga saker man kör över.
- Använd inandningsskydd
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Verktygen jag nu har att tillgå är
1: AEG 18v batteridriven djupställbar cirkelsåg med skena
2: AEG 18v multiverktyg (typ fein) med diverse olika tillsatser T.ex tigersåg
3: beslutsamhet

Jag har rensat tapeter mm för att se hur väggarna ser ut och jag saknar plank innan isoleringen så det blir bara den där halvmjuka men tjocka skivan vad den nu kallas som ska "jackas" ur.

Jag börjar dår och ser hur det går, eventuellt blir det en överhandsfräs också :)
Flest verktyg när han dör vinner ;)
 
  • Gilla
Lars Olsson79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.