fundera på använda saxtakstolar istället för dessa "vanlig" för att lite högre takhöjd in utan att få så höga väggar/byggnad plus Ska inte ha nån vind, inte vad jag planerat i nuläget.
Så, hur mycket kan man tjäna i takhöjd? en meter? en halv? Säg att man bygger väggarna 2,5m, kommer man upp i 3m t.ex?
Dyrare än vanliga?
Svårare att isolera?
Dem är väl inte svagare än vanliga om man tänker på snöns belastning?
 
  • Gilla
Norr röris och 1 till
  • Laddar…
S
man dimensioner ju alla takstolar så att dom håller för en viss vikt.
jag skulle isolera med skivor.

3m kanske beroende på spännvidden
 
aha okej. Ja själva bygget blir ifall 10.2x6.6m eller 11.4x7.8m, har inte riktigt bestämt mig. =) Men troligen blir väggarna lite högre 2.5m som jag tog som t.ex, men tänkte bara som man vet ungefär vad man kan räkna med i plus.
 
S
plus och plus. taket lutar ju så högre väggar kanske?
vad vill du ha? bara höjd eller någon effekt?
 
Snailman
en tumregel är att göra vinkeln på insidan minst 10 grader mindre än på utsidan (för att de ska gå att dimensionera så att de håller)

så då kan du ju räkna ut själv hur mycket det gör... alltså tex 27 grader utvändigt blir 17 grader invändigt. osv..
 
  • Gilla
Stoffe1245
  • Laddar…
Vi har saxstolar i ryggåstaket hemma. 2.40 takhöjd i övriga rummen. 3.30 med ryggåstaket, rummet är ca 5.50 brett. Fick skruva fast skivor på insida råspont för att få en luftspalt. Sen sprutades det in lösull smärtfritt. Dock blir ju höjden på lösullen begränsad, hos oss ca 30-40 cm, mot övriga 50+ cm.
Gillar verkligen ryggåstaket, ger en härlig känsla av rymd.
 
okej. =) var bara en tanke, och med plus mena jag t.ex om man jämför med med "vanliga" blir väggarna 3m så blir ju innertaket på 3m. Tänkte bara om man tjänade nåt på att ha såna stolar så att t.ex väggarna blev t.ex 2.80m kanske så hade man ändå fått kanske 3.2m eller nåt i mitten på innertaket. var så jag menade med plus, men sen är de ju kostnad på dem, om man verkligen tjänar nåt på det. =)
 
Vårt bygge, spännvidd 8.4m, takhöjden i nock är 1.8m högre än vid hammarbandet. Utvändig vinkel 32º och invändigt 25º Med dessa fick vi utan problem plats med 60cm lösull. Något dyrare än vanliga W-stolar, vi betalade drygt 2000kr/st för de på bilden.

120723 invändigt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

120618 Saxtakstolar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
henriklevlin och 7 till
  • Laddar…
nice =) Såg bra ut. =)
var de jag tänkte, dem är nog lite dyrare, men om man spara in det på att väggarna blev lägre?
 
Nja, väggarna kan inte göras lägre om du inte vill ha lägre takhöjd längs långsidorna, innertaket börjar i nivå med hammarbandet även med sådana saxtakstolar som jag har. Däremot blir väggarna något högre på utsidan, du ser vad jag menar på min översta bild.

Men vad spelar det för roll på ett helt bygge om takstolarna kostar 28 eller 18-20 tusen, större skillnad är det inte mellan "vanliga" och saxtakstolar.
 
Fråga Von Anka vad det spelar för roll ;) Nja ,en man vill väl bygga så billigt som möjligt men ändå bra och stabilt. =)
 
Gabbe1 skrev:
Nja, väggarna kan inte göras lägre om du inte vill ha lägre takhöjd längs långsidorna, innertaket börjar i nivå med hammarbandet även med sådana saxtakstolar som jag har. Däremot blir väggarna något högre på utsidan, du ser vad jag menar på min översta bild.

Men vad spelar det för roll på ett helt bygge om takstolarna kostar 28 eller 18-20 tusen, större skillnad är det inte mellan "vanliga" och saxtakstolar.
Fast tänker man så med allt så blir huset 50% dyrare :)
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Förvisso sant, det handlar väl kanske snarare om vad man vill få för stil inne, platt innertak och vind, eller ryggåstak.

Det fina med att bygga själv är att man kan välja till alla extravaganta lösningar man vill och samtidigt bygga huset till en bråkdel av vad en nyckelfärdig "standardvilla" kostar.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Ni som verkar vara inne på saxtakstolar, Vad ser ni för fördelar jmf med en nockbalk som saxarna stöder på ?
 
I mitt fall är denna del av huset 16m långt och har inte speciellt mycket innerväggar, det är snudd på omöjligt att få en 16m lång nockbalk fribärande endast på gavlarna.
Vidare är jag övertygad om att det blir billigare jämfört med nockbalkslösning, även med en nockbalk så kommer det krävas balkar (från hammarband till nockbalk) i form av kerto, limträ eller fackverk och dessa blir förmodligen dyrare än att köpa fribärnade saxtakstolar.
Det är dessutom väldigt smidigt att dra ventilationskanaler genom saxtakstolar.
001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.