peternicklas skrev:
NEJ det gör den inte. Det är ALLTID inköpsdatum som gäller för garantitidens start, inget annat. Ska vi vara riktigt noga så behöver ingen lämna någon garanti alls. Det är de reklamationsrätten som gäller i 3 år.
Javisst så är det. Fel av mig! Det är reklamationsrätten som så att säga startar om när konsumenten mottager den nya varan. Litet oklart om det även gäller en reparerad vara.

Det finns dock företag som i praktiken tillämpar ny garantiperiod. Detta sker genom att de återköper den felaktiga artikeln och lämnar tillgodokvitto som sedan nyttjas för ett nytt köp.
 
Eriksgatan
Toddbertuzzi skrev:
Har nu raderat kartan och gjort en fabriksåterställning.
Den säger samma sak. Den varnar för fel på begränsningskabeln. Sedan räknar den ned och stannar på menyn "Kartera" och "Meny", men klipparen reagerar inte på någon knapp.
:(
Du nämner en "testslinga". Är den tillräckligt lång? Det finns en minimilängd i instruktionsmanualen. Har strömmen fått vara bruten före start med testslingan? Har du helt säkert rätt tråd i rätt pol i laddstationen inklusive att in möter ut under en pinne? Undertecknad har själv råkat koppla fel poler en gång med en del skojiga resultat vid kartering och att den sedan vägrade åka ut.
 
Lars Elinge skrev:
Ser att Bosch avdelningen är på verkligen många sidor. Klipper sedan 1999 med Husqvarna Automower.
Vad är fördelen med Bosch vs Husqvarna Automower?
Kommer nog ta den gamla till stugan och köpa nått nytt till villan.
Läste denna tråd från början till slut (under några års tid) innan jag köpte en Indego nu i våras. Läste på om Husqvarna och övriga klippare på svenska marknaden med, men det som tillslut fick mig att välja Bosch var den (vad jag känner till) unika karteringen. Detta som gör att Indegon vet var den är och kan klippa hela gräsmattan utan att klippa samma ställe två gånger. En "studsande" klippare kan passera både sju och åtta gånger över samma plätt mitt på gräsmattan innan hela mattan klippts.

Tror jag kollade på Hondas gräsklippassida (riktigt bra sida!) när jag beslutade mig för Indegon. På sidan ritade jag in min trädgård och fick sedan, på ett riktigt snyggt sätt, räkna ut hur många timmar i veckan som den "studsande" klipparen behövde för att klippa hela mattan. Många timmar blev det...

Indy klipper oftast hela mattan hemma på runt två timmar. Gissar att en Husqvarna skulle behöva några timmar till. Samtidigt är jag ganska säker på att en Husqvarna, med sin erkänt bättre kvalité, klipper i betydligt fler säsonger än Boschen.

Hur som helst, är nöjd med hur klipparen sköter sig hittills. Håller tummarna för att den inte faller isär allt för fort. ;)
 
  • Gilla
F1Alex och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Du nämner en "testslinga". Är den tillräckligt lång? Det finns en minimilängd i instruktionsmanualen. Har strömmen fått vara bruten före start med testslingan? Har du helt säkert rätt tråd i rätt pol i laddstationen inklusive att in möter ut under en pinne? Undertecknad har själv råkat koppla fel poler en gång med en del skojiga resultat vid kartering och att den sedan vägrade åka ut.
Sent i går kväll prövade jag en sista gång. EUREKA! det funkade med testslingan (som är originalkabel och ca 60 m lång). Den var rätt polvänd och allt funkade. Karterade då om på befintlig kabel och funkade precis som vanligt. Förutom att den är förvirrad och inte hittar tillbaka till laddstationen på ett bra och effektivt sätt. Detta kommer ju att fixa till sig så att säga...

Nu undrar jag bara om det var en tillfällig hick-up eller om den ska in på service ändå. Är inte så sugen just nu då det växer som mest nu!

Tack för forumiternas engagemang! Värdefullt med erfarenhetsutbyte!
 
Når en läser denna tråden på håpløst 330 + sider så får man informasjon om hur Bosch har utviklet sin Indego robot.

Det er stor skillnad på de førsta Indego 10 - 78db/ 5.7 mjukvara til dagens Indego 1300 Silver med 5.9 mjukvara. Teknisk skiller de seg på framhjul, kniver, uppfesting av klippeaggregat. Siste modifikasjonen var for å fjerne vibrasjoner fra klippetallriken omtalt som brøl.

Utseendemessigt har de første versonene hadde blank svart deksel på toppen, så blev det svart matt och nu grønt med hvita sideskydd ...

Du spør hvad som er fordelen ... det er jo klippetiden som blir redusert vesentligt i forhold til slumpklipparna. Det gjør at den også har mindre slittasje på blant annat batteri. Den klarar av kompliserade ytor. Når den er ferdigklippt har den med sitt logicut klippingssystem varit overallt.
Klikk på videoen http://www.bosch-indego.com/gb/en/
Bosch har tyvärr inte uppdaterad sin Svenske side
 
Redigerat:
Kanske en dum fråga, meb varför skulle det inte gå att använda tex knivar från HQ på indego?
 
plaggis skrev:
Kanske en dum fråga, meb varför skulle det inte gå att använda tex knivar från HQ på indego?
Har hålet samma diameter så kan man väl det ... forøvrig så holder Indegoens knivar et par sesonger ... kansje mer.
 
Tänkte mest att det skulle vara enkelt med HQ så jag slapp slipa boschknivarna. För visst blir klippresultatet bättte med vassa knivar?
 
Knivarna passar inte. Jag har båda typerna av klippare. Det ska tydligen nu finnas fabriksslipade 26R knivar till Indegon.
 
plaggis skrev:
Tänkte mest att det skulle vara enkelt med HQ så jag slapp slipa boschknivarna. För visst blir klippresultatet bättte med vassa knivar?
Har oxå tänk samma ide men när jag mätte HQs knivar så var dom mycket kortare än Bosch vilket skulle påverka klippöverlappet negativt.

Slipar mina knivar var fjortonde dag med samma runda fil som jag har till motorsågen, funkar klockrent blir sylvassa efter bara några drag i rätt vinkel.
 
  • Gilla
WALL-E
  • Laddar…
lilytwig skrev:
Jag får ta tillbaka litet. Drygt 2 tim är en överdrift. Jag klockade indego i dag. Knappt 2 tim är rätt svar. Förutsättningarna är modell 2013, SW 5.8, skarpslipade knivar, klipphöjd 5. Hela klippningen gick i normalläge, dvs ingen turbosnurr på klipparen.
...och i dag blev det litet kortare tid.
 
  • 1402333374477.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Martinbj skrev:
Ny rapport från min 5.9 version som nu varit igång ett par dagar.

Min önskan om att klippa längre sträckor verkar ha gått i uppfyllelse då min nu klipper över större delen av gräsmattan. När den stött på hinder har den snällt gått runt och fortsatt på andra sidan. Med gamla 5.8 versionen körde den oftast två-tre varv runt hindret och forsatte sedan på slumpmässigt håll. Nu börjar det se riktigt bra ut Bosch :)

Men har som någon skrev tidigare här idag problem med smala områden där den inte varit och klippt än. Den har ju dock bara varit ute sedan i söndags (två dagar) och upplevde samma problem med 5.8 innan den lärt sig hela tomten så jag tar det lite lugnt än och väntar ett par veckor innan jag slår ner för hårt på detta. När den väl lärt sig tomten med 5.8 så hade den inga problem med dessa områden ifjol så vi får se hur det blir med 5.9.

De jag mest hoppas på nu är att alla återförsäljare ska få tillgång till att kunna uppgradera klipparen så man slipper vara utan maskinen allt för lång tid framöver.
Ser du starta med software versjon som eg har no. ser ut som min klipper nr 2 virka bra når eg brukte den på ein liten del av hagen. no har eg prøvd å øka slyngen ca 700 m3 3-400 m kabel. Er forholdsvis avensert med fleire plan og 2 grasbruer. 4 rosebedd med kan tråd rundt. klipperen køyrer for det meste rundt kanten. vil det hjelpe å be om den siste software. eller er dette umulig for denne klipperen.
 
WALL-E skrev:
Tror jag kollade på Hondas gräsklippassida (riktigt bra sida!) när jag beslutade mig för Indegon. På sidan ritade jag in min trädgård och fick sedan, på ett riktigt snyggt sätt, räkna ut hur många timmar i veckan som den "studsande" klipparen behövde för att klippa hela mattan. Många timmar blev det...
Lars Elinge, och övriga intresserade -
Här är hondas klippnings-simulator: http://www.hondamiimo.se/robotgrasklippare-simulator/

Simulatorn finns under knappen längst till höger.

Snabbt ritat in min trädgård på satelitbilden och med t.ex en miimo 300 och två zoner så tar det 12 timmar av klippning för att täcka 107% av ytan. Vissa områden klipps då enligt simulatorn över 41 gånger. Går säkert att justera och trixa med zoner och tider för lite effektivare klippning, men det jag vill få fram är att en "studsare" gör jobbet på ungefär 12 timmar, samtidigt som Indegon klarar samma matta på 2 timmar. (Detta om man jämför honda-simulatorns tid med min verkliga Indy-tid vill säga.)

Hoppas länken kan ge lite hjälp på traven att välja en Formel1-snabb Bosch. ;)
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
peternicklas
För min tomt på 600 kvm behöver Honda 26 timmar för att uppnå 107%. Det är MYCKET över den siffra som behövs för Landroid. Så hur smart programvaran är har stor betydelse. Sedan måste man även ta hänsyn till hur många timmar klipparen finns tillgänglig för att kunna klippa.
 
Har min satt till att klippa kanterna varannan gång. Men har en känsla av att så ej sker. Någon mer som noterat detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.