Vilken vinkel vänder den vid begränsningen? Är det alltid samma vinkel. Min works har alltid samma ut vinkel från tråden vilket är värdelöst när tomten lutar. Nån som kan filma lite kanske ?
 
Hej ixxe. Det finns en kort video på youtube när den vänder ett par gånger.Här är en länk om den kan hjälpa dig. http://youtu.be/8k-WO9HY5Rw
 
Jag köpte den näst sista Clipper 1200 på Rusta i Katrineholm. När jag för nyfikenhetens skull frågade om de får hem fler var svaret: Nej, vi kommer ej att ta in fler för denna säsong.... Vet inte hur lagersaldot ser ut i övriga butiker men gissningsvis är även de på upphällningen!

Så den som sitter på gärdsgården och tvekar (likt jag gjorde för länge med LM24) riskerar att missa denna klippare... Blir förresten premiärtur för min Clipper1200 ikväll, får se om jag hinner filma lite när den pyser runt.
 
ixxe skrev:
Vilken vinkel vänder den vid begränsningen? Är det alltid samma vinkel. Min works har alltid samma ut vinkel från tråden vilket är värdelöst när tomten lutar. Nån som kan filma lite kanske ?
Väldigt konstigt att din klippare "alltid kommer ut med samma vinkel" då det är just det Worx inte brukar göra utan beroende på invinkeln blir alltid utvinkeln motsvarande olik.
PS. ledsen över att skriva på fel tråd men blev nyfiken över uttalandet. DS.
 
Sådärja, då var premiären avklarad! :D Återstår att justera trådplacering på sina ställen då "Hjulben" kör fast ibland. När jag kom ut i morse var det tomt i boet och jag fick leta runt en stund, innan jag hittade Hjulben under en buske där den stod å sov...

En observation jag gjorde igår kväll vid det första klipp passet är att den drar en aning snett åt höger när den kommer ut på öppen yta utan hinder. Skall undersöka detta närmare, kan ha varit ojämnheter som påverkade.

Jag hade slarvat lite med placeringen av avgränsningskabeln framför dockan (ej i centrum i linje med hålen som syns genom bottenplattan) vilket medförde att Hjulben hade lite svårt att docka för laddning. Det är nu åtgärdat. Jag tror även att jag behöver slå i nån eller några pinnar i yttervarvet vid laddstationen, för igårkväll körde Hjulben runt i yttervarv motsols och letade efter dockan som står på innervarvet längs med husväggen. Det kanske kan få på den på andra tankar.

Jag har även en stor granberså i form av ett "U" med 5 meters sidor som ej är (var) avgränsade. Det tyckte Hjulben var mäkta intressant och han ville gärna in och rota i den... Så för att råda bot på det fick jag lägga plankor längs med marken på inner resp yttersida som sarg vilket gjorde att Hjulben istället börja fokusera på att klippa gräs framför att sniffa runt bland granarna... :cool:

[video=youtube_share;LO9xNBTU820]http://youtu.be/LO9xNBTU820[/video]
 
Tar den alltid så lång tid på sig att svänga? Känns som det finns lite prestanda att vinna på uppdaterad mjukvara där :)
 
Henke2 skrev:
Tar den alltid så lång tid på sig att svänga? Känns som det finns lite prestanda att vinna på uppdaterad mjukvara där :)
Ja, med tanke på kapacitet som diskuterades tidigare. Den tar 8-9 sekunder från den träffar linan tills den är på väg igen. Rätt mycket dötid om den träffar på linan ofta kan man tycka.
 
Magnus Österlund skrev:
Sådärja, då var premiären avklarad! :D Återstår att justera trådplacering på sina ställen då "Hjulben" kör fast ibland. När jag kom ut i morse var det tomt i boet och jag fick leta runt en stund, innan jag hittade Hjulben under en buske där den stod å sov...

En observation jag gjorde igår kväll vid det första klipp passet är att den drar en aning snett åt höger när den kommer ut på öppen yta utan hinder. Skall undersöka detta närmare, kan ha varit ojämnheter som påverkade.

Jag hade slarvat lite med placeringen av avgränsningskabeln framför dockan (ej i centrum i linje med hålen som syns genom bottenplattan) vilket medförde att Hjulben hade lite svårt att docka för laddning. Det är nu åtgärdat. Jag tror även att jag behöver slå i nån eller några pinnar i yttervarvet vid laddstationen, för igårkväll körde Hjulben runt i yttervarv motsols och letade efter dockan som står på innervarvet längs med husväggen. Det kanske kan få på den på andra tankar.

Jag har även en stor granberså i form av ett "U" med 5 meters sidor som ej är (var) avgränsade. Det tyckte Hjulben var mäkta intressant och han ville gärna in och rota i den... Så för att råda bot på det fick jag lägga plankor längs med marken på inner resp yttersida som sarg vilket gjorde att Hjulben istället börja fokusera på att klippa gräs framför att sniffa runt bland granarna... :cool:
Det verkar som den inte slog på klippningen förrän efter två kontakter med linan, brukar den göra så? Låter som den slagit av klippningen i slutet också och sen slår på den i sista sekvensen. Varför beter den sig så, tro?
 
peternicklas
Henke2 skrev:
Tar den alltid så lång tid på sig att svänga? Känns som det finns lite prestanda att vinna på uppdaterad mjukvara där :)
Ja programvaran behövs verkligen uppdateras. Så långsamt som den vänder så tappar den mycket tid.
 
Gör systermaskinen likadant tro?
 
Ringt och pratat med Kundtjänst om Clipper 1200 klarar av ungefär 400m slinga!
 
  • Gilla
Magnus Österlund
  • Laddar…
Dashiva skrev:
Ringt och pratat med Kundtjänst om Clipper 1200 klarar av ungefär 400m slinga!
Bra info ;) varit sugen på en landroid till nya huset, men efter de goda betygen här kanske man ska köpa en clipper istället
 
peternicklas
buspojken skrev:
Bra info ;) varit sugen på en landroid till nya huset, men efter de goda betygen här kanske man ska köpa en clipper istället
Jag har c:a 300 m. till min Landroid M 2.0. Tror nog att den klarar lite till. Tittar man hur den klipper så har Clipper en lång bit kvar innan den kan jämföras med t.ex. Landroid.
 
MBygga skrev:
Det verkar som den inte slog på klippningen förrän efter två kontakter med linan, brukar den göra så? Låter som den slagit av klippningen i slutet också och sen slår på den i sista sekvensen. Varför beter den sig så, tro?
Maskinen står i filmen mitt i mellan slingorna och kanske det är max tre meter mellan kanterna. Efter ca dryg meter möter den slingan vilket förmodligen skickar signal om att avbryta spin up av klippaggregatet, likadant på återturen. Jag kom även på straxt efter jag slutat filma att klipphöjden stod på högsta varpå jag sedan halverade klipphöjden. Så länge maskinen sköter sitt jobb och klipper snyggt har jag inga invändningar mot hur snabbt eller långsamt den svänger eller kör. Men visst det finns säkert programmeringsmässig förbättringspotential. Nån som vet hur firmware flashas på Clipper 1200 (om ens möjligt eller tillåtet på egen hand?)
 
Redigerat:
Jag beskrev detta med klippaggregatet i min "inledningsrecension" längre upp i tråden. Min gör likadant. Jag tror man ska ta med i beräkningen att klippskivan gör 3000 varv / min och det låter som en "tung" skiva, dvs när den väl fått upp farten så snurrar den på rätt bra, och knivaxelns gods är av rejält mått. Jag tror att det både är en säkerhetsgrej att den stänger av driften på skivan, dock stannar den inte som när man lyfter den utan går på frihjul, när den sen kör iväg och gått några meter drar den igång igen. Tror eventuellt också att den har en belastningssensor, inget motstånd i samband med vändning = frihjul på klippningen. Samma om den stöter på område med mkt gräs, då saktar maskinen ned, förmodligen för att klippa noggrannare. Eftersom klipparen sen klipper slumpmässigt så tas området igen ändå senare.

Detta med vinklarna den använder när den går ut från tråden har jag också beskrivit. Den har ca 5-6 varianter den väljer slumpmässigt på, vilket jag tycker fungerar bra och är tillräckligt random.

Vad gäller hur lång tid den tar på sig att vända. Biltemas var raka motsatsen, den slängde runt sig vilket sparade tid men också gjorde att den dängde in i saker och kändes lite scary. Denna är visserligen sävlig men den är också förutsägbar om man uppehåller sig i trädgården, dvs säkrare. Sen tänker jag lite, vad spelar det för roll? Hade jag haft bråttom att få gräset klippt så hade jag inte köpt en robotklippare från första början. Gör den jobbet, och det gör den sannerligen, så är det okej för mig. Ovanpå det har den en positiv laddningsratio, dvs klipper 100 min på 80 min laddning, där de flesta har en negativ laddningsratio, dvs laddar mer än de klipper.

Tror inte det finns någon ny firmware. Våra maskiner är nya ut, och via serienumret kan man anta att maskinerna färdigställts i januari i år och jag har maskin nr 91. Att man sen anmodas att registrera sin maskin hos Rusta är väl just för ev serviceåtgärder samt mjukvarouppdateringar.

Jag är nöjd med min. Den klipper gräset och den gör det autonomt. Och jag har sparat goda slantar på att välja denna som gör samma jobb som sina mkt dyrare kusiner gör. :)

En annan kommentar; jag tror med allt taget i beräkningen att man kan nog jämföra Clipper 1200 med andra klippare redan nu. Biltemas kom på delad plats med Worx men var billigare och därför bästa budgetval. Jag har haft Biltemas och jag kan säga att Clipper 1200 piskar LMR 24:s blåa rumpa. Så denna står sig nog väl redan nu för 5 995:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.