Hej!
Skall bygga trädäck och har vad jag hoppas ritat ut placeringar av plintar/jordankare. Ser måtten ut att stämma? Kommer detta vara stabilt? Har försökt kolla spännviddstabeller men blir inte riktigt klok på dem.
Bärlinor kommer vara 45x170 har jag nog tänkt om ingen har något att invända! :)
Kan påtala också att jag kommer inte kunna fästa bärlinan mot fasaden då jag har golvvärme ingjutet i plattan och inte vågar riskera något. Därför är en rad placerad ca 50 cm från husväggen.

Även en fundering, vad tycker ni jag ska använda för dimension på golvreglarna sen? Räcker 45x145 där? Eller kan man gå ännu mindre? 45x120? Cc 60 har jag tänkt. Om man utgår från att jag kör 45x170 på bärlinorna.

altan-plintar.jpg
 
Redigerat:
Jag skulle föreslå lite grövre virke, och istället lite färre plintar.

Det blir troligen billigare och framförallt mycket mindre arbete.

Ett förslag är att du minskar från fyra till tre plintrader, där plintarna sitter cc3000 i längdled. Alltså 18 plintar istället för 36.
Bärlinor av dubbla 45x195 med förskjutna skarvar. Och bjälklag av 45x170.
 
Tackar för svar.
Hur menar du med dubbla bärlinor? Ska de sitta dikt an och jag har plintar med stolpskor som är 90 breda eller?
 
Har ritat om nu.
Har då tänkt att använda 45x195 som bärlina och 45x170 till bjälklag.
Ser det korrekt ut? Kör kvar med 9 per rad.

Alternativet är väl att göra som larsbj skriver då, för att gå ner ytterligare på antalet plintar, att köra dubbla bärlinor. Har dock inhandlat plintarna anpassade för 45-brädor, så om de behöver bytas ut så känns det som att jag hellre kör på lite fler plintar än byter högen.

altan-plintar-v2.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.