Skall igång med badrummet och försöker hitta skruv till skivorna. Bästa skruv för att köra vägg 2012 dvs 15mm plywoood utanpå 70mm reglar och sedan våtrumsgips längst ut på det?

En skruvdragare är ju ett måste med tanke på mängden skruv, tips på bra maskin för det? Kanske bäst att hyra med tanke på priserna på dem ...
 
Inget svar på din fråga men en fråga på din konstruktion :)
Vi bygger hus just nu (ok, en snickare bygger). De sätter inte plyfa bakom gips i badrummet för enligt dem ska man inte det. Kan ju vara värt att kolla upp, om du inte är helt säker på att du gör rätt.
 
Enligt nya regler ska det vara 15mm plyfa, så ta ett snack med snickaren
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Xlntjone skrev:
Enligt nya regler ska det vara 15mm plyfa, så ta ett snack med snickaren
Tack för info!
 
Ingen har rätt. Man kan dock göra vilket som. 15mm plywood sätts för att slippa kottla där man skall skruva vilket kallas våtrumsvägg enl säkert vatten
 
S
ppalm skrev:
Ingen har rätt. Man kan dock göra vilket som. 15mm plywood sätts för att slippa kottla där man skall skruva vilket kallas våtrumsvägg enl säkert vatten
hur menar du ingen har rätt?
 
S
torparnorpan skrev:
Skall igång med badrummet och försöker hitta skruv till skivorna. Bästa skruv för att köra vägg 2012 dvs 15mm plywoood utanpå 70mm reglar och sedan våtrumsgips längst ut på det?

En skruvdragare är ju ett måste med tanke på mängden skruv, tips på bra maskin för det? Kanske bäst att hyra med tanke på priserna på dem ...
spånskruv och för gipsen får du fråga, för det kan va lite olika där.
denna gillar jag: http://www.hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1201&c=11599&prodID=58633
eventuellt kanske du behöver lite fler maskiner. så kanske ett kit.
 
SBH skrev:
hur menar du ingen har rätt?
Man kan nog säga att det din snickare skulle sagt bör och inte ska
 
S
ppalm skrev:
Man kan nog säga att det din snickare skulle sagt bör och inte ska
vad du tycker eller nya regler?
 
En ny standard inte ett krav
Man kan göra en ny vägg enligt olika standarder. Bara att välja vilken.
 
S
ppalm skrev:
En ny standard inte ett krav
Man kan göra en ny vägg enligt olika standarder. Bara att välja vilken.
du mena så. plywooden löser en del problem. gör jobbet lite enklare. mer frihet av placering av möblering
 
Löser många problem. Och slipper bekymmer med försäkringsbolagen
 
torparnorpan skrev:
Skall igång med badrummet och försöker hitta skruv till skivorna. Bästa skruv för att köra vägg 2012 dvs 15mm plywoood utanpå 70mm reglar och sedan våtrumsgips längst ut på det?

En skruvdragare är ju ett måste med tanke på mängden skruv, tips på bra maskin för det? Kanske bäst att hyra med tanke på priserna på dem ...
En skruvdragare är att rekommendera, men jag förmodar att du funderar på en skruvautomat? Är det verkligen lönt att hyra för ett rum? Hur stort är det där badrummet? Det tar förmodligen längre tid att köra och hämta och lämna maskinen än det tar att skruva.
 
Jag har nyligen byggt Våtrumsvägg 2012 enligt alla regler. Det går utmärkt att skruva gips med en vanlig s.k. enpetare
Utöver att följa reglerna förstärkte jag innerhörnen med 50x50 plåtvinklar

Anledningen till plåtvinklarna är att jag tidigare fått problem med att hörn krymper isär och spricker. Jag tänkte att det skulle kunna vara förödande för tätskiktet, därav förstärkningen. Plåten satte jag fast med klammer mellan plyfa och gips. Sedan fick jag använda en annan typ av gipsskruv i hörnen. Det finns en kombityp som fungerar både för trä-och plåtregel. Den fungerade bra och borde binda ihop hörnen ordentligt i och med att man klämmer plåten mellan plyfa och gips.

I mina fortsatta renoveringar kommer jag alltid att förstärka innerhörnen med plåtvinklar, i alla typer av rum. Trähus rör sig helt enkelt för mycket för att det skall hålla sig snyggt i hörnen annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.