hc77 skrev:
Vet att det tagits upp tidigare år men kan inte hitta det. Vad har ni för drifttid per laddning? Min nya Indego jag fick ut på garanti går ganska exakt 2 h på varje laddning. Dock har jag för mig att min förra tillverkad 2013 kunde gå uppemot 2h 45 min på en laddning.
Har inte kollat jättenoga, men 2 tim litet drygt rullar det på. Jag tycket det varierar med temperaturen. Sommarväder med drygt 20° ger mer än 2 tim medan under 10° nånstans bara 1,5 tim. Nån som har koll på batteriets temperatur beroende? Hursomhelst så behövs ett antal upp och urladdningar efter vinterdvalan innan man får full prestanda.
 
rcjofo skrev:
Vilken maskin :beer:

Broen kan vel bli noe halkig, du kan jo kle den med f.eks. Takpapp med shingel ... Legga tråden under den ..
Bra ide, kanske tom har sånt liggande. Men som sagt jag kör den inte när det är blött.
 
hc77 skrev:
Vet att det tagits upp tidigare år men kan inte hitta det. Vad har ni för drifttid per laddning? Min nya Indego jag fick ut på garanti går ganska exakt 2 h på varje laddning. Dock har jag för mig att min förra tillverkad 2013 kunde gå uppemot 2h 45 min på en laddning.
Hvilken Indego modell er detta ?

Min Indego 10 2013/75db klipper noe over en timme på høyd 5 och laddar ca 1 timme.
I Bosch reklamen sejer dom 50min klipp - 50min laddning.
 
Indego 10.

50 min klipptid känns som en helt felaktig siffra även om jag också sett att det står så i specifikationen.
 
Det är inte lätt att söka i denna tråd. Hoppas att ni inte blir sura om det nu skulle visa sig att detta problem varit uppe förut. :)

Bakgrund: Klipparen hade kört fast i ett hörn och grävt grop kring tråden som jag grävt ned. Kabeln var oskadd så jag grävde ned den igen. Efter laddning så varnade den för att det fel på begränsningstråden. Har tagit bort karta, återställt till fabriksintsällning, tagit ur röda nyckel i 60 min. Provat med en separat slinga från ny tråd utan resultat.

Nu verkar den ballat ur ordentligt. Vid fabriksåterställning så går det att välja språk, pinkod, datum/tid. När den ska kartera varnar den för att det är fel på begränsningskabeln (vilken är 100 % fel då jag har en ny provslinga!). Sedan räknar den ned och ska börja kartera och går till menyn "kartera" till vänster och "meny" till höger. Klipparen svarar överhuvudtaget inte på något kommando därefter! :(
 
Eriksgatan
Låter som att gamla slingans karta eller "kartrester" ligger kvar i minnet. Pröva att radera kartan igen och därefter ev. göra en ny fabriksåterställning.
 
Har nu raderat kartan och gjort en fabriksåterställning.
Den säger samma sak. Den varnar för fel på begränsningskabeln. Sedan räknar den ned och stannar på menyn "Kartera" och "Meny", men klipparen reagerar inte på någon knapp. :(

Är det någon som vet hur garantin räknas? Det är någon dag längre än ett år sedan jag fick den första klipparen. Efter mycket strul så skickades den in och efter ett par veckor fick jag en ny. Om man räknar bort dessa dagar från den tid som jag haft den så har jag inte haft klipparen mer än ett år (med någon dag tillgodo tror jag...)!

:(
 
peternicklas
Toddbertuzzi skrev:
Har nu raderat kartan och gjort en fabriksåterställning.
Den säger samma sak. Den varnar för fel på begränsningskabeln. Sedan räknar den ned och stannar på menyn "Kartera" och "Meny", men klipparen reagerar inte på någon knapp. :(

Är det någon som vet hur garantin räknas? Det är någon dag längre än ett år sedan jag fick den första klipparen. Efter mycket strul så skickades den in och efter ett par veckor fick jag en ny. Om man räknar bort dessa dagar från den tid som jag haft den så har jag inte haft klipparen mer än ett år (med någon dag tillgodo tror jag...)!

:(
Garantin räknas från dag 1 med den första klipparen. Du kan aldrig få förlängd garanti genom att du får en ny produkt. Men, har inte Bosch 3 års garanti som vissa andra märke har?
 
Har nu pratat med Cheapy's kundtjänst. Enligt dem så har de två års garanti. Hoppas nu att det återkommer snarast och att Bosch är snabba. Gräsmattan är nygödslad och växer "som gräs"!
 
Ser att Bosch avdelningen är på verkligen många sidor. Klipper sedan 1999 med Husqvarna Automower.
Vad är fördelen med Bosch vs Husqvarna Automower?
Kommer nog ta den gamla till stugan och köpa nått nytt till villan.
 
peternicklas
Lars Elinge skrev:
Ser att Bosch avdelningen är på verkligen många sidor. Klipper sedan 1999 med Husqvarna Automower.
Vad är fördelen med Bosch vs Husqvarna Automower?
Kommer nog ta den gamla till stugan och köpa nått nytt till villan.
Det som skiljer mellan Bosch och övriga fabrikat är att den parallellklipper, d.v.s. den klipper i samma mönster som man själv gjorde med en vanlig gräsklippare. Tekniken är bra men de har inte lyckats med att hålla samma kvalitet på klipparen. Läs igenom tråden och skapa en egen uppfattning om alla de problem som Bosch har med Indegon. Jag har ingen Indego men vara nära att köpa en, glad att jag inte gjorde det.
 
lilytwig skrev:
Har inte kollat jättenoga, men 2 tim litet drygt rullar det på. Jag tycket det varierar med temperaturen. Sommarväder med drygt 20° ger mer än 2 tim medan under 10° nånstans bara 1,5 tim. Nån som har koll på batteriets temperatur beroende? Hursomhelst så behövs ett antal upp och urladdningar efter vinterdvalan innan man får full prestanda.
Jag får ta tillbaka litet. Drygt 2 tim är en överdrift. Jag klockade indego i dag. Knappt 2 tim är rätt svar. Förutsättningarna är modell 2013, SW 5.8, skarpslipade knivar, klipphöjd 5. Hela klippningen gick i normalläge, dvs ingen turbosnurr på klipparen.
 
  • 1402242110061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
peternicklas skrev:
Garantin räknas från dag 1 med den första klipparen. Du kan aldrig få förlängd garanti genom att du får en ny produkt. Men, har inte Bosch 3 års garanti som vissa andra märke har?
Säljaren kan lämna garanti (det är helt frivilligt) de flesta seriösa lämnar 1 eller 2 år, ibland mer. Vid garantifel slipper du tjafsa med säljaren. Garanti är garanti. Konsumentköplagen ger dig 3 års reklamationsrätt. Skillnaden är att felet ska vara ursprungligt.
Som jag ser det är det beskrivna felet definitivt ursprungligt. Beror inte på onormalt slitage eller fel handhavande. När du reklamerar ska du vara bestämd. Fråga inte om det är ok att reklamera, utan var tydlig och bestämd; "Detta är en reklamation".

Något annat som är bra att veta är att om du nyttjar garanti och får en ny vara så gäller garantin på nytt för den varan. Upplupen garantitid på den första, felaktiga ska inte räknas av. Vid reparationer kan man nog inte hävda att garantin ska starta om, men om det tog lång tid att reparera så bör man få kompensation .
 
peternicklas
lilytwig skrev:
Något annat som är bra att veta är att om du nyttjar garanti och får en ny vara så gäller garantin på nytt för den varan. Upplupen garantitid på den första, felaktiga ska inte räknas av. Vid reparationer kan man nog inte hävda att garantin ska starta om, men om det tog lång tid att reparera så bör man få kompensation .
NEJ det gör den inte. Det är ALLTID inköpsdatum som gäller för garantitidens start, inget annat. Ska vi vara riktigt noga så behöver ingen lämna någon garanti alls. Det är de reklamationsrätten som gäller i 3 år.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Min Indego 10 2013/75db klipper noe over en timme på høyd 5 och laddar ca 1 timme.
I Bosch reklamen sejer dom 50min klipp - 50min laddning.
I dag tok jeg tiden ock den gikk i 1t 50min , men den gikk ikke tom for strøm...den var ferdig med klippingen :) Høyd 5 - ingen høgvarvs klipping.

Det ser ikke ut som om Li-Ion batteriet har tappet kapasitet på 1 ½ sesong ..... imponerende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.