VJT
Pluggebn med usb uttag kom sent i 2013 års modeller.
 
VJT
Nu finns 14.6.6 att hämta på hemsidan för S510
 
Hittar inte nån 14.6.6 uppdatering 😯
 
  • Gilla
VJT och 1 till
  • Laddar…
VJT
Den kanske blev 2014.06.06 i namnet den senaste uppgradeing
 
  • Gilla
DeeZTeeR
  • Laddar…
Provkört 2014.06.06 och måste säga att det är den bästa uppdateringen på länge.
Vet dock inte hur den beter sig på kuperade tomter.
 
Redigerat:
  • Gilla
VJT och 1 till
  • Laddar…
power650 skrev:
Provkört 2014.06.06 och måste säga att det är den bästa uppdateringen på länge.
Vet dock inte den beter sig kuperade tomter.
Återkommer med svar på det om en stund när min lämnar laddaren
 
  • Gilla
VJT
  • Laddar…
Hej alla

Jag har beställt en S510 från Veikko men inte hunnit få den än. Tiden jag väntar går såklart åt att studera manualen och fundera på hur jag ska planera och dra tråden osv. Jag har en ganska stor "ren", kvadratisk yta på ca 50mx20m. Enligt vad jag läst så är det mer effektivt att dela upp större ytor i mindre, men vad jag förstår så måste man dra kabeln med ganska stort avstånd mellan så att klipparen känner av dom till skillnad mot när man skapar "öar". Enligt bilden nedan (från Veikkos hemsida) så ska avståndet vara minst 1m men hur blir det då med ytan mellan trådarna? kommer den ytan att klippas alls?

Installation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VJT
  • Laddar…
Höjer en liten varning att tänka på när man kör kantklippning-

Åker klipparen under ex buske när den följer linan för kantklippning och hemknappen aktiveras startar den körning hem och avbryter kantklippning.
Men när detta händer och ultraljudsensorerna samtidigt känner av ex busken backar den över gränskabel och klipparen rymmer..

Funderar på att göra en kåpa för knapparna, någon som gjort något liknande?
 
  • Gilla
VJT
  • Laddar…
Marquiz78 skrev:
Hej alla

Jag har beställt en S510 från Veikko men inte hunnit få den än. Tiden jag väntar går såklart åt att studera manualen och fundera på hur jag ska planera och dra tråden osv. Jag har en ganska stor "ren", kvadratisk yta på ca 50mx20m. Enligt vad jag läst så är det mer effektivt att dela upp större ytor i mindre, men vad jag förstår så måste man dra kabeln med ganska stort avstånd mellan så att klipparen känner av dom till skillnad mot när man skapar "öar". Enligt bilden nedan (från Veikkos hemsida) så ska avståndet vara minst 1m men hur blir det då med ytan mellan trådarna? kommer den ytan att klippas alls?

[bild]
Den blir tyvärr inte klippt, kör du på så får tiden utvisa om den klarar det eller inte.
Får du problem får du fixa någon tillfällig gränskabel som du styr med någon brytare och delar på så vis upp gräsmattan i flera zoner.
 
  • Gilla
Marquiz78 och 1 till
  • Laddar…
Marquiz78 skrev:
Hej alla

Jag har beställt en S510 från Veikko men inte hunnit få den än. Tiden jag väntar går såklart åt att studera manualen och fundera på hur jag ska planera och dra tråden osv. Jag har en ganska stor "ren", kvadratisk yta på ca 50mx20m. Enligt vad jag läst så är det mer effektivt att dela upp större ytor i mindre, men vad jag förstår så måste man dra kabeln med ganska stort avstånd mellan så att klipparen känner av dom till skillnad mot när man skapar "öar". Enligt bilden nedan (från Veikkos hemsida) så ska avståndet vara minst 1m men hur blir det då med ytan mellan trådarna? kommer den ytan att klippas alls?

[bild]
Jag skulle bara ha dragit ytterkanter och runt ev. land. Klipparen är snabb och kommer hinna klippa din tomt utan zoner. Det kommer bara krångla mer om man lägger tråden konstigt.
 
  • Gilla
Marquiz78 och 1 till
  • Laddar…
VJT
Dave R skrev:
Vilken programvara använder du? Min klippare går betydligt ryckigare och kan inte hålla stabil kurs eller fart i närheten av sådär bra.
Dessa fastkörningar är typiska för S510 i blött gräs(dagg eller regn). Jag har köpt fotledsvikter från Biltema och skurit upp de längs sömnen, då får man plastpåsar att lägga in i utrymmet inuti i karossen på båda sidor av handtaget plus att jag använder terränghjul med kraftiga spikar. Inte ett slirande med denna lösning. Tianchen kommer att ha tillval med vikter i karossen från fabrik också från och med nu. En bra klippare blir bara bättre, sakta men säkert!!
 
  • Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
power650 skrev:
Provkört 2014.06.06 och måste säga att det är den bästa uppdateringen på länge.
Vet dock inte hur den beter sig på kuperade tomter.
Funkar kanon i min "lilla" backe :)
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Hoppas det funkar i större backar också. Själv tror jag att de behöver sänka farten på klipparen när den befinner sig i backarna, annars hinner den nog inte kompensera och bromsa.
 
power650 skrev:
Hoppas det funkar i större backar också. Själv tror jag att de behöver sänka farten på klipparen när den befinner sig i backarna, annars hinner den nog inte kompensera och bromsa.
Håller med tror man skulle sänkt farten lite överlag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.