Invigt skottkärran med att gräva ut för sandlådan ca 110x110x30. Det hade blivit en väldigt fjösig sandlåda om man bara använt ovanjordsdelen.
 
Planterat tre vinbärsbuskar jag fick i födelsedagspresent, beställt några olika perenner och bärbuskar samt suktat lite mer efter den där hängblodboken. Men snart så! Efter semester ska den förhoppningsvis inhandlas och sättas i backen.
 
Inte idag, men igår kom våra två nya självgående gräsklippare.
De startade genast arbetet med att röja på den vildvuxna tomten (y)

De håller sig med drivmedel själva, behöver bara förses med lite vatten.

Och det bästa av allt: När de blir gamla och utslitna, har de producerat ett par nya ersättningsklippare, som är redo att ta över nästa sommar :)

P1000231 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nå, men fixeringsbilden då?
Ja visst ja! Jo, min kära livsledsagarinna är också med på bilden.
 
  • Gilla
Farfalle
  • Laddar…
Jag är fortfarande rhododendron-förvånad.
 
Kört trimmer. Sambon passade på att klippa och kratta litet och vips hade vi fyllt en skäpvagn. Varifrån kommer allt?
 
Klippt gräset med handjagaren, ryckt upp maskrosor (ovanligt många är de i år...:( ), påbörjat altanbygget (typ) och inhandlat ett träd; grå valnöt och fick en hassel på köpet (lycka!)
 
Lagt sten!

IMG_6075-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6076-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farfalle
  • Laddar…
En rabatt har fått sin början, Schersmin, Klematis, Astilbe, Doftpion (ff i kruka på tillväxt), Akleja o näva. Färgskal lila o rosa med vit Schersmin. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Påbörjade en gräsklippning efter åskan på förmiddagen men fick avsluta den i förtid då igelkottarna irrade runt framför klipparen i en parningsdans.
Hade inte hjärta att avbryta dom / skrämma dom med gräsklipparen då hanen troligtvis vill så det värker...:p
Hoppas nu att ha fick till det i år igen så vi får nya krabater att titta på. :D
 
Micro skrev:
Påbörjade en gräsklippning efter åskan på förmiddagen men fick avsluta den i förtid då igelkottarna irrade runt framför klipparen i en parningsdans...
Pics!
 
Klippt gräset. Och försökt få övertag mot ogräset. Det är en match som jag nog inte kommer att vinna. Inte förrän min nya trimmer anländer i alla fall :)
 
Håller på att lägga dräneringsslang mellan regnskurarna. Börjar bli rätt lerigt och det är svårt att hitta motivation att gå ut igen istället för att slösurfa här :p
 
Y
klipptgräs och grenar på buskar och träd.
 
D09
Kört lite grenar i kompostkvarnen och blandat i komposten :)

Monterat 5 murstenar 🙀

Jagat ungar och blivit gråhårig
 
När jag hade flyttat hit till mitt nuvarande lila Shangri-La blev jag glatt överraskad då jag hörde och såg en morkulla sträcka, nästan rätt över huset. Det var på valborgsmässoafton för tre år sedan.

I dag var det dags igen, och nu skulle jag fånga den på bild.
Någon som försökt?
Så jag satte mig i en trädgårdsstol vid husväggen med kameran i högsta hugg, zoom 10x, och väntade på det karaktäristiska "knorp, knorp-knorp".

Han (det är alltid en hanne) flyger fram och tillbaka ungefär en gång var tionde minut i skymningen.
Då har man ett par sekunder på sig. Det är inte lätt att fånga den rackaren på bild med en digitalkamera av kompaktmodell.
Bättre än så här blev det inte. Fågeln flög rätt långt bort tyvärr, kanske 100 meter.
Morkulla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lagt in en pil för att visa var han är. Som ett dammkorn bara :confused:


Varför heter de förresten morkullor, morkullestreck?
Det är bara hannarna man ser. Honorna gömmer sig i skogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.