Precis, och med denna plugin bestämmer du själv hur långt bak och fram i tiden du vill beräkna nederbörden på. Har det ex. varit torrt igår och idag men kommer regna massor imorrn kanske man vill avvakta med bevattning.
 
Det får väl bli att sätta en vattenmätare på ledningen till utkastaren isf. Helst skulle jag vilja mäta per sektion (per slang ut ur ventildosan) men det blir nog svårt. Ser inte rikigt hur det skulle kunna lösas.

För energimätning av hus och värmepump använder jag idag NorthQ. Det kanske skulle gå att använda en sådan till vattenflöde också.
 
Har funderat länge på att bygga bevattning men efter sett denna tråd så tänkte jag börja så smått å testa. Jag har idag en hyffsad pump med 32mm utblås å hämtar vatten ifrån sjön som ligger jämte huset. Pumpen står i garaget och har ca 20meter till trädgården.

Skall jag då dra en 32 ut till tomten med ström å förgrena det där eller förlorar man något i kapacitet typ tryck/volym om man gör så?

Jag tänkte använda mig av pem å den skall väll klara tjälen så jag undrar hur långt ner ni grävt ner era slangar?
 
Hej, jag tror snarare du tjänar i tryck att ha PEM32'an till så "central" position som möjligt och sen gå ut med PEM25 därifrån. Men sen lär man ju tänka lite praktiskt också, så ventilerna placeras på lämpligt ställe.
Jag har dragit PEM från min pump till den mest centrala punkten och sen gått ut med PEM25 därifrån.
Tänk på att du säkert bör ha nåt filter när du kör med sjövatten, jag har sjövatten också (används inte till mitt nedgrävda sprinklersystem dock) och när jag kör vanliga vattenspridare på det så slutar efter ett tag "rörelsen" på spridaren att funka - men själva vattenstrålarna funkar som de ska
 
  • Gilla
Berra2323
  • Laddar…
theboppers skrev:
Hej, jag tror snarare du tjänar i tryck att ha PEM32'an till så "central" position som möjligt och sen gå ut med PEM25 därifrån.
Förutsatt att du delar upp dina sprinklers på olika slingor såklart, och sedan inte kör alla på en gång.
 
  • Gilla
Berra2323
  • Laddar…
Hade tänkt att gräva ner en slang å sätta upp en början på central men efter kollat igenom hela denna tråden igen å gluttat på gardenas sida så får jag kanske skissa ner tomten å räkna lite på det innan jag sätter igång. Hur många t380 klara du köra som mest på en och samma slinga?
 
Berra2323 skrev:
Hur många t380 klara du köra som mest på en och samma slinga?
Jag kör som mest tre stycken T380 på en slinga - en som snurrar runt 360 grader, en på runt 180 grader och en på just över 90 grader. För att få jämn bevattning som möjligt av gräsmattan väljer man olika munstycken (och med det olika vattenförbrukning) beroende på hur stor yta de bevattnar. Men jag körde tidigare en slinga med tre T380 och en annan slinga med två T380 samtidigt utan problem.
Men ligger jag ju på runt en 6000l/h som max från min pump.

Prova det klassiska "mät hur lång tid det tar att fylla en 10-litershink" och använd nedanstående två dokument så tror jag du kommer någorlunda nära sanningen vad du kan plocka köra.
http://www.hyrep.se/filer/Vattenflode.pdf
http://www.hyrep.se/kat/beva.pdf

Pota gärna hur lång tid det arr att fylla hinken!
 
roland53 skrev:
Ja, jag har haft bevattningssystem i ca 20 år och måste till skam säga att det hänt att jag glömt att blåsa några år.

Vissa år har det klarat sig men något år har några sprinklers frost sprängts.
Slutsatsen blir att om vintern är mild kan det klara sig vissa år, men det vet man ju inte i förväg.......:(
Jag har ett Gardena sprinklersystem från deras första generation, det är drygt 30år gammalt. Tror vi grävde ner det runt 1982. Har aldrig blåst det någon gång & det har aldrig frostsprängts något. Bara tuffar & går. Totalt sett väldigt lite underhåll under dessa år. Några sprinklermunstycken som gått paj om gräsklipparen varit närgången. Senast var det Gardenaroboten som klippte av ett sprinklerhuvud då det inte gått ner riktigt pga att gräset växt över lite mycket. Men bara att skruva på ett nytt reservhuvud så är det med i matchen igen.
 
Tackar igen skall dra fram dit jag skall ha centralen å testar där.
 
Kan ge dig ett par tips på vägen då jag använt den senaste gardena ett par år. 8 år för att vara exakt.

1. Köp enbart T200 sprinklers. Det räcker alldeles utmärkt. T100 är för små och T380 i värt priset. Köper du samma så har den samma koppling i botten.
2. Koppla in nippel och blåssystemet på vintern. Det är inte sprinklerna som fryser det är ventilerna i ventilboxen! Fördelar-röret brukar också frysa.
3. Köp en extra magnetventil som du kan styra innan ut-flödet. Det skall vara en omvänd magnetventil. Ström på = Öppen, annars stängd. (detta är ingen gardena ventil). Är det konstant tryck på gardenas magnetventiler och något har frusit över vintern, så blir det jobbigt!

4. TÄNK INTE TANKEN MED AUTOMATISK BEVATTNING UTAN ATT HA EN EGEN VATTENBORRA ELLER EGEN GRÄVD BRUNN.Det beror på att en riktig genomvattning som skall göras kräver ca 3 cm vatten på hela ytan och det är ca 6-7 m3 vatten / gång. 7 m3 x ca 22:- = 130 :- / gång du vattnar.

När du har ett automatiskt system så vill du ju vattna mycket.

//Anders
 
aedwall skrev:
Kan ge dig ett par tips på vägen då jag använt den senaste gardena ett par år. 8 år för att vara exakt.

1. Köp enbart T200 sprinklers. Det räcker alldeles utmärkt. T100 är för små och T380 i värt priset. Köper du samma så har den samma koppling i botten.
2. Koppla in nippel och blåssystemet på vintern. Det är inte sprinklerna som fryser det är ventilerna i ventilboxen! Fördelar-röret brukar också frysa.
3. Köp en extra magnetventil som du kan styra innan ut-flödet. Det skall vara en omvänd magnetventil. Ström på = Öppen, annars stängd. (detta är ingen gardena ventil). Är det konstant tryck på gardenas magnetventiler och något har frusit över vintern, så blir det jobbigt!

4. TÄNK INTE TANKEN MED AUTOMATISK BEVATTNING UTAN ATT HA EN EGEN VATTENBORRA ELLER EGEN GRÄVD BRUNN.Det beror på att en riktig genomvattning som skall göras kräver ca 3 cm vatten på hela ytan och det är ca 6-7 m3 vatten / gång. 7 m3 x ca 22:- = 130 :- / gång du vattnar.

När du har ett automatiskt system så vill du ju vattna mycket.

//Anders
1. Skiljer ju inte så mycket så jag kör nog med strypta t380.
2. Tackar skall tänka på det har glömt tömma pumpen ett år å det straffade sig direkt. Behöver man nippel om man tömmer det?
3. Så gardenas 24 voltare är öppen när man har strömavbrott? Låter ju inge vidare. Har du något bra tips på någon annan?
4. Skall hämta ifrån sjöns ytvatten är tanken har hört att det är bättre med varmt vatten än kallt. Men som tidigare skrev så får jag nog fixa filter innan. Mina vanliga idag funkar dock bra utan problem så kanske skall prova utan först eller är dom svåra att rensa. Tyckte jag såg på videon att dom har inbyggt filter också.

/Kallin
 
Flödet styrs av tjockleken på slang/rör. Trycket minskar med minskad tjocklek och längd. Det är bättre att beräkna Max flöde efter sina rörs begränsningar än att köra vattenkannetest. Det finns flera anledningar till det. Dels kan vattenutkastaren vara begränsande, men den kan även ibland kasta ut mer vatten än vad som egentligen är lämpligt för rören. Eftersom sprinklersystem drar mycket vatten kan små partiklar orsaka mycket slitage om man man använder osunt höga flöden. Likaså bör man installera en enhet som man ta upp vattenhammareffekten som uppstår när ventilerna slår av. Annars kan man få sönderfallande rör någonstans i huset efter några år ...
 
Är ex Gardenas ventiler mjukstängande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.