Har hållit på att hammra ner kabel under dagen å kom till slut fram till min plattstens gång och undrar om man kan lägga kabeln under plattorna är vanliga dansksjöstens plattor?
 
Tjena Berra!

Det är inga problem att lägga kabeln under plattorna. Jag har kört så på många ställen.
 
  • Gilla
Berra2323
  • Laddar…
Gött att få hjälp dygnet runt av dig! :)

Synd att jag inte har någon bra pannlampa då hade jag kunnat fortsätta.
 
GordonE skrev:
Hej alla som går i trådköpartankar.
Jag har nu köpt hem en rulle telefonkabel från försvaret daterad 1957 i från Kvibergs överskott, som jag läste om i en annan tråd.
Första intrycket var att den såg klen ut. Jag mätte upp motståndet i den och den hade 13.4ohm motstånd per 200m(om längden stämmer).
omräknat till 150m blir det 10ohm.


Min Bosch Indegos tråd har en resistans på 3.4ohm på 150 meter. Min trädgård kräver ca 450m tråd, så skulle jag köra telefontråd blir totala resistansen 30ohm emot 10ohm med originalkabel. Det kommer troligtvis inte fungera.
Det kanske bara är Bosch som har så grov kabel. Det känns som det får bli original ändå :(

Så tipset till er är att mäta eran originalrulle innan ni köper denna telekabel.
Har det någon praktisk betydelse vad det är för motstånd? Det är väl bara en signal som skall fram/runt du har inget effektuttag i andra ändan?
 
A
Måmga modeller har en max och en min-längd på avgränsningstråden. Om motståndet blir ett annat blir troligen också max och min-längden av begränsningstråden en annan. Kan gå bra iblan och andra gånger går det inte alls.
 
Signalsändaren anpassar rimligtvis spänningen för att kunna trycka ut den önskade strömmen i slingan, med högre motstånd så höjs spänningen och givetvis så finns det någonstans en gräns för hur hög spänningen den kan lägga på. Men eftersom vi inte känner till den gränsen så blir det som Abki skriver, ibland går det och i andra fall inte.
 
Intressant detta med kabel!
I olika trådar är det en del som använder andra kablar än "original" och jag har inte läst om någon som har haft problem, nu har jag inte läst igenom alla trådar om robotgräsklippare.
Så nu är min fråga har någon fått problem med icke "original" kabel som begränsningstråd?
Eller är det bara teoretiska farhågor?
 
nissenhj skrev:
Intressant detta med kabel!
I olika trådar är det en del som använder andra kablar än "original" och jag har inte läst om någon som har haft problem, nu har jag inte läst igenom alla trådar om robotgräsklippare.
Så nu är min fråga har någon fått problem med icke "original" kabel som begränsningstråd?
Eller är det bara teoretiska farhågor?
Det finns exempel på där man använt för enkel kabel (ej förtent och/eller otätt hölje) och fått problem med trådavbrott mm. efter en tid. Är bara kabeln av god kvalitet tror jag inte man får några större problem med signalen.
 
Ja det går bra vil jeg tro.
 
<<< Tvåtrådig och sinusoidal kabel för bästa möjliga signalöverföring >>>

Ja vilket reklamspråk, man baxnar "sinusoidal", är tråden vågig då?
Men det låter ju fint för den som inte vet.
Det räcker med att det är koppar och tillräckligt grov.

Sedan, ÄR det en tvåledare? med två isolerade ledare?

Protte
 
Den var slut iaf så det får bli nån annan ändå!
Men tack för svaren!
 
Poolrobot.se säljer "sin egen "kabel för lite billigare penning än märkeskablarna.
http://poolrobot.se/robotgrasklippare/tillbehor/avgransningskabel-100m/

Det "roliga "är att det är en H05V-K. Beskrivs så här av nexans.se - " Kabeln är främst avsedd att användas för fast skyddad installation av signal- och reglerkretsar i apparater."

Får se hur den mår om några år i fuktig, mark, UV-strålning etc...
 
Nån som har provat att sätta en switch för avgränsningkabeln för att kunna koppla på och av områden? Vad har ni använt för switch/omkopplare i så fall? Funderar på att avgränsa äppelträden på fruktsäsongen..
 
Stingray468 skrev:
Nån som har provat att sätta en switch för avgränsningkabeln för att kunna koppla på och av områden? Vad har ni använt för switch/omkopplare i så fall? Funderar på att avgränsa äppelträden på fruktsäsongen..
Inte för att koppla av o på områden som du tänker dig utan för att växla mellan zoner. Har köpt ett 36100 på kjell.com för det ändamålet. Är inte riktigt klar än dock... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.