Mrzteevee skrev:
Mer bekymmer som dyker upp...

Efter ca 50h i drift börjar gräsmattan att bli vit :x. Vid närmare granskning ser man att gräset är avslitet och topparna är gula/vita. Antagligen är det för att kniven är slö, men hallå...efter 50h? Man rekommenderas att byta kniven efter 200h eller att lämna in den för slipning. Har tagit loss kniven och kikat på den och ser inga hack eller dylikt, den ser faktiskt fin ut. Vet att Honda hade samma problem med sin Miimo och de fick iaf nya knivar.

Det är ingen annan som har märkt detta?

Hur har det gått med detta?
 
Jag testade att slipa kniven med min Dremel och jag tycker väl att resultatet börjar bli bättre, men inte riktigt bra ännu. Kan det bero på att jag klipper för ofta? Just nu klipper den ca 3h varannan dag. Jag har inte stora plätten ännu så den hinner gå över hela gräsmattan på 3h.

Angående mjukvaran så fick jag tillslut svar från Stihl vilken den senaste versionen är och vilka förbättringar som är gjorda med den.

1.25.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Berra2323
  • Laddar…
Jag har inte haft problem med att den verkar slita av gräset snarare än att klippa av det. Mitt gräs var grönt o fint.

Nu står min tyvärr då åskan slog ut laddstationen... Finns det något bra sätt att skydda mot åska? Att bara rycka kontakten räcker inte då det snarare är begränsningsslingan som är problemet vid åska. Skulle en jordning elstängsel funka?
 
En brytare/kontakt som bryter bort slingan (båda polerna) från laddstationen borde fungera tycker man.
 
Jo den tanken har väl också slagit mig. Men man skulle ju vilja slippa att koppla ur den varje gång man ska åka bort för att åskan kan gå.
 
Min mjukvara heter 1.02 !!
Verkar väl gammal.....

Någon som har hört talas om någon tillsats som ska lösa problemet att den inte kan klippa i fukt???
 
Redigerat:
Varför skulle den inte kunna klippa i fukt?
Har kört min på morgonen å då är det blött i gräset här.
 
Mrzteevee skrev:
Jag testade att slipa kniven med min Dremel och jag tycker väl att resultatet börjar bli bättre, men inte riktigt bra ännu. Kan det bero på att jag klipper för ofta? Just nu klipper den ca 3h varannan dag. Jag har inte stora plätten ännu så den hinner gå över hela gräsmattan på 3h.

Angående mjukvaran så fick jag tillslut svar från Stihl vilken den senaste versionen är och vilka förbättringar som är gjorda med den.

[bild]
Precis denna info jag skulle vilja ha på hemsidan.
 
Berra2323 skrev:
Varför skulle den inte kunna klippa i fukt?
Har kört min på morgonen å då är det blött i gräset här.
Den minimala kåpan runt kniven sätter igen och maskinen börjar låta och vibrera på under 2 dygn för oss. Har du inga problem med detta???!!!
 
Tocni skrev:
Den minimala kåpan runt kniven sätter igen och maskinen börjar låta och vibrera på under 2 dygn för oss. Har du inga problem med detta???!!!
Det kommer ett nytt tillbehör ARS 028, vilket är en slags disk som man sätter mellan kniven och klippdäcket som gör att det fastnar mindre gräs och därmed minskar ljudnivån. Borde man få utan kostnad tycker jag.
 
Inte ännu i alla fall men har inte så mycket gräs så det kommer väll kanske. När jag tittade under så var det bara lite damm typ.
 
Har också haft problem med att vått gräs fastnat när den klippt i regn/tidig morgon. Tror dock mest det beror på att jag började använda den och gräset var oklipp från början. När den går kontinuerligt och håller gräset lågt tror jag inte problemet kommer vara lika farligt. Men det återstår ju att se.
 
Är det någon som har problem med "fastlåst hjul"?? Vid två tillfällen har klipparen stannat och larmat för detta. Jag kan inte se något fel.
 
jag har fått "fastlåst hjul" en gång, då hade han lyckats snurra in långt gräs och andra växter i hjulet...

men nu var jag ute å klippte lite manuellt (nästan som att köra radiostyrd bil) lite skoj, dock stannade kniven när jag körde in i lite högre gräs och fick felkod 0500 klippmotorfel som endast kan fixas av service! jobbigt.....någon som vet vad det är för fel?


Edit:
nu funkar den igen efter den fick stå och vila 2 timmar!
 
Redigerat:
Har haft en 632 nu i 2 månader och är fullt nöjd med klippningen, men har idag fått reda på att det finns ett konstruktionsfel på laddstationen. Min laddstation har gått sönder två gånger de senaste tre veckorna och idag konstaterade min säljare att kretskortet är sönder igen. Efter samtal med generalagenten så säger dom att dom haft en del problem med sniglar som kryper in och kortsluter kretskortet !!
När vi kollar nogrannare på mitt kretskort så hittar vi snigelspår och en liten torkad snigel som förirrat sig in där och förstört det. Vi hittar även snigelspår på kortet jag bytte för 14 dagar sedan.
Stihl håller tydligen på o konstruerar om laddstationen, men så länge så kan det ju vara ett tips att titta över laddstationen och täta den med ex.vis silikon i underkant där det är hål in i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.