Att bygga fönster av regelmaterial är ju bortkastat tid. Reglar görs ju av snabbvuxen gran. Spelar ingen roll vilken klassning det är gran med mer eller mindre knaggar bara. När man lägger ner så mycket arbete som att tillverka egna bågar/fönster med spröjs så se till att skaffa furu iaf.
 
Dags för lite återkoppling. Nu har ju semestern inträffat och mellan andra projekt som att lägga klinkergolv och montera belysning så småpysslar jag med fönsterprojektet. Återigen, det är en snickeriamatörs berättelse....

Materialval och tillverkning av ämnen
Efter en del diskussion i tråden valde jag den enklare, men kanske lite dyrare vägen att utgå från limträfogskivor från bygghandeln. De är ju furu, kanske inte direkt helt kvistfri furu, men halvhyfsade. Det är ju dessutom redan hyvlat på sina sidor. 2 st 18 mm skivor limmades återigen för att uppnå 36 mm, precis det mått som djupet på de kommande bågarna ska bli.

2014-07-02 19.48.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan klövs denna till rätt dimensioner för dels bågens profil (48x36 mm) och spröjs (28x36) med sänksåg och skena.

2014-07-03 15.51.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräsning
Det är knappast någon nyhet på det här delforat, men jag kan konstatera att CMT gör kvalitetsfräsar. Det är en dröm att jobba med dessa.

2014-07-06 11.14.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sagt och gjort, bara att fräsa bågkarmen på en sida och spröjsen på båda sidorna.

2014-07-06 11.14.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt nästa problem var att mitt enkla hemmagjorda fräsbord inte hade någon parallellföring och att fräsa ändträet på och tillråga på allt så beställde jag fel grejer från Axminster så det fick bli en temporär lösning direkt i bordsskivan istället (istället för min tänkta skena). Men den fungerade faktiskt över förväntan. Kanske inte mikrometerprecision, men helt ok.

2014-06-25 22.55.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att fräsa ändträ är inte det lättaste och man måste antingen ha stödstycken/offerstycken som minimerar flisning. Det hade i det här fallet inneburit att jag måstat fräsa en bra längd kontraprofil bara för att offra till flisningsmothåll, ännu mera jobb. Jag satte maskeringstejp istället, fräste mycket sakta och försiktigt och det fungerade bra.

Sammanfogning
Mitt första fönster, övningsfönster så att säga, blev ett överljusfönster i något smäckrare dimensioner än ovan beskrivet. Jag valde som enklaste sätt att bara gera, limma och skruva hörnen. Det kanske inte är den stabilaste sammanfogningsmetoden, men det här fönstret kommer att sitta helt torrt.

När man väl limmar skulle man vilja ha några extra händer. Det hade jag inte, så det blev lite stressigt. Det blev kanske inte bättre heller av att jag jobbade ute i solen. :surprised:

Trots att jag hade en "ramspännare" dvs ett särskilt spännband för att limma ramar, var det nog så bökigt att få allt på plats och rakt samtidigt som det skulle gå snabbt. Nu har jag investerat i ett par hörntvingar som kanske skulle göra jobbet något smidigare. Vi får se framöver.

8872310210590.jpg

Som sagt, ett överljusfönster här med första varvet linoljefärg.

2014-07-07 18.48.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jesper_t och 14 till
  • Laddar…
Underbart att se!

Men vilket jobb! Här sitter en annan och klickar ett par gånger med musen, så är det klart.
Vad som döljer sig under den sprutmålade ytan behöver man inte bry sig om.

Du tar verkligen inga genvägar (y)
 
Tjusigt!

Vad går ett kontraprofil-kit från CMT lös på och var köper du dem?
 
2013-07-07 08.53.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2013-07-07 15.50.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har gjort egna ytterfönterbågar. Satt in riktiga spröjs, i innerbågen och ytterbågen. Vi satte även in energiglas. Vi tillverkade efter ett orginalfönster som var helt. Till spröjsen så limmade vi ihop oliga dimensioner av trä för att få en kat för glaset och utsidan av spröjsen fräste vi. Spröjsen kilades in i fönsterbågen och så slog vi träpluggar rätt igenom.
 
  • Gilla
JsneGBG och 3 till
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Ebay 100 Euro inkl frakt. [länk]

Enda nackdelen är väl att jag hellre haft profilen något flackare i sin profil då jag tycker det har varit snyggare.
Jobbigt med italienska, värre än tyska eBay till och med... ;)
Letar kit till att göra lite enklare dörrar för skåp och så typ som det här -
http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RBSET~8/900.624~2

Allt jag hittar är dock 1/2" eller snordyrt...
 
Helena Wallsby skrev:
Vi har gjort egna ytterfönterbågar. Satt in riktiga spröjs, i innerbågen och ytterbågen. Vi satte även in energiglas. Vi tillverkade efter ett orginalfönster som var helt. Till spröjsen så limmade vi ihop oliga dimensioner av trä för att få en kat för glaset och utsidan av spröjsen fräste vi. Spröjsen kilades in i fönsterbågen och så slog vi träpluggar rätt igenom.
Kul att se, att det finns fler som gör själv. Hade ni alltså glasdelande spröjs på både inner och ytterbåge?

Hur sammanfogades bågen?

Jag förstår inte riktigt begreppet att spröjsen kilades in i bågen. Du får gärna beskriva lite utförligare.

badtastex skrev:
Jobbigt med italienska, värre än tyska eBay till och med... ;)
Letar kit till att göra lite enklare dörrar för skåp och så typ som det här -
[länk]

Allt jag hittar är dock 1/2" eller snordyrt...
Sök på CMTs engelskspråkiga sida precis som du gjort och använd sedan artikelnumret för att söka vidare på t.ex. ebay.

Är det ett problem med halvtums skaft (jag tror det behövs kraftiga skaft och en rejäl fräs till den här typen av jobb)? På länken jag hänvisade till fanns det ju att välja mellan 12 mm och 12,7 mm skaft som exempel.
 
Tackar för tipsen, jag provade med det kitet jag länkade utan att hitta något.

Det enda problemet med 1/2" är väl att jag saknar chuck till den dimensionen. Har dock 12mm men det är så mycket högre priser på 12mm kit så det lönar sig nog att skaffa en. Har en 1100W fräs som jag tänkt använda - tillräckligt?
 
Jag är långt ifrån någon expert på överhandsfräsar. Den jag använt till fönsterjobbet är på 2000W och justerbar hastighet och det har fungerat bra. Har en liten Elu 600W som endast duger till mycket små jobb med mindre stål. Det beror nog mest på hur mycket trä som frässtålet ska avverka i på en och samma gång. Kanske är 1100W lite på gränsen till några tyngre jobb.
 
Jag har tillgång till en 1600W också men den som sitter i bordet tror jag är 1100W, det beror kanske en del på vilket virke man jobbar i...
Lutar väl åt att skaffa en chuck till halvtum, det är ju den särklass vanligaste storleken.
 
badtastex skrev:
Tackar för tipsen, jag provade med det kitet jag länkade utan att hitta något.

Det enda problemet med 1/2" är väl att jag saknar chuck till den dimensionen. Har dock 12mm men det är så mycket högre priser på 12mm kit så det lönar sig nog att skaffa en. Har en 1100W fräs som jag tänkt använda - tillräckligt?
Precis som norrbottenstorpet också är inne på är den största skillnaden med en kraftigare fräs att du kan ta mer trä åt gången. Med det sagt så går det mesta att göra med en "liten" fräs, bara man har tålamod och tar tid på sig. De flesta operationer går att lösa genom att köra flera gånger och ta lite trä i taget. Med en större fräs kan man ta mer åt gången och köra färre gånger.
 
Men normalt är det också så att stora fräsar bara finns i grova skaft. Också något att tänka på.
 
Importerar själv Yoniko och är grymt nöjd med kvaliten på dessa.
 
Skall man köpa cmt så finns en ypperligt bra och billigt ställe i sverige. http://www.woodcontrol.se/. Det är inte så ofta jag hittar ett cmt stål billigare någon annan stans än där. Och skulle det vara billigare handlar det inte om många kronor.

Pär
 
  • Gilla
leeo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.