Å herre jösses. Är det två kablar till uttaget? En in och en ut?
 
Haha, om jag minns och förstått rätt har den förra ägaren skalat en nätverkskabel och kopplat in istället på något sätt. Men det satt knapp fast och lossnade när jag renoverade, jag vill ha ett fungerande uttag där hane och hona kan snäppas fast. Tror således att den lilla kabelstumpen nederst i bild är en bit av nätverkskabeln som vi knipsade av när den var i vägen.
 
Sorry, bortse från mitt tidigare inlägg. Av någon anledning fick jag fiberuttag till vanligt nätverksuttag med tp kabel oxh svarade utifrån det.

Fråga mig inte hur det gick till....
 
Hoppsan, lödkol och smältlim, den var ny!
 
Det där ser ut som ett RJ45 uttag av crone typ som något skarvat på och använt smältlim
 
Tack för alla svar, kommer troligtvis överväga att ringa en installatör då jag inte känner mig helt säker på hur allt ska vara.
 
Helt vanligt nätverksuttag med närverkskabel, TP kabel.

Det är 4 par, 8 trådar. Sätt ett nytt uttag. Bara att trycka fast trådarna på rätt plats. Oftast finns det markerat i uttaget. Verktyg att använda kostar inte många kronor.
 
ullet
Om du bestämmer dig för att höra det själv är trådarna färgade och uttagen har färgmarkeringar på respektive plint, som standard brukar man följa markeringen märkt med B i uttaget.
Finns även en bra nätverksguide på kjell.com
 
Okej, tackar. Man kanske skall testa själv då trots allt. Får handla lite :)
 
De små kablarna läggs i ett spår i plinten och tryckt dit då pressas de fast och skalas samtidigt.

Det finns verktyg i olika prisklasser här är en enklare variant.
 
Redigerat:
Inget svårt. Fungerade det inte gör öm
 
Tack för ytterligare info. Jag klipper bara av kablarna så nära smältlimmet som möjligt? Kollade lite på kjell.com och såg deras guide nu, det ska nog kunna gå vägen. Men köper nog det billigaste slitsverktyget eftersom det inte kommer användas särskilt ofta.

En fråga till, såg att det fanns olika nätverksuttag. Några med uttaget framåt respektive neråt. Fungerar det med båda modellerna? Är så att det är placerat i hallen precis innanför dörren där folk "står och trampar" vilket lett till att det knäckts. (Min gissning) Isf bättre att nätverkskabeln pekar neråt.

Något mer att ha i åtanke?
 
Det finns uttag där du inte behöver slitsverktyg. Bla Eljo har dessa.
 
WearHelmet skrev:
Tack för ytterligare info. Jag klipper bara av kablarna så nära smältlimmet som möjligt? Kollade lite på kjell.com och såg deras guide nu, det ska nog kunna gå vägen. Men köper nog det billigaste slitsverktyget eftersom det inte kommer användas särskilt ofta.

En fråga till, såg att det fanns olika nätverksuttag. Några med uttaget framåt respektive neråt. Fungerar det med båda modellerna? Är så att det är placerat i hallen precis innanför dörren där folk "står och trampar" vilket lett till att det knäckts. (Min gissning) Isf bättre att nätverkskabeln pekar neråt.

Något mer att ha i åtanke?
Det kan vara lite förvirrande vad som är upp och ner på ett nätverksuttag, och man ser ibland dessa monterade fel även om det inte spelar någon roll funktionsmässigt.

Tanken är att plasttungan på kontakten ska vara neråt och kontaktytan uppåt, så att det inte samlas damm på kontaktytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.