Hej!
Är ny registrerad medlem men har tittat hit med jämna mellanrum ett tag.

Är i slutfasen av en omfattande köksrenovering och har gjort en riktig rysare: beställt granitskivor via mail (scannat ritning och skickat bilder, artikelnr och monteringsmått på diskho & kran) i Polen...

Priset ligger på knappt 1800 SEK/löpmeter på 3 cm tjocklek, 62 cm djup, inkl. "flushfit"-urfräsning för diskho samt utskärning för spishäll. Polerat & impregnerat.
Priset på graniten (Multicolor Red) är ju jättebra och diskho & blandare har granitfirman beställt i Polen till ung. halva priset mot här så besparingen på bara dessa är ca. 5000 SEK.

Tyckte det var en jättebra idé när jag gjorde beställningen för knappt två veckor sedan, nu när leverans närmar jag börjar jag bli osäker... :-/

Någon annan som vågat sig på detta?
 
  • Gilla
Cu035
  • Laddar…
Inte köksbänk men vi har köpt Oras kran med sensor (mindre än halva priset här) och Hansa kran till badrummet (finns/fanns ej att få tag på ens här i Sverige). Vi köpte dessa i Litauen (grannland till Polen) och är nöjda.




 
Hej Ann-Sofie,
Vi funderar på något liknande. Du kan väl meddela när du får grejorna hur det ser ut? Har du någon address där du beställde?

/Kenneth
 
Det kan vara billigt om allt fungerar som det är tänkt men det är mindre roligt om det krånglar.
Vet en som beställt skivor från polen, där hörnskivan inte var i vinkel.
Jag vet inte om det var mätfel eller tillverkningsfel men bara frakten gör att det är olönsamt att ta hem en ny skiva.
Det är oxå lönlöst att få en lokal stenhuggare att hjälpa till när han inte fick sälja skivorna från början.
Så tänk efter ordentligt innan om man vill ta risken.
Det är oxå lättare att (hänga) den lokala tillverkaren om inte kvaliten på arbetet är den förväntade.
Mvh Armswett
 
armswett skrev:
Det kan vara billigt om allt fungerar som det är tänkt men det är mindre roligt om det krånglar.
Vet en som beställt skivor från polen, där hörnskivan inte var i vinkel.
Jag vet inte om det var mätfel eller tillverkningsfel men bara frakten gör att det är olönsamt att ta hem en ny skiva.
Det är oxå lönlöst att få en lokal stenhuggare att hjälpa till när han inte fick sälja skivorna från början.
Så tänk efter ordentligt innan om man vill ta risken.
Det är oxå lättare att (hänga) den lokala tillverkaren om inte kvaliten på arbetet är den förväntade.
Mvh Armswett
Hmm, det där hjälpte ju inte.... ;) men jag förstår vad du menar...
I slutet av nästa vecka vet vi hur det gick. De kommer hit och installerar graniten och jag har bet. 20% i förskott, resten först när jag ser att allt är OK!
Jag v.b gärna kontakten och lägger ut lite bilder när allt är klart!
 
Jag v.b gärna kontakten och lägger ut lite bilder när allt är klart!
---------------------------

Ja, gärna! :)
 
vi har beställt svart granit från La Polen.... å för oss gick det kanon... Vi är lika nöjda idag som då...

Priset var sjukt bra för oss oxå... sparade typ 50%. Det enda som strulade var leveransen... en vecka försent. Men visst var man på helspänn några veckor.... men det gick bra :)
 
  • kksbild_1_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var köpte ni det någonstans? :)
 
Den "svaga" punkten är ju frakten.. Den lotsas nog runt på några centraler och bilar
innan den når slutkund. Risken känns större för att råka ut för transportskada
 
grossa skrev:
vi har beställt svart granit från La Polen.... å för oss gick det kanon... Vi är lika nöjda idag som då...

Priset var sjukt bra för oss oxå... sparade typ 50%. Det enda som strulade var leveransen... en vecka försent. Men visst var man på helspänn några veckor.... men det gick bra  :)
Ursnyggt, nu gick pulsen ner.... :). Ser ut som om vi också får en försening eftersom den Franke ho & blandare vi beställt visade sig vara beställningsvara. Förhoppningsvis bara ett par dagar så det får man ta!
 
Ni som funderar har kanske redan hittat dessa men postar för säkerhets skull:
www.hoopla.pl. Vår granitleverantör beställer diskho och blandare från den här on-line butiken. Efter att ha klickat runt ett tag lär man sig hitta, t.ex heter köksblandare: Baterie kuchenne & diskho: Zlewozmywaki. De stora tillverkarna finns med och även de nyaste produkterna. Allt till under halva priset, tror jag.

Vi letade länge vitvaror i Polen men där gick vi till slut bet...För den som letar standard-grejer verkar priserna kanon men t.ex induktionshällarna var dyra.
En polsk motsvarighet till Pricerunner hittar man här:http://www.ceneo.pl/.
OBS! Modellbeteckningarna skiljer sig ofta åt från de vi hittar i Sverige.
 
Hur fungerar det att beställa från hoopla? Betalning med faktura, eller? Hur gör man med språket??? Min polska är inte vad den borde... Trots att jag lärde mig en del på en snabb inköpsrunda i Gdansk :)

/Elin
 
Hej
Halva priset ???
skiljer ju knappt 1000:- på blancos vaskar och vad vi säljer dom för på jobbet
och då är det ju vaskar för 13-14000:-
 
armswett skrev:
Hej
Halva priset ???
skiljer ju knappt 1000:- på blancos vaskar och vad vi säljer dom för på jobbet
och då är det ju vaskar för 13-14000:-
Då kanske du vill tala om var du jobbar för ni har isf kanon-priser!
Den Blanco Zerox-ho jag först tittade efter kostade 10 200:- hos Kökspoolen. Samma ho kostar 5400:- hos hoopla.pl.

Den Franke Planar ho & blandare vi slutligen bestämde oss för är 65% billigare via hoopla.pl än i två av stans köksbutiker.

Har du räknat på zlotyns 2,47 i säljkurs?
 
kloka_elin skrev:
Hur fungerar det att beställa från hoopla? Betalning med faktura, eller? Hur gör man med språket??? Min polska är inte vad den borde... Trots att jag lärde mig en del på en snabb inköpsrunda i Gdansk :)

/Elin
Har ju inte beställt där själv utan via granit-leverantören som använder hoopla.pl så jag vågar inte svara på detta. Skicka ett mail och kolla med dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.