Då får man gratulera till en av dom största tomterna på etapp 2 ;)
 
  • Gilla
lulebon
  • Laddar…
Vad ska ni köra för pump ni andra som kör bergvärme? Fick tips om att prova Daikins pump som är varvtalsstyrd (2,5-13kW) så det får bli den.
 
Jag har hela tiden varit inne på att vi ska borra bergvärme men sen var det en husleverantör/snickare som sa till mig att dagens hus är så pass energismarta att det tar upp emot 50 år innan man hämtat in kostnaden för borrning och installation, kan detta stämma?!

Reflektioner någon...
 
Säkert har han rätt men som vi ser på det, så bygger vi nu nytt och då är vattenburen golvvärme ett av de centrala kraven vi har. Ska aldrig frysa om fötterna mer :) sen erbjöd vår husleverantör borrning för bergvärme med NIBE pump och då blir valet enkelt
 
  • Gilla
A-R-A
  • Laddar…
"Vår" säljare hävdade hela tiden att nibe 750 skulle räcka gott och väl.
Men med bergvärme, kompleterat med FTX så blir det bättre driftkostnader, värdet på huset ökar, komforten i huset blir bättre.
Som vi räknade på det så sparar vi mer på driftkostnaden än vad lånekostnaden ökar.
 
  • Gilla
A-R-A
  • Laddar…
Nu händer det verkligen mycket på etapp 2, så kuuuul !!! =) Många som kommit igång nu =) Jag är så nyfiken på se vad alla ni andra ska bygga också =)

/Johanna
 
Hej blivande grannar och extra hej till "lulebon" som blir vår närmsta granne! Vi har tomt 1:143. Verkar bli ett väldigt trevligt område tycker vi och det ska bli riktigt roligt att se hur området växer fram och lära känna er alla.
/Johan och Susanne
 
Välkomna hit!
 
  • Gilla
Sands
  • Laddar…
Nu ääntligen har våra gubbar gjutit grunden och på söndag kommer vår husstomme :) "Lösvirkeshuset" som kommer att byggas på 8månader, men vi hoppas innerligt att få flytta in till hösten redan. Är det många här i forumet som kommer flytta in i era hus redan i sommar?
 
  • Gilla
Johanna Bexelius
  • Laddar…
Så spännande Lottisz att huset kommer på söndag =) Era gubbar är duktiga som jobbar på helgerna också =)
 
Hej allihopa! Och tack Johanna för att du tipsade om den här sidan :) Jag och min sambo håller på att bygga på 1:185. Nu står plattan snart helt klar och huset kommer till midsommar. Inflyttning i slutet av November. Hoppas det går bra för alla er! :)
 
  • Gilla
Johanna Bexelius
  • Laddar…
Hej och välkommen Karolina till forumet. Ja det är ni som bygger där uppe på höjden, vilket läge ni får :) Vad ska ni bygga för hus?
 
Tack Lottisz! Jo vi tror att det blir bra "där uppe".. Men det var myyyyycket fylla. Hehe, ingen rolig utgift, trots att det inte var någon överraskning. Det blir ett Tornedalshus! :) Visst är det ni som bygger ett finskt hus?
 
Åh va fint, blir det ett 1planshus? Ja det är vi som ska bygga det finska huset, Mammuthus :)
 
2 plan blir det. Just ja så hette det! Känner Ann så jag har hört av din svärfar lite om huset erat, det låter läckert :) Är det många på Hällbaken 2 som bygger 2 plan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.