Excel
Jag ska dränera och arbetet kommer pågå i 7 dager, joag kommer göra allt själv utom grävning.

Jag kör på Isolas koncept med platonmatta och 10 cm cellplast helt enligt beskrivning från isola.
Valet att använda platon tog jag efter att ha läst genom alla trådar om dränering på byggahus och talat med ett stort antal entrepenörer.


Dag 1:

Grävning och slipning.

IMG_1589.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon, dag 2.
Gjuta en klack på grundsulan så vattnet leds bort och förbereda för målning av membran.
 
  • Gilla
Pingvinpalatset
  • Laddar…
Excel
Dag 2

Rengöring av sula och 50 cm upp med stålboste och målning av menbran.

Dag 3

Montering av platonmatta.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Excel
Dag 3 (sen kväll)
Regn på kvällen tvingade mig att snabbt som attan hitta en stor presenning. Jag klarade natten som tur var.

Dag 4: All platonmatta monterad och klart.

Jag också börjat montera 100 mm cellplast från Termisol, limmet härdar dessvärre på 24 timmar vilket medför en hel del stöttor. bild (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Excel
Dag 5

Alla cellplastskivor monterade

Har även klistrat på stick and seal från Fuktspärrteknik AB runt röret för bergvärme.

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
lyckost som inte verkar ha berg precis intill huset... jag har varit gråtfärdig idag sedan första grävtaget med grävmaskinen :p
 
Excel
Idag har jag monterat avslutningslist som tätar mot platon och cellplasten, jag har även hängt en fiberduk ned över cellplasten.

Jag har även börjat fylla på på 8-16 singel, detta sker med skottkärra då grävmaskinen inte kommer åt.

Jag har lagt fiberduk under dräneringsrör och singel. Fiberduken kommer sedan att vikas in och nålas fast bakom den redan hängande fiberduken. Detta för att undvika att duken sträckas och gör sönder vid återfyllning. Det är också enklare att hantera en duk på 2.30 meter än 4,50 meter.

Jag försöker fylla 40 cm över dränrör, jag tror det kommer att bli ett fint paket som dränerar fint.

Grenrör kommer att monteras på dräneringen om det behövs spolas i framtiden.


bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Excel
Dag 7

Snart klar med att köra singel med skottkärra på de delar grävaren inte kommer åt.

Jag bakat in en singelbädd i fiberduk som ska nå upp ca en decimerter på cellplastens nederkant.
Det bör bilda ett tillräckligt paket som leder bort vatten.

Lägger även upp en rolig bild på den den gamla dräneringsslangen.

Imorgon ska de sista rören för drän ska dras samt fylla mer grus och nåla fast fiberduken

Dag 9 kommer grävaren och fyller igen.

Photo 2014-05-23 19 28 02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Photo 2014-05-23 19 28 40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Påminner mycket om vår omdränering i somras. Tog dock betydligt längre tid på grund av berg nära källarväggar, svårt att bli av med schaktmassor och vissa partier med rasande sand. Slitsamt men kul var det :)
 
Excel
Jag har skyfflat singel i två dagar nu, hoppas det är värt mödan.

Imorgon kommer grävaren och häller singel där han kommer åt. Två spolbrunnar monterade och dessa kommer vara dolda, dvs ligga ca 5-10 cm under marknivå.



bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 2.JPG
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Excel
Vi återfyllde med 20 cm extra singel ovanpå duken som de nya markrören kan vila på.
Lite överkurs kanske men jag hade beställt hem 38 ton singel så det fanns att ta av. Jag inbillar mig att mer singel är bättre än mindre singel.

Vi tog bort alla större stenar med gallerskopa så vi fick bra massor att återfylla med.

Jorden paddades 3-4 ggr.

Jag passade även på att utöka med ett extra markavlopp på ett ställe där det rinner över stuprännan och på så sätt minimera framtida fuktproblem.

Återstår att göra är att putsa och måla grundmuren samt täta mellan list och grundmur. Och självklart mer singel ovanpå tätningslisten mot grundmuren. :D


bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
ser bra ut! har några frågor, behövs platonmattan när du använder "tät" cellplast med dränspår utanför? Tänker isoleringen blir sämre då luften kan röra sej närmast väggen.
 
Excel
pulka skrev:
ser bra ut! har några frågor, behövs platonmattan när du använder "tät" cellplast med dränspår utanför? Tänker isoleringen blir sämre då luften kan röra sej närmast väggen.
Det hade säkert räckt med cellplast vilket också var möjligt enl. instruktion. Jag var ute efter platon + isolering.

Det hade säkert gått att isolera med vanliga platta cellplastskivor också. Detta var falsade vilket gjorde att jag kunde stapla dem lite lättare.

Tycket också det lät konsigt att dränspåren var utanför, men jag körde på tillverkarens instruktion. Eftersom det var lite höga fuktnivåer valde jag hängslen och livrem.
 
Excel
Har försökt mig på att putsa grundmuren eftersom byggarna hoppade över detta moment 1978. Jag tycker mig fått bra fason och struktur på det för att vara första gången jag putsar. Passade på att fixa till alla skavnker runt om huset innan jag slutligen målar.

Grävaren fick också till en svag lutning från huset så vattnet inte rinner mot huset vid skurar. :)

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Ska du inte ha renssilar på stuprören så du slipper få ner skräp i dagvattenrören?
 
Excel
mexitegel skrev:
Ska du inte ha renssilar på stuprören så du slipper få ner skräp i dagvattenrören?
Självklart ska renssilar monteras.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.