Hej.

Har en bostadsrätt där föregående ägare lyckats bryta sönder insticket på fiberuttaget. Men nu till mina frågor.

Får man byta ut ett befintligt fiberuttag till sig själv?

Är det något man isf skulle klara av, eller krävs det speciellt utrustning och kunskap som är svår att ta del av på internet?

Tack
 
Borde få göra, ingen högspänning på något sätt.

Ja du borde fixa ett plintverktyg för att trycka in trådarna. Finns billiga, som inte är så bra, men säkert kan kompletteras med en skruvmejsel eller liknande.

Info finns på nätet. Tror det finns två olika sätt att koppla, gäller att se hur den tidigare kopplingen är och notera det innan man börjar.

Sammanfattningsvis så är det något du fixar tror jag.
 
Nope, det fixar du inte själv, då det (antagligen) behöver svetsas om. Kan iof sitta med en pigtail. Ring firman som installerade så kan de säkert hjälpa dig.
 
Hej. Menar du fiber skall du absolut inte röra trådarna om de har gått av. Det krävs en speciell hylsa och svets för att sätta fast en ny kontakt. Vill minnas att svetsen kostade några hundra tusen. Det finns även risk att du får skit på fibern om du inte vet vad du gör. Sannolikt får du inte göra något själv, kolla avtalet med nätägaren. Ring den som sköter servicen på fibern, oftast skanova i Telias fall.

Är det däremot kabeln efter mediaomvandlaren, dvs vanlig tp kabel är det inte alltför svårt. Det finns bra verktyg och instruktioner på bland annat kjell&co nätbutiken.

Lycka till
 
Ett fiberuttag i folkmun kan vara ett antal olika kontakter och typer av anslutningar.

Är det koppar, dvs vanligt nätverksuttag, RJ45.
Fine lös problemet, ingen större operation, finns verktygfria kontakter till och med en nybörjare borde klara av.
Koppla efter B markering!

Dock kommer ex jag som tekniker att grymta lite om du inte klarar det och det syns att du vart där och fipplat själv och klippt kablarna alldeles för korta för att kunna klämma på ett nytt uttag osv..


Är det fiberkabel, GE FAN i att försöka, du klarar det inte!

Också, om du måste fråga på internet hur gör så ska du kanske överväga att ringa supporten och be dom skicka en tekniker ;)

//
John
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
En bild hade underlättat.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
John Karlsson skrev:
Också, om du måste fråga på internet hur gör så ska du kanske överväga att ringa supporten och be dom skicka en tekniker ;)

//
John
....eller så var det för att slippa ringa som man frågar på internet.....
 
Att man har fiber direkt in i lägenhet är väl väldigt ovanligt?
 
Väldigt ovanligt är nog att överdriva, men nog är det vanligare att dra koppar i trapphuset.
 
Är väl alltid så som yrkesman, man föredrar att få göra hela jobbet själv istället för att städa upp efter amatörer!

Har sett nätverkskablar i bef installation i lägenheter tvinnade med öppna ledare.
Fiberkablar klippta vid vägg som kräver omdragning från nod.
Fiberledare intryckta i skarvhylsor för att försöka dölja att nån har tabbat sig med avbitaren.

Listan kan göras lång :confused:

Fixa upp en bild, är det bara ett tputtag så är det fullt möjligt att fixa som sagt.
 
MathiasS skrev:
Väldigt ovanligt är nog att överdriva, men nog är det vanligare att dra koppar i trapphuset.
Vid nyinstallationer idag av större firmor dras i regel fiber ända in i lgh.
Dock vanligast med koppar än så länge.
 
John Karlsson skrev:
Är väl alltid så som yrkesman, man föredrar att få göra hela jobbet själv istället för att städa upp efter amatörer!
Jag kan trösta dig med att det är samma sak för oss amatörer, fast tvärtom....:)
 
  • Gilla
GustafWesterholm och 4 till
  • Laddar…
Tack för visat intresse. Vad jag vill minnas hade förra ägaren lusat ihop det själv och det lossnade lite trådar när jag renoverade ,notera att han kopplat om/förbi insticket, uttaget är alltså trasigt. Ska ta en bild på det i eftermiddag och visa här så kanske någon som vet bättre än mig förklara. Är det så att jag inte vet vad jag gör ringer jag absolut en installatör!

Tack
 
Tips på vägen: Är kabeln/fibern någon millimeter tjock så kan du inte fixa det själv. Är den 5-6 millimeter tjock så är det relativt enkelt.
 
Då var eftermiddagen kommen och jag har äntligen kunnat ta en bild på uttaget. Någon kabel kan ev. ha lossnat efter som de knappt satt fast. Annars har jag inte gjort något mer än att öppna upp uttaget.

2014-05-31_15-38-45_812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.