Precis som många andra trådar så går jag i gräsklippar tankar och tänkte höra vad folk föreslår.

Bor idag i ett hus med tomt på dryga 600m2. Dock misstänker jag att gräsmattan är max 350-400 m2

Nästa år skall vi flytta till radhus och får då en tomt på 215m2 - hus och parkering. Kanske en 100m2 kvar?

krav:

max 5k
multiklipp funktion
Kvalitet över medel
om batteridriven så skall inkluderade batteri täcka vår nuvarande tomt.
Gärna lätt att packa undan och göra kompakt
Gärna lätt att använda (dock ej krav på självgående).


har kollat på klippo bensin mulcher som är fina men dyra. Skall man ha med hondamotor så snubblar man över 5k gränsen. Derat triumph ligger bra i pris men är den nått att ha?

kollat lite på Rotak batteridrivna - men saknar mulcher. Man kan köpa tillsats och då får man den funktionen? Är den okay?
Har kollat på Ryobi batteridrivna som ligger bra i pris med mulcherfunktion och allt. dock är jag tveksam till kvalitet?


Handjagare har jag idag (och är HELT uteslutet).
Eftersom vi flyttar till radhus kanske inte bensindriven är optimalt....även om jag personligen inte har något emot det.
 
varför inte en vanlig 230V klippare? har man inte allt för många träd o buskar att trassla in sladden i så får man en billig o stark klippare för små pengar.
 
Jag kör en vanlig 230v flymo tl 330. Kostade en femhundring på blocket, en tusenlapp ny. Räcker utmärkt till vår lilla tomt på 400 kvm och är lätt att dra runt och lätt att förvara. Tekniken med sladden får man in snabbt. Den enda gång dem inte riktigt räcker är om man låtit gräset växa för länge, då saknar jag en rejäl bensinare. Nu får jag köra ett extra varv istället.

Flymon mulchar gräset.
 
Enkelt uttryckt: nej, defenitivt inte ;)
 
pelpet skrev:
Jag kör en vanlig 230v flymo tl 330. Kostade en femhundring på blocket, en tusenlapp ny. Räcker utmärkt till vår lilla tomt på 400 kvm och är lätt att dra runt och lätt att förvara. Tekniken med sladden får man in snabbt. Den enda gång dem inte riktigt räcker är om man låtit gräset växa för länge, då saknar jag en rejäl bensinare. Nu får jag köra ett extra varv istället.

Flymon mulchar gräset.
Då får du vara glad att du inte har en batteriklippare :p den storknar väldigt snabbt om gräset blir för långt. Men du har rätt i att för små tomter är sladdmaskinen bästa valet, speciellt om man har mycket grannar omkring sig.
 
Felde skrev:
Enkelt uttryckt: nej, defenitivt inte ;)
Att du inte vill ha en flymo eller att den inte mulchar gräset? Okej, den samlar inte upp det iallafall.
 
Ej elkabel :)
 
Efter att ha klämt på lite maskiner så går nog batteri bort med. Plasten gör att det känns som att den kan gå sönder inom något år...

Blir nog bensinare, klippo... Men vilken?

Har idag några hundra m2 att klippa. Kanske en 350-400. Kommer flytta till radhus nästa år oh så blir det under 100 m2.

Kollar på PRO 17 (Honda) modellen samt exellent H (Honda) modellen.

Väldigt lika klippare men excellent har Cross Cut kniv, samt utan gasreglage och är 48 cm bred

PRO 17 har gas reglage, vanlig mulcher kniv och är enbart 42 bred.

Har testat en PRO 17 och gillade den skarpt. Dock känns excellent med Cross Cut som en bättre kniv?

Bredden är det som strular för mig nu, 42 känns smidigt. Den var lättrullad och så vidare. Kommer excellenten göra mig besviken i smidighet och lättrull?
 
Felde skrev:
Kommer flytta till radhus nästa år oh så blir det under 100 m2.
En stor klippo på 100 kvm radhustomt. Grannarna kommer nog förnöjt att fråga om du inte borde skaffa en åkgräsklippare istället :)

Kan du inte muta någon tonåring i grannskapet att sköta din gräsmatta den här säsongen, och skjuta upp gräsklipparinköpet till nästa år?
 
  • Gilla
il_duce och 2 till
  • Laddar…
Haha, fair point ;)

Dock vet jag ingen att muta, och jag behöver verkligen en denna sommaren.

Om grannarna klagar så får de gärna klippa min gräsmatta istället. Så länge det sker regelbundet :p

Klippo är ju egentligen en klippare som kommer hålla resten av mitt liv(typ) tillskillnad från plastiga batteriklippare. Där är stora anledningen till att jag kikar på klippo är ju att jag vill att den skall hålla länge :)
 
Elklippare med sladd till sådana dvärgtomter! Tyst, snabbt och enkelt. Vi har ca 500 kvm, klipps på 45 minuter. Flera grannar har motorklippare, tar ett par timmar, eftersom den måste servas före och efter också. Vi kan dessutom klippa när alla andra äter sin grillmiddag utan att någon ens höjer ögonbrynen.

Finns det nån orsak till att sladdklippare går bort eller är det bara en principsak?
 
Anna - tyvärr, kommer aldrig bli sladdklippare, eller handjagare. Återstår bensin eller batteri och eftersom batterimaskinerna är så plastiga och tveksamma i kvalitén så.... Ja inte mycket kvar :)
 
Har man en bensinklippare som måste servas 75 min efter varje körning är det nog antagligen en väldigt speciell modell. Jag byter olja i min klippo med Honda motor 1 gång per år och det tar inte lång stund att vippa klipparen så oljan rinner ur och fylla i ny. Är hel nöjd med Klippo hittills klipper bra även om gräset är lite för långt och kvaliten känns helt ok.
 
Vilken modell Smurfen?
 
Är inte riktigt 100% säker men tror den heter Comet tror jag köpte bredaste modellen dom hade. Såg att det saknas gas på de nya men det har min som är 2 år gammal. Vad än du köper se till att den driver på framhjulen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.