Hej alla, vad har ni för tankar på att börja schakta och gjuta grund i januari-februari?
Platsen är Göteborgsområdet och det är platta på mark med golvvärme som gäller...
Vad kan jag säga till alla olyckskorpar som kraxar om att det kommer vara omöjligt med tanke på snö, frusen betong osv? :-?
Alla tips emottages tacksamt eller är det jag som har fel?
Jonte
 
Det är inte omöjligt. Vill du förbereda för schaktarbetena så kan du "halma" ytan dvs sprida ut en halmbal och lägga ris över halmen så den hålls på plats. Men tjälen går väl inte så djup i göteborg så det bör inte vara något problem för grävarn om han har rätt utrustning till maskinen
 
Det går utmärkt att bygga på vintern. Men undvik att gjuta på tjälen. Grävarn kan ju riva bort tjälen om den inte är allt för djup. Om så är fallet kan man tina den med tex kol eller gasol. Sen är det formning, rör/el, isolering, armering, värmeslang och gjutning.
Beställ betong avsedd för vintergjutning. Btg-stationen tempererar betongen plus att olika tillsatser tillsätts. Tex, frysskydd, accelerator mm
Det är ju inget man egentligen behöver bry sig om eftersom proffsen vet vad du ska ha för btg.
Tänk också på att du bör täcka in plattan med plast eller en lättpress när du har behandlat ytan. Beroende på hur kallt det är kan du tom. få köra värmare under plasten för att inte ytan ska frysa. Det finns även betongtäckmattor (ser ut som liggunderlag) som används på vintern för att bevara fukten och egenvärmen från plattan.
Jag har gjutit massor av plattor på vintern och det är mer omständigt men det går.
Som privatperson skulle jag nog ändå vänta tills våren
Lycka till.
 
Man kan inte få lite lågsäsongsrabatt då :)
 
Mikael_L
Snarast får du dåligsäsongstillägg, tyvärr... :p
 
ornet skrev:
Man kan inte få lite lågsäsongsrabatt då :)
Intressant, vem har rätt, finns det lågsäsongsrabatt eller blir nettot dyrare eftersom arbetet tar längre tid, kräver mer ström osv...?
 
Allt blir dyrare! Även om du möjligtvis skulle kunna pruta till dej ett billigare timpris eller totalpris för att det är lågsäsong för gräv- och schaktarbeten, så blir ju allt annat ändå dyrare. Betongen får ett dyrare recept på vinter. Värme krävs för uttorkning och komfort - värme är dyrt. Det kan komma mycket snö även i Göteborg. Det är mörkt ute så om man vill fixa själv på kvällar behövs lyse. Näe, nog är allt mycket lättare på våren/sommaren och därmed billigare. Inte minst arbetslusten är ju bättre då vintern gått över.
Till sist: Om du ändå skulle kunna få ett "lågsäsongspris" nu på vintern så är du nog så rapp i käften att du även kan få det under "högsäsong".  ;)

//Daniel
 
Daniel Lundqvist skrev:
rapp i käften
Då är det väl ingen sak för en Göteborgare då :)
Nä Daniel har rätt. Måste du inte så vänta hellre och gör en bra tidsplan i vår.
Eller är det nåt speciellt som gör en gjutning nödvändigt denna tid på året?
 
ornet skrev:
Då är det väl ingen sak för en Göteborgare då :)
Nä Daniel har rätt. Måste du inte så vänta hellre och gör en bra tidsplan i vår.
Eller är det nåt speciellt som gör en gjutning nödvändigt denna tid på året?
Huset kommer sista mars (bättre än första april  ;)), grunden får väl gjutas "just in time", hur lång härdning räknar man med den här tiden på året ni som har koll?
 
Mikael_L
Kanske bättre om någon annan svarar, men jag har iaf för mig att du bör ha gjutit ca 2 veckor innnan stomresningen påbörjas.
Rätta mig om jag har fel.
 
Gjut nu så är det problemet ur världen. Det blir mycket och att hamna i en tidsknipa under bygge är inte kul.

1 vecka gick sedan började jag stomresningen. Dammade bra när vi borrade för spikpluggen, men att vänta längre ger säkert mer härdning.
 
Mikael_L
Ja det är ju lite problem med den där tidpunkten.
Med lite otur är det skitkallt i feb-mars, så då har du tjäle istället. (kanske inte i gtbg då?)
Sen kan väl marsvädret vara nyckfullt ändå...

Men med själva betongen tror jag inte att du får något problem med iaf, oavsett tidpunkt.

Jag vet inte vad som är bäst...(sämst?) ... :-/
 
Snailman
Har sett att på gjuten platta så drar man ju in vattnenledningen upp i plattan, går den att stänga av ute vid gatan eller nått, den borde ju frysa tycker man och det inte står ett uppvärmt hus på plattan :-/
 
ornet skrev:
Man kan inte få lite lågsäsongsrabatt då :)
Jag grävde i februari/mars för tillbyggnad.
Det var kanon. Grävaren mer eller mindre tvingade sig på att få gräva då han bara satt hemma och rullade tummar och startade dagen efter jag hade kommit överens med honom. Och då det var tjäle så körde han inte sönder tomten.

Däremot så började jag inte mura förren det blev lite varmare och marken har därefter körts sönder så det räcker till :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.