Visst det blir snyggt med takbjälkar och högt i tak, men en del jobb att klä in. Värmeekonomin blir dock klart sämre med all varm luft längst upp i nocken och tunnare isolering i taket. Går inte att kombinera takkupa och öppet i nock - i alla fall inte med SMVs takkupa eftersom den har så många kraftiga stödbalkar.
Takkupan gör inte något för storleken just (förutom takhöjden) eftersom kattvinden är kvar i SMVs lösning, det är ljuset som är skillnaden
 
Finns häftiga takfönster så ljuset blir inget problem :)
 
PAF skrev:
Halloj... jag har lagt upp en tråd med bilder från montaget av mitt Villa Eksjö. Det är ganska likt Villa Kalmar så det kanske kan vara intressant.

[länk]
Wow, gu va spännande för er! Vad fint : ) När kan ni flytta in? Hur lång tid har det processen pågått, totalt?
 
Vi köpte tomten i höstas och efter lite funderande fram och tillbaka blev det en Smålandsvillan. Vår tomt hade ett befintligt bygglov som vi ändrade. Detta var i slutet november och efter lite turer fram och tillbaka fick vi bygglov i februari.

Markarbetet pågick ca 4 veckor med byggande av väg, grund för hus och garage plus infiltration.

Grunden tog 3 dagar att göra.

Huset tog ca 9 timmar att få på pkats och helt vattentätt. Detta eftersom takkonstruktionen är annorlunda mot de med 45gr vinkel som tar ca 5-6 timmar.
 
Den 25 juni är det slutbesiktning. Men vi skall måla och lägga golv själva.
 
Ni som bygger eller ha byggt,
1, Ni som gjort markarbeten själva, hur har smålandsvillans försäljare reagerat på det, och hur mkt billigare kom ni undan med? Enligt vår säljare har jag två företag i omnejden att välja mellan, som har "utbildning" för den typen av grund.

2, Någon som försökt förhandla om priser eller få tex en trapp på köpet?

3, Någon som valt bort kamin för att sedan installera i efterhand och utnyttja rotavdrag? Blev det billigare isf?

Tacksam för svar!
 
Derflieger skrev:
Ni som bygger eller ha byggt,
1, Ni som gjort markarbeten själva, hur har smålandsvillans försäljare reagerat på det, och hur mkt billigare kom ni undan med? Enligt vår säljare har jag två företag i omnejden att välja mellan, som har "utbildning" för den typen av grund.

2, Någon som försökt förhandla om priser eller få tex en trapp på köpet?

3, Någon som valt bort kamin för att sedan installera i efterhand och utnyttja rotavdrag? Blev det billigare isf?

Tacksam för svar!
1. Vi tar hjälp av Smålandsvillan.
2. Japp vi fick en rabatt på 10 000 kronor om de fick tillåtelse att fota vår hus när det är färdigt, samt hålla en visning i huset. Dessutom fick vi kraftig rabatt på köket nivå tre, inklusive rostfria vitvaror och diskmaskin.Så det lönar sig absolut att testa. Om du inte skrivit under kan du säga att du fått bra erbjudanden från andra husleverantörer.
3. Vi väljer bort kaminen, har hört att det är så välisolerat i en SM-villa så det blir på tok för varmt att ens använda den, även på vintern. Dessutom tar den upp mycket plats, både på nedre plan och övre (med ett fult rör). Vi väljer att istället lägga pengarna på ngt annat trevligt.
 
Derflieger skrev:
Ni som bygger eller ha byggt,
1, Ni som gjort markarbeten själva, hur har smålandsvillans försäljare reagerat på det, och hur mkt billigare kom ni undan med? Enligt vår säljare har jag två företag i omnejden att välja mellan, som har "utbildning" för den typen av grund.

2, Någon som försökt förhandla om priser eller få tex en trapp på köpet?

3, Någon som valt bort kamin för att sedan installera i efterhand och utnyttja rotavdrag? Blev det billigare isf?

Tacksam för svar!
1. Använder han som gjort alla smv grunder i krokarna

2. Ja. Ca 60.000 i rabatt

3. Rot får du ej göra på 5år. Tänk på att du behöver friskluftsintag för kamin. Blir nog ej mycket billigare i efterhand. Kamin+premodul skorsten kostar ungefär liknande SMVs pris. Då ska du dra luftintag+ordna för sotaren på taket också
 
Hur lång tid tog det för er att få nybyggnadskarta? Vår kommun säger att det ska ta fem veckor : ( Tycker det verkar långt : (
 
Vi har nyligen fått vår nybyggnadskarta och om jag minns rätt tog det ca 2 veckor för oss att få den. Men om jag förstått det rätt är det inte unikt att det tar 5 veckor.
 
Tack för era svar!
@bjornligan, hade inte koll på 5års gränsen, men det verkar stämma, tack!
 
På tisdag kommer vårta hus! Spännande!
 
Vad roligt! ! Du måste fota o visa oss ;)
 
hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vårat hus den 25 september. Har hittills gått jättebra. Väldigt trevliga grundbyggare och grävare och jättebra snickare. Hoppas att det fortsätter så!
 
  • Gilla
Adut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.