Hej alla robotexperter!

Vi överväger att köpa robot till gräsmattan och överväger en 305. Vad är det för skillnad på 305 och 308? De ser på pappret ut att vara ungefär samma yttre mått och funktioner, undantaget ytprestanda - är det motor / batteriprestanda och därigenom gång och rotationshastigheter som skiljer dem emellan? Vi har ca 400 kvm (uppskattat, tomt på 650 - huset, infart m.m. bör ta upp nästan hälften) ganska plan tomt men med mycket buskar och en del träd och andra hinder (studsmatta flaggstång m.m.)

Vilken av dessa bör vi välja, eller skulle ni rekommendera en annan modell / märke? Det skiljer nästan precis 2000 kr mellan 305/308 idagsläget, är det värt att kosta på lite vassare modell?

mvh

Emil
 
  • Gilla
jilldris
  • Laddar…
Alltid bra med en klippare som har överkapacitet så behöver den inte gå dygnet runt alla veckans sju dagar. 308an är specad till 800m2 och 305an till 500m2 vilket innebär att det bör räcka att köra en 308 på din tomt 12timmar om dagen ca 6dagar i veckan(och då även ta hänsyn till mellanliggande tvingande laddning på batteriet)
Jag har själv Gardena R160 som är specad till 1600m2 på min gräsyta av 650-700m2.
 
308 eller Gardena R70.
 
Peter2400 skrev:
Ska felsöka lite mer i veckan och ringa återförsäljaren, hittade kvittot nu, den fyller 2 år om tre veckor.
Jag mätte batteriet efter vintervilan och det hade i princip inte tappat någon spänning alls över vintern.
Känns mer som om batteriet har lossnat!
Klipparen har antagligen inte gått in i laddaren ordentligt och blivit stående så ett par dagar, batteriet hade laddat ur och hade bara 4V så det gick inte att ladda i klipparen.
Åkte med batteriet till gpl som laddade upp det manuellt till 20.1 V och nu fungerar den som den borde.
Klipparen har bara gått 350 timmar så teoretiskt borde batteriet räcka länge till.
 
  • Gilla
Rottan
  • Laddar…
Har en 308, men tycker inte den sköter fjärrstarten som den ska. Läser nu i den tyska manualen (har inte läst något om detta i min manual) att guiden måste gå ut 2m rakt ut från boet innan den viker av. Min viker av ganska omgående. Kan det vara det som är problemet. När jag "Testar Ut" funkar det alltid, men inte på auto.

Någon mer med denna erfarenhet?
 
M
Är det skarpa svängar så kan den få problem.

2 meter står även i svenska manualen.
 
Något är fel. Nu har jag lagt guiden enligt konstens alla regler. Den hittar guiden när den ska hem samt när jag testar ut. Men trots att fjärrstart 1 är inställd på 25m alltid, så åker den ut och börjar klippa direkt.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så gör min också när man testar första gången efter man matat in värdet. Men testar jag en gång till så funkar det kanon. Ser även när det är aktiv att den följer guiden som den ska.

Prova en gång till och se hur den beter sig
 
Provat nu på många olika sätt, både auto och man, men fjärrstarten ignoreras.

Missar jag något? Ska den startas från något särskilt ställe i menyn? Jag sätter den på Auto.
 
Men det finns väl en inställning om hur ofta den ska följa guiden ut?(Ofta,aldrig,sällan)
 
Ok. Har du testat fjärrutskick? Hur funkar den då.

Sen är det jom Jeck säger. Man kan ju sätta hur många % av gångerna den ska körrs fjärr.

Men kör testa fjärr.
 
  • Gilla
Jeck
  • Laddar…
Står den i ett hus? Jag la märke till att min inte heller följde slingan ut. Jag började kolla, när den åker ut backar den in i huset :/ minskade jag till normal bredd då gick det bättre, men jag fick flytta huset bakåt.
 
När jag kör Testa Ut så funkar det klockrent.
Inställningarna är 25m Alltid. Smal. Inget hus :/
 
Men hur många gånger har du satt att den ska gå ut? Har du satt lite är der ju väldigt sällan. Jag har 25 % på min en utsläpp. Och har sett det någon gång att den går ut. Men är inte ofta det händer. Mest startar den vid basen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.