Hej,

Vi skall väldigt snart sparka igång vårt nybygge och många frågor börjar dyka upp.

Huset är på 216 kvm, garage och pool. Mer info kring huset finns i blogg, http://vartvillabygge.blogspot.se

Hur skall man tänka när det gäller uppvärmning? Bergvärme eller luftvärmepump?

Ingen hustillverkare nämner något kring ventilation, behövs det inte? Räcker en FLM modul eller är det FTX som gäller?

Sen om man har mycket fönster i söder och har valt bergvärme. Är frikyla något att satsa på?

Många frågor på en och samma gång, men finns säkert många här som har benkoll på just dessa bitar.

//Nybyggare
 
Om ni ska ha värmepump är bergvärme+ FTX bästa lösningen, men dyrare än frånluftvärmepump.

Tror inte att luft luft eller luft vatten är alternativ i nybygge om det går att borra där du bygger.

Tycker absolut du ska välja FTX ventilation om ni inte ska ha FLVP
 
Många jag pratat med säger att det är FTX som gäller, precis som du.

Har du någon aning varför husleverantörerna inte säljer in fördelarna med FTX? Ingen tillverkare verkar särskilt sugen på att ens sälja in det.
 
nybyggaregudo skrev:
Många jag pratat med säger att det är FTX som gäller, precis som du.

Har du någon aning varför husleverantörerna inte säljer in fördelarna med FTX? Ingen tillverkare verkar särskilt sugen på att ens sälja in det.
Enkelt svar:
Det uppvärmningssystem som medför lägst investeringskostnad är frånluftvärmepump.
Då tar man in tilluften genom ventiler i väggen = praktiskt taget gratis.

Alltså får du en låg total huskostnad, om än sämre komfort och högre driftkostnad än bergvärme + FTX.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Som KnockOnWood skriver handlar det troligtvis om investeringskostnaden, men den ökade komforten och lägre kostnaden över tid gör att det är det bästa alternativet.

Elenergi kommer knappast att bli billigare framöver då det oavsett kraftslag kostar dubbelt mot dagens elpris med nybyggd kraftproduktion.(Om inte ska bygga ut fler älvar men det är inte troligt)

I runda tal så kostar FLVP systemet knappt 100000:- och BVP+FTX 200000:-
 
Själv kommer jag nog lande i luft-vatten och (i princip) naturlig ventilation. Jag har svårt att övertygas om att bergvärme klarar av att betala tillbaka den ökade investeringen.
 
haavard skrev:
Själv kommer jag nog lande i luft-vatten och (i princip) naturlig ventilation. Jag har svårt att övertygas om att bergvärme klarar av att betala tillbaka den ökade investeringen.
Vad är naturlig ventilation?
Menar du självdrag lär du få argumentera en hel del med kommunen om det.

Bara att få igenom luft-vatten värmepump kan vara svårt nog, beroende på klimat/kommun
 
haavard skrev:
Själv kommer jag nog lande i luft-vatten och (i princip) naturlig ventilation. Jag har svårt att övertygas om att bergvärme klarar av att betala tillbaka den ökade investeringen.
Det blir väl inte så mycket billigare med luft/vatten ? Kanske 20-30000 och det tror jag bergvärmen betalar tillbaka då den även fungerar bra när det är riktigt kallt.

Vad menar du med naturlig ventilation ? Självdrag kan va svårt i ett hus utan kontinuerligt använd eldstad.

FTX är en investering som betalar tillbaka sig och ger dessutom bra komfort.
 
FTX har jag ingen tro på för normalt folk. Den måste underhållas och servas för att fungera och det blir inte gjort förrän det MÅSTE göras.
Jag tänker mig friskluftsintag och en liten fläkt i badrumet. Det borde ge bra luftkvalitet utan stora investeringar.

Jag håller med om att bergvärme är bättre än luft-vatten när Sibirvintern kommer, men det är inte alla år vi ser den här ute vid kusten.
 
Värmeåtervinning är i princip ett krav för att klara energiberäkningen. Du ska byta 75 liter per sekund med din boyta. Utan värmeåtervinning läcker huset för mycket värme.

Enklast för småhustillverkarna är att rekommendera en frånluftsvärmepump. Den är vid första anblick attraktiv för den som inte är insatt tillräckligt - därför säljer den också bra.

Tex Nibes populär F750. Den uppfyller kraven i BBR (spärrad elpatron), är 60 cm bred och får plats i tvättstugan. Den har en fin display i färg och löser uppvärmning, ventilation och varmvatten. Kostnaden är betydligt mindre än motsvarande system med annan teknik.

Låter ju fantastiskt, eller hur?! Inte undra på att den säljer. :eek:


Med din storlek på hus - och kanske med uppvärmt garage(?) så kommer en FLVP få jobba hårt. Det betyder mer luft in utifrån genom ventilerna. Pumpen behöver stort luftflöde för att klara jobbet.

--

Jag har precis själv valt separat FTX i mitt nybygge. Det har jag gjort av komfort-orsaker. Jag vill inte ha kallras från ventiler, ej heller ljudet utifrån. Kontrollerad, filtrerad, frisk luft med flöde som går att styra överväger den initiala kostnaden.

Förslagsvis så börjar du med att räkna ut hur mycket energi du behöver. Starta med att ta fram ett medel-u på huset.
 
Tyvärr gör din pool det lite mera komplicerat, året-om-pool inomhus eller sommarpool utomhus?

Om det är sommarpool kör med en poolvärmepump som är mera anpassad till att värma en pool än övriga värmepumpar. Även en året-om-pool kanske man borde köra med en poolvärmepump på sommaren så bergvärmehålet får vila under sommaren så att det inte blir överbelastat, Finns två forum som jag rekommenderar när det gäller värmepumpar och poolfrågor:
http://www.poolforum.se/forum/index.php
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Dom har också en bra förklaring över frikyla på värmepumpsforumet och vad man skall förvänta sig av det
 
Vi byggde nytt i still med erat,230 m2 i new England still och väldigt mycket fönster mot syd. Vi håller för tillfället på och tittar på nåt bra sätt att få in kyla i huset på sommaren för det blir olidligt varmt sommartid.
Så glöm inte att räkna med att montera in nån sorts kyla när ni bygger, kommer vara guld värt:)
för övrigt kör jag med ftx agg och bergvärme. Vi har ungefär samma förutsättningar som er 230m2 golvvärme nere radiatorer uppe, garage med golvvärme och pool i framtiden.
Lycka till med erat bygge och hoppas allt går bra!:)
 
Har du råd kör bergvärme + FTX. Jag har själv bergvärme + mekanisk frånluft, söderläge + isolerglas. Markiser med solvakt + frikyla i stora vardagsrummet fungerar finfint.
 
Tackar Sebbe, du har ingen bild på erat hus? Ja, kyla verkar rätt nice om man har mkt fönster i söder.

Börjar känna mig rätt övertygad på FTX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.