hantverkare1 skrev:
Håller med dig. Beställaren får ju antas sakna kunskap i de flesta fall.

Har däremot varit med om att en kund visade mig en offert från ett annat företag.
Kunden villa ha ett rejäl altan, ca 50kvm har jag för mig.

Materialet var satt till 1800kr resten arbetskostnad.
I det fallet tycker jag båda ska ta ansvar då det är uppenbart fusk
Ja i såna extremfall kan man ju tycka att beställaren borde inse att det handlar om fusk. Samtidigt så om Skatteverket gör sitt jobb och nekar avdraget, och om det är leverantören som får ta smällen så känns det ju som det effektivaste botemedlet mot denna typ av fusk.
 
andeol skrev:
Ja i såna extremfall kan man ju tycka att beställaren borde inse att det handlar om fusk. Samtidigt så om Skatteverket gör sitt jobb och nekar avdraget, och om det är leverantören som får ta smällen så känns det ju som det effektivaste botemedlet mot denna typ av fusk.
Problemet är att skatteverkets kontroll är minimal, sen rotavdraget infördes så har jag som sagt varit med om en gång att jag fått skicka in fakturakopia. Detta var även ca 6 månader efter att jobbet var klart, fakturan betald och kundens rot utbetalats.
Alla andra gånger har dom betalat ut pengarna no questions asked!
 
Det beror antagligen på att du inte fuskar. SKV har sållningsmekanismer och lägger krutet där det finns anledning att vara misstänksam.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Problemet är att skatteverkets kontroll är minimal, sen rotavdraget infördes så har jag som sagt varit med om en gång att jag fått skicka in fakturakopia. Detta var även ca 6 månader efter att jobbet var klart, fakturan betald och kundens rot utbetalats.
Alla andra gånger har dom betalat ut pengarna no questions asked!
Jag kan meddela att i det här fallet så har leverantören nu gjort färdigt installationen och allt är fakturerat och Skatteverket har betalt ut rotavdraget. Vi får väl se om Skatteverket återkommer, det är som sagt en bergvärmeinstallation och rotavdraget är på 40 procent av totalbeloppet. Samtidigt så är det nog den enklaste bergvärmeinstallation som överhuvudtaget är möjligt. Berget är några meter under mark, det tog nog mindre än en timme att gräva in kollektorn för hand (sandig, lättgrävd jord). Ingen rivning av befintlig vvs, ingen rördragning alls inomhus, elcentralen precis bredvid pumpen. Båda expansionskärl inbyggda i värmepumpen. Väldigt lite arbetstid alltså jämfört med de flesta installationer.
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Har inte detta diskuterats i något TV program för ett par år sedan, var det UG om rot.......vad jag minns så ärdetta svårt för skattebverket att visa på fusk. Det är inte olagligt för en entreprenör att sälja material med minusresultat och ta 2000kr/ h för arbete. Priser o lönesättning är fritt i Sverige. Det skall vara väldigt grovt för att det skall kunna bevisas tror jag.....
 
Nu tror jag att skatteverket tyvärr inte är jätteaktiva i den här frågan.

Men OM jag vore skatterevisor, så skulle jag jämföra firmans prissättning på jobb mot ROT och jobb utan ROT ex. mot företag. OM firman hos "Kalle Svensson" installerar material för ex. 10 000 kr, med en marginal på minus 20%. Och samtidigt ex. gör ett jobb mot ett stort fastighetsbolag med material för en miljon, där de debiterar en marginal på plus 20%.

Att de på ett litet job med ROT debiterar lägre marginal på material än på ett stort jobb utan ROT vore en rimlig bevisning,

Då är det solklar skatteflykt.
 
hempularen skrev:
Nu tror jag att skatteverket tyvärr inte är jätteaktiva i den här frågan.

Men OM jag vore skatterevisor, så skulle jag jämföra firmans prissättning på jobb mot ROT och jobb utan ROT ex. mot företag. OM firman hos "Kalle Svensson" installerar material för ex. 10 000 kr, med en marginal på minus 20%. Och samtidigt ex. gör ett jobb mot ett stort fastighetsbolag med material för en miljon, där de debiterar en marginal på plus 20%.

Att de på ett litet job med ROT debiterar lägre marginal på material än på ett stort jobb utan ROT vore en rimlig bevisning,

Då är det solklar skatteflykt.
Vet inte om jag håller med. Man, eller iaf jag räknar olika på jobb beroende på om bla, privat eller företag, rot eller inte osv. Samt även hur kunden är.

Ex: 1
Bytte ett tak för ett tag sedan.
Kunden var mycket tillmötesgående, trevlig och ordnade dessutom med egen container då han jobbade på ett sådant företag.
Varje morgon vi kom stod kaffe och mackor serverat, kl 11:00 fick vi lunch och 14:30 kaffe igen.
Kunden var varje morgon hemma när vi kom och berättade hur nöjd han var, att vi jobbade bra osv.

Ex 2:
Kund är förbannad för att vi kom 7:30 istället för 7:00 som överenskommet (ringde 6:45 när jag insåg att trafikolyckan skulle göra att vi ej kom i tid)
Gnällde på allt, från att vi ej avtalat att vi skulle använda hans el till maskinerna till att det dammade på fönsterna när vi sågade utomhus osv.

Slutsats:

Ex1: överenskommet materialpåslag försvann när falkturan skrevs, vi målade även skorstenshuven utan kostnad som egentligen var en tilläggsbedtällning.

Ex2: materialpåslagen kvarstod och extrabeställningen på ett litet staket ca 2 m långt debiterades fullt för.

Småsint? Kanske, men så fungerar jag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
O
hantverkare1 skrev:
Vet inte om jag håller med. Man, eller iaf jag räknar olika på jobb beroende på om bla, privat eller företag, rot eller inte osv. Samt även hur kunden är.

Ex: 1
Bytte ett tak för ett tag sedan.
Kunden var mycket tillmötesgående, trevlig och ordnade dessutom med egen container då han jobbade på ett sådant företag.
Varje morgon vi kom stod kaffe och mackor serverat, kl 11:00 fick vi lunch och 14:30 kaffe igen.
Kunden var varje morgon hemma när vi kom och berättade hur nöjd han var, att vi jobbade bra osv.

Ex 2:
Kund är förbannad för att vi kom 7:30 istället för 7:00 som överenskommet (ringde 6:45 när jag insåg att trafikolyckan skulle göra att vi ej kom i tid)
Gnällde på allt, från att vi ej avtalat att vi skulle använda hans el till maskinerna till att det dammade på fönsterna när vi sågade utomhus osv.

Slutsats:

Ex1: överenskommet materialpåslag försvann när falkturan skrevs, vi målade även skorstenshuven utan kostnad som egentligen var en tilläggsbedtällning.

Ex2: materialpåslagen kvarstod och extrabeställningen på ett litet staket ca 2 m långt debiterades fullt för.

Småsint? Kanske, men så fungerar jag.
Fullständigt normalt.... anser jag... man är inte mer än människa...
Som beställare så hade jag själv varit mer alternativ 1.... kanske inte bjöd på lunch.... men skulle helt klart se till att det fanns kaffe för hantverkarna....
För alla vet vi att hantverkare inte kan jobba utan kaffe :p
Sen så resonerar jag som beställare att en glad och nöjd hantverkare vill göra ett bra jobb....

Har man en kund som bråkar om allt, och själv vill ha nån slags millimeter rättvisa... då gör man likadant som leverantör...
 
Odjuret skrev:
Fullständigt normalt.... anser jag... man är inte mer än människa...
Som beställare så hade jag själv varit mer alternativ 1.... kanske inte bjöd på lunch.... men skulle helt klart se till att det fanns kaffe för hantverkarna....
För alla vet vi att hantverkare inte kan jobba utan kaffe :p
Sen så resonerar jag som beställare att en glad och nöjd hantverkare vill göra ett bra jobb....

Har man en kund som bråkar om allt, och själv vill ha nån slags millimeter rättvisa... då gör man likadant som leverantör...
Jag försöker också vara som 1an när jag, de få gånger det händer har hantverkare hemma.
Har alltid erbjudit kaffe, har vi haft kaka hemma bjuder jag på det.

Bjöd elektrikern på lunch förra veckan. Jobbade hemma med bokföring och skulle ändå hämta en pizza till mig själv. Självklart frågade jag om han ville ha en också.
Fick fakturan igår och inte fan var den saltad, tvärtom. Vet ungefär vad grejerna kostar och det var betydligt billigare än både elbutik.se och byggmax.

Nu samarbeter jag visserligen med denna elektriker yrkesmässigt också men ändå.
 
O
Ett leende gör att allt går lättare....
Även om något är fel så är det bättre att vara trevlig... Man kommer oftast så mycket längre....
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Fullständigt normalt.... anser jag... man är inte mer än människa...
Som beställare så hade jag själv varit mer alternativ 1.... kanske inte bjöd på lunch.... men skulle helt klart se till att det fanns kaffe för hantverkarna....
För alla vet vi att hantverkare inte kan jobba utan kaffe :p
Sen så resonerar jag som beställare att en glad och nöjd hantverkare vill göra ett bra jobb....

Har man en kund som bråkar om allt, och själv vill ha nån slags millimeter rättvisa... då gör man likadant som leverantör...
Japp, precis som när jag jobbar. Om patienten har en dålig attityd på mottagningen, inte tar med sig tårta till avdelningen, eller ställer för många frågor om hur narkosen går till - ja då tar man kanske upp verktyg man tappar på golvet, sätter några stygn färre i såret, glömmer en och annan sudd i buken, snålar lite på smärtstillningen osv ..
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
andeol skrev:
Vi får väl se om Skatteverket återkommer, det är som sagt en bergvärmeinstallation och rotavdraget är på 40 procent av totalbeloppet. Samtidigt så är det nog den enklaste bergvärmeinstallation som överhuvudtaget är möjligt. Berget är några meter under mark, det tog nog mindre än en timme att gräva in kollektorn för hand (sandig, lättgrävd jord). Ingen rivning av befintlig vvs, ingen rördragning alls inomhus, elcentralen precis bredvid pumpen. Båda expansionskärl inbyggda i värmepumpen. Väldigt lite arbetstid alltså jämfört med de flesta installationer.
Du är medveten om att du radar upp en massa anledningar till att Skatteverket verkligen borde underkänna rotavdraget? Eftersom din din installation var så enkel, och allt var så lätt, och så lite faktiskt arbete utfördes, torde materialkostnaden utgöra merparten av kostnaden. Inte tvärtom .. :x
 
Det beror ju egentligen endast på vad materialet kostade, och vad E väljer att ta för det.....
Resten (i stort sett) är ju arbete. Att sedan timpengen kanske blir skyhög är ju en annan historia.

Det finns ju branscher som i stort sett uteslutande jobbar mot fastpris och ej tid/mtrl och räknar man då baklänges så kan timpengen ofta bli hög, men risken är stor att man inte har koll på hur verksamheten fungerar och därför får en skev bild av det hela.
Och till syvende och sist så styrs det av...... tadaaaa -utbud/efterfrågan.
 
elpaco skrev:
Japp, precis som när jag jobbar. Om patienten har en dålig attityd på mottagningen, inte tar med sig tårta till avdelningen, eller ställer för många frågor om hur narkosen går till - ja då tar man kanske upp verktyg man tappar på golvet, sätter några stygn färre i såret, glömmer en och annan sudd i buken, snålar lite på smärtstillningen osv ..
Du tycker inte att din jämförelse haltar?
 
Fattar inte vad ni försöker få fram. Skatteverket skiter fullständigt i den totala fakturavärdet då det man söker ROT på är arbetskostnaden. Man anger endast arbetets del av fakturan. Om sen arbetet är 10% eller 90% av totala fakturan är ovidkommande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.