Gimbal skrev:
Jag gissar att det är kombination skarp höger, skarp vänster, skarp höger i snabb takt som triggar. Men har man tråden löst liggande så är det bara att sätta i gång och experimentera, min tråd är dock nedgrävd för ett par år sedan så jag är själv inte så pigg på det.
Har den nedgrävd, men ska testa göra en pil på annat ställe där jag nyligen dragit om tråden så den är lös. Ska även testa göra ytterligare en infångare innan laddstationen så om den missar första tar andra.
 
Henke-el skrev:
Har den nedgrävd, men ska testa göra en pil på annat ställe där jag nyligen dragit om tråden så den är lös. Ska även testa göra ytterligare en infångare innan laddstationen så om den missar första tar andra.
Men kör du kurvbana så lär ju inte pilarna fungera, såvida du inte återkallar till att följa tråden innan pilarna.
 
Har som sagt fått en ny 520 på försäkring. Nya klipparn funkar kanon. Det jag är fundersam över är att den gärna klipper i cirklar, den gamla klipparn gjorde så ibland, men nya gör det betydligt oftare. Kan ej läsa om detta i boken. Gör den så när gräset är lite högt?? Den har bara gått sen i helgen och jag håller på att justera ner längden
 
Jag har också märkt det efter nya mjukvaran R 19565. Men det är på en maskin från 2012 så det är säkert mjukvaran. Tycker det är ganska bra. Dock så är den lite knäpp och sätter igång funktionen lite sent ibland så att den gör några varv och möter begränsningstråden och avslutar cirkeln. Men det är ju så klart inte lätt för den att förstå när det är "lagom".
 
Gimbal skrev:
Men kör du kurvbana så lär ju inte pilarna fungera, såvida du inte återkallar till att följa tråden innan pilarna.
jodå det är en återkallar tråd utlagd. Men ska kolla och göra ny pil för att se vad som kan vara fel.
 
Daniel_elab skrev:
Har som sagt fått en ny 520 på försäkring. Nya klipparn funkar kanon. Det jag är fundersam över är att den gärna klipper i cirklar, den gamla klipparn gjorde så ibland, men nya gör det betydligt oftare. Kan ej läsa om detta i boken. Gör den så när gräset är lite högt?? Den har bara gått sen i helgen och jag håller på att justera ner längden
Det är en av funktionerna som ändrats i denna mjukvaran som jag förstått. Genom att köra spiralen oftare blir det med effektiv och bättre klippt. Jag upplever det som stor förbättring mot min gamla programvara från 2012 när maskinen gjordes.
 
Stämmer att den efter den nya programvaran för spiraler oftare..
 
Är det någon som vet hur det funkar med mjukvaran, gör Stiga en egen modell, Wiper en och Ambrogio en eller gör man samma firmware till alla och sedan "brand:ar" den till att bara funka till ett märke?
Själv har jag en Wiper Runner Basic X19 med ett par år på nacken nu, firmware version R8939. När jag läst igenom tråden så finns det ju helt klart en del funktioner i nyare firmware till AutoClip som jag hade varit intresserad av att han i min med. Nu kanske det finns samma versioner även till Wiper men det vet jag inte för det finns ju verkligen begränat med info om detta märke på nätet och speciellt på svenska sidor. Jag antar att Stiga haft ett bättre genomslag med sitt namn samt att alla distrubitörskonkurser som varit för Wiper inte gjort saken bättre. Någon som kan peka mig åt rätt/ett håll?
 
I stort är det samma programvara, och du kan tex köra in Stigas version i en ambrogio. Problemet i ditt fall kan däremot vara att du har den tidigare versionen av moderkortet som inte stödjer de nya funktionerna och programversionerna. Uppdaterade en gammal maskin med nytt moderkort och displaykort för en tid sedan bara för att få tex funktionen med kurvbana...
 
Tyvärr tror jag du har rätt i det du säger, min far har en AutoClip 525 och knapparna ser inte alls ut som på min.
Jag har ju sett en reservdelslista för Wiper och man kan ju tro att delarna är gjutna i guld så törs man fråga vad den operationen gick på i pengar?
 
Ca 8000.... Om jag inte missminner mig helt..
 
Stigas reservdelshantering..... Idag kom mickrobrytaren, beställde den 7/5 och idag 2/6 kom den efterlängtade delen!
För att vara Stiga, så känns leveranstid under en månad som riktigt snabbt!?

Uppdatering av mjukvara? Är det någon som lyckats "göra det själv" och hur blev resultatet?
 
Jag "offrade" min gamla Lizard M4 (= 520-serien) som hade börjat göra ovaler i stället för cirklar och tankade ned Ambrogios mjukvara (eftersom Stigas clientprogram är krypterad).
Resultatet blev strålande bra och ovalerna har blivit cirklar igen. Det gäller bara att veta vilken modell man skall välja eftersom Ambrogio har andra modellnamn. I mitt fall valde jag 200-seriens Basic. På nyare maskiner kan man nog köra Autodetect för att hitta rätt modell.
Om man i konfigureringen (eller programkoden) hittar var man ändrar från Ambrogio till Stiga så skulle programmet hämta rätt firmware också. Men så långt har jag inte kommit, ännu.
 
tack för bra svar! Ska testa lite....
Vad gjorde att du valde Ambrogios och inte Wiper?
Eller har jag fel när jag jämför Wiper Runner Basic med Stigas 520?
 
Jag kunde lika gärna kört med Wiper också men Ambrogio är "originalet" som alla firmware utgår ifrån (om jag är rätt informerad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.