Inhandlade förra veckan en Robomow MS1000 , men misstänker att jag gör något fel?

Den har laddat i 12 h ( står ej klart ). Men jag måste starta körningen manuellt för att sen skall köra ca 15-20 min kör den sen söker den upp basstationen.

Hittar ingenstans att man kan få den att gå varje dag. 2 ggr i veckan o.sv finns bara som inställningar?


Får inte igång bluetooth styrningen tänkte om det fanns flera inställningar via appen?

Tacksam för hjälp!

För övrigt en riktigt rejäl maskin. Inte lika rapplig som många andra modeller jag tittat på
 
Angående Bluetooth styrningen, vad har du för mobil?
 
Har testat med dotterns iphone 4.
 
Ok då vet ja varför :)

Ingen som vet de andra frågorna?
 
Hej.
Inhandlade en Robomow MS1000.
Läste manualen men blev lite osäker på det härmed subzoner.
Om jag har förstått det rätt så ska jag inte behöva använda mallen för att guida in roboten på de ytor som är bredvid huset (se bilden) då det är tillräckligt breda.
Men var ska jag aktivera subzon för att klippningen ska bli optimal runt hela huset?

MVH

Robomow.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Zoberg skrev:
Ok då vet ja varför :)

Ingen som vet de andra frågorna?
Låter som du missat första inlärningen när den följer tråden?
 
  • Gilla
Guzzy
  • Laddar…
Installerade min i fredags. Min erfarenhet kring dina frågor.

Fråga 1
Till och bärja med så laddade min bara i några timmar innan den drog igång den första klippningen.
Så det verkar skumt att du har laddat den i 12 timmar och att den inte klarar av att klippa mer än 20 min.
Skulle nog slå en pling till Robomow och fråga om detta är normalt.

Fråga 2.

Finns två inställningar som påverkar hur ofta den kör, Intensitet och Intervall.
Intensitet styr hur lång tid som det tar för gräsklipparen att klippa hela gräsmattan. Detta styrs av hur stora dina zoner är. En större zon kan ta gräsklipparen flera dagar att klippa. Vid installationen fick du mata in hur stor din huvudzon är plus dina subzoner. Utifrån detta värde räknar gräsklipparen ut hur mycket aktiv tid den behöver för att klippa hela gräsmattan. Om gräsmattan är komplex med mycket hinder så kan resultatet bli att det finns ytor som inte blir klippta på grund av att tiden för att klippa gräsmattan blir kort. Detta kan du då justera under intensitet. (Se sidan 22 i manualen)
Intervall styr hur ofta hela gräsmattan skall klippas. Som default klipper den hela gräsmattan 2 gånger i veckan. För att öka tiden mellan klippningarna så ökar du intervaller och minska så tvärt om. Du har även möjlighet att ställa intervaller olika per zon, då det kanske gräset växer i olika takt beroende på skugga m.m.

För att se att den går automatiskt så visas en symbol på klipparen med en liten gräsklippare och en klocka i bakgrunden. Är schemat avstängt så är gräsklipparen överstruken.
Om jag har fattat det rätt stänger du av den automatiska klippningen på manöverboxen.

En annan sak som också är bra att veta är att du kan ställa in inaktiv tid för gräsklipparen. Som default är den inställd på att inte köra på söndagar som mellan 23:00 och 06:00. Detta går att ändra på om man vill.

Ang bluetooth tror jag du redan fått svaret på.

/Simz
 
Redigerat:
Har fått problem.

Det har regnat kraftigt i några dagar och gräsklipparen har inte varit ute och klippt på ett tag.
Efter första turen efter regnet hittade jag den stående mitt på gräsmattan. När jag tryckte på displayen så stod det att den fastnat. Konstigt tyckte jag då den är mitt på gräsmattan.
Nästa klippning så fastnade den på exakt samma ställe.
Tredje klippningen stannade jag och titta och får se att när den kommer till detta ställe så beter den sig som om den blivit omriggad av bergränsningskabeln. Den backar och vänder fram och tillbaka på samma ställe tills den stannar och resulterar i felmeddelandet.
Funderar på om något kretskort kan ha gått sönder av regnet eller om det är så att det kan finnas något i marken som stör ut den. Nergrävd elkabel eller liknande.
Någon som har varit med om liknande?
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Hej på Er,
Vi har en MS1000 som klipper hemma hos oss sedan 2 veckor tillbaka:
http://ackumulator.blogspot.se/2014/05/robotgrasklippare-uppgradering.html
Jag hade upplevt alla problem som ni pratar om, vi hade köpt mindre Robomow MC500 först som började leva sitt eget liv, gick vilse, gick i cirklar när grannens Bosch Indego var i gång och sedan började varna för överhettade motorer, allt sånt under första 3-4 dagar i drift … sen så bytte vi den mot MS1000...
MS1000 klipper fantastisk än så länge, kant klippning tog en vecka att finjustera och gräsmattan är fantastisk nu, MEN… bluetooth är så svag och kommunikation med min Iphone fungerar bara om jag är 1-2 meter från maskin… igår hade inte fungerat alls, sen så skruvade jag bort säkringen och tog bort maskin från laddning… efter 15min vilande och omstart börjar det fungera igen men signal är så svag att jag funderar åka tillbaka till köpställe och reklamera… känns som att äga TV utan fjärrkontroll! :thumbdown:
Har skickat meddelande till Robomow Sverige support och dem svarar så här:

Q: Hej
Vi har bara support för Robomow Premium " Gröna Robomow"
De heter RS och RC och säljs av servande fackhandel i Sverige.

Du får höra med din Återförsäljare och försöka få hjälp där.
Men klart är att du har fel på din maskin.

Lämna hem den och köp en Robomow premium.

Ha en bra dag.


Jag undrar om man har köpt fel maskin och kanske röda maskiner är andra eller tredje sortering…
 
Hej.
De som har hand om service för MS1000 är:

Witt Sverige AB
För TS/TC/MS/MC modeller
Gødstrup Søvej 9
DK-7400 Herning
Tel: 08 5250 8480
Fax +45 70 25 48 23

Jag är i kontakt med dem nu och diskuterar mitt problem.
Lite rörigt när de är danskar men, de ska nog lösa sig.
Kan dock tycka att det är lite konstigt att beroende på modell så är det olika serviceleverantörer.
Jag hoppas att det löser sig för jag är mycket nöjd annars med klippningen.
 
Jo, jag har använd web formulär för att kontakta Robomow direkt. Ska försöka kontakta Danskarna direkt, dem kanske kan hjälpa. Det skulle vara intressant att se om man kan komma in i service menyer, där finns säkert mer inställningar som man kan ändra och förbättra robotens prestation…

Kan nån av er service KOD som kan öppna service menyer?
 
Prova 897
 
Peter Lönnström skrev:
Prova 897
Tyvärr koden fungerar inte, och ingen annan kombination med samma siffror... inte heller 2101 och kombinationer med dem...
Fick svar från Witt idag ang. Bluetooth räckvidd och dem säger själva att räckvidd är som det är och hänvisar till klipp:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16256259/20140220_120013.mp4
Och så skickade dem följande dokument:
http://tubby.scene7.com/is/content/tubby/cnm7713_robomow_app_basic_troubleshooting_guide_v5?$pdf$
förmodligen är bluetooth underdimensionerad och antenn klarar inte så mycket…
 
Hej!

Har haft min TS1000 i snart en månad, men funderar tyvärr starkt på att lämna tillbaka den. Detta av flera anledningar.

- Det ena är att jag känner mig lurad vad det gäller appen som skulle kunna användas som fjärrkontroll. Jag har vissa områden som jag måste köra manuellt, men nu får jag fortsätta att ta fram mitt gamla bensindrivna skrälle som jag tänkt skrota. Jag valde att betala mer för TS1000 i stället för en MS1000 för att den föregående just hade fjärrkontrollsfunktionen inkluderad enligt specen.

- En annan anledning är att jag börjar inse att MS och TS-modellerna inte verkar ha en support värd namnet i Sverige. Skriver du på Robomows svenska hemsida så skickas mailen till Tidab AB som i de flesta fall inte svarar alls och om de gör det så ”hånar” de dig för att du inte köpte den gröna premiummodellen! Kort sagt, hemsidan lovar mycket men det verkar bara vara luft bakom. Jag skall dock ringa till Witt Sverige imorgon och hoppas att danskarna kan hjälpa mig. Dock verkar inte Witt vara något företag som fokuserar på just support. (Men jag kan ha fel.)

- Det sista och som känns som nådastöten är att maskinen nu efter bara några veckor har börjat balla ur när den skall hitta hem till basstationen. Det verkar bara uppstå när det är dagg, men det är det ju ganska ofta. Det som händer är att när maskinen nästan är ”hemma” så gör den plötsligt en stor sväng ut på gräsmattan igen för att köra tvärs över denna och sedan börja föja kantkabeln ett varv till. Detta gör den om och om igen tills jag stoppar den och bär den till stationen. Idag när jag kom hem så hade jag samma problem som som ”Simz” nämnde ovan, att maskinen stod mitt på gräsmattan med felmeddelandet att den fastnat. Kanske är det som händer när den tillsut får batteritorsk efter ett antal var runt kantkabeln.

Detta är mycket tråkigt för annars så tycker jag mycket om maskinen! Installationen var enkel och den fungerade klockrent de första veckorna. Just att den klipper kanterna och har ”riktiga” knivar som tål lite mer känns mycket bra! Visst den låter en hel del mer än grannens HQ men det spelar ingen roll då den fortfarande är relativt tyst.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.