Andy78 skrev:
Jag har det övre blå bitssetet från biltema i bilen haft det flera år då har jag alltid den storleken jag behöver med mig i bilen.

Har även ett från bacho som jag inte ser någon skillnad på förpackningen är exakt samma bara att hylsan längst ned till vänster inte ingår.
Nice, ja den hade säkert räckt till mig med men några hylsor e inte dumt. Hörde men närstående och de hade provat de borr jag köpt och sa att de var inte bättre än några andra så att TIN doppade verkar inte spela någon roll.
 
Akahigi
Det viktiga enligt min uppfattning är att byta ut PH2 och PZ2 när de blir taskiga, vilket brukar gå rätt fort.
 
Jag hade hellre köpt det där kittet med spärrskaftet, hylsorna är bra att ha hemma alltid nåt bord eller stol som har det.
 
Har nu pratat med Bosch. Rent generellt så ska inte 4NM mellan 14.4v och 10.8v vara något man märker av MEN det som avgör en del är NM på det låga värdet, ett högre värde här gör maskinen märkbart dragstarkare. 14.4v är helt enkelt en starkare maskin och den varar längre också rent tidsmässigt(efter som det är 14.4v istället för 10.8v).

Vad som räcker för vad är såklart den svåra frågan :)

Kan även tillägga att den V18 maskinen på webhallen för 1900 kr som tidigare länkats är högst troligt den äldre versionen(produkt nr pekar på detta). Denna modell är isåfall gjord för en annan marknad och enligt Bosch själva så ska den "nya" Svenska versionen vara bättre på så gott som alla punkter, men även dyrare såklart.
 
Det ser ut som att 18v versionen kostar minst 2500 kr om man inte kan tänka sig den äldre varianten så det är ett bra steg upp i pris.
 
Hittat ett par bra deals :

Bosch Skruvdragare GSR 14,4 2 LI 2x1,5AH
1695 kr

Bosch GSR 18 V-LI Compact Borrskruvdragar 2x1,5AH
1995 kr

Visst, vi börjar närma oss 2000 kr här men då har vi maskiner inkl lådor(för de som bryr sig om det). Den sistnämnda är dessutom sjukt stark. Hur bra priset verkligen är på den vet jag dock inte, såg att andra butiker tog ca 2500 kr för samma maskin men då med 3Ah batterier.

Vad tycker ni?
 
Ja, kombo är säkert aldrig fel men frågan är om inte 400 gram extra är lite väl att ta i?

Missade detta erbjudandet jus :

GSR 14,4-2 Bosch
Pris : 1499 kr
 
Jag har nu provat följande maskiner :

Sammanfattning

Bosch GSR 18 V-LI - 2000 kr med väska
Bosch GSR 14,4-2 LI - 1500 kr utan väska eller 1700 kr med väska
Bosch GSR 10,8-2 LI - 1050 kr utan väska

Vi kan först konstatera att skillnaden mellan 14.4 och 10,8 maskinerna är inte särskilt stora rent prestanda mässigt. Båda kör på 1300 rpm och deras NM värden skiljer inte särskilt mycket. Vid skruvdragning i regel så kan man märka av att 14v maskinen låter mindre ansträngd och går inte ner fullt så mycket i hastighet, den är med andra ord märkbart snabbare men det är ändå med en mindre marginal. Både 14v och 10.8v har inga problem att slutföra jobbet. 14,4 har 34/16 NM medan 10.8 har 30/13 NM, skillnaden är med andra ord små men man kan ändå märka av att 14.4 maskinen är dragstarkare i de lägre hastigheterna på grund av mer råstyrka. I de enkla test jag kört så kan jag känna att 1300 rpm är på gränsen till för långsamt, särskilt i metall. Rent fysiskt så skiljer det sig en hel del, visst 14v maskinen på 1,2 kg är fortfarande ganska smidig men den är helt klart större än 10.8V(1 kg) maskinen som faktiskt är riktigt smidig. Jag kan tänka mig att 10.8 maskinen kan komma väl till pass när man monterar ner/upp olika konstruktioner inom hemmet trotts att den är svagast av maskinerna.

Bosch 18 V är byggd på samma design som 14,4 versionen men är märkbart större och dessutom ganska mycket tyngre på 1.5 - 1.6 Kg (mot 1.2 Kg). Handtaget är lite tjockare och därmed passar det inte min hand lika bra, detta är dock marginellt(kan tillägga att jag provat Makitas maskiner och deras handtag känns generellt förstora i min hand). Tittar vi på stats så kan vi se att Bosch 18 V spelar i en annan liga med 1700 rpm mot 1300 rpm och 60/28 NM mot 34/16 NM. Redan när man drar igång maskinen så påminner den mer om en "riktig" borrmaskin, d.v.s den drar på rejält, de där 400 rpm extra gör verkligen skillnad. Dock ska man veta att en nätdriven borrmaskin, även de billigare har ett ännu högre rpm, oftast 2500 och upp till 4000 rpm, hur stor skillnad detta gör i förhållande till 1700 rpm i verkligt arbeta kan jag dock inte svara på. När det gäller att dra i den grövre skruvarna i regeln så har 18V som förväntat inga problem med detta, det går väldigt snabbt. Visst även här kan man höra att varvtalet går ner mot slutet men den låter ändå aldrig ansträngd, maskinen känns en aning överdimensionerad, troligen skulle jag haft mycket grövre skruvar att prova med.Borrchuck på 18 V känns lite robustare med mindre glapp än övriga.

Att Bosch 18 V-Li skiljer sig mot 18-2-Li är uppenbar men inte ens Bosch själva kan svara på varför man taget bort 2:an i namnet. Först menade de på att 2:an stod för antal växlar men även 18 V-Li har 2 växlar så man får väll nöja sig med att det bara är et beteckning som egentligen inte säger något om själva maskinen.

Behov
Jag är lekman på området och bor fortfarande i lägenhet(även om vi letar hus), detta gör att jag egentligen inte har så stor krav. Men som med det mesta annat, investerar man en del tid för att leta upp det perfekta så är risken stor att man inte kan avstå från ett köp trotts att man kanske inte riktigt behöver. Troligen hade en maskin för 500-600 kr från Jula/Harald-Nyborg/NetonNet eller liknande räckt bra för mig.

Borrmaskinen jag har med slag har inte använt mycket alls(men den har varit kritisk), fördelen med en skruvdragare är att den kan användas till att skruva upp och ner olika konstruktioner så man kan hoppas på att en sådan kommer till mer användning. Vi kan dock konstatera att mitt behov är inte jätte stort och inte häller särskilt tungt.

Skruvmässigt tror jag vilken maskin som helst av dessa skulle passa mig, visst den minsta är långsammare och får anstränga sig mer men å andra sidan kanske den kommer mer till användning när den är så smidig som den är. När det gäller borr läge så känner jag dock att 1300 rpm är aningen långsamt, det känns helt enkelt inte som en riktig borrmaskin. Visst kan man säkert borra det mesta ändå men jag misstänker att det kommer ta bra mycket mer tid och risken för att borr blir kassa är högre.

Flyttar man till hus så siktar iallafall vi främst på tegel villor med betong valv och då lär inte någon av dessa maskiner vara tillräckliga för att borra men å andra sidan så är en nätdrive borrhammare inte så dyr.

Jag gillar verkligen 18V maskinen, det känns att det är en fin och stark maskin men jag är ändå rädd för att den är för kraftig att använda för att ex skruva ihop en IKEA möbel eller liknande? Där passar en 10.8v maskin bättre, men det finns häller inget värre än att stå och hålla på med en maskin på tyngre jobb som knappt klarar uppgiften.

Att köpa 2 olika idag känns inte som ett alternativ, mitt behov är minimalt. Men när jag väl har behov, då vill man såklart att det ska passa.

Man kan ju tänka sig att man köper något mindre vid mindre jobb ex som denna :

402703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2298424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ca 500 kr
Endast 3-4 NM men tydligen tillräcklig för det mesta små jobb i hemmet. Dessutom bara par 100 lappar, men visst, kan man köpa en maskin som ersätter båda hade det varit fint.
 
Redigerat:
Jag använder mina 10,8:surprised:r överlägset mest, kan jag säga. :)
Ffa. den med sexkantsfäste.

Visst händer det att 14,4:an också åker fram, men gångerna är lätträknade.
 
Har Makitas 10,8-or men blir galen, tar en halv dag att få i en skruv.
Används mest hemma när tanten varit på ikea och det ska monteras ihop möbler.
 
FredrikR skrev:
Jag använder mina 10,8:surprised:r överlägset mest, kan jag säga. :)
Ffa. den med sexkantsfäste.

Visst händer det att 14,4:an också åker fram, men gångerna är lätträknade.
Ja, de e väll detta jag funderar på, 10.8v känns perfekt inom hemmet, 14.4/18 kan vara i klumpigaste laget vilket kanske resulterar i att man kör förhand istället. Oftast inget problem, men ändå. Köper man en maskin vill man ju att den ska vara mångsidig så att den kommer till användning, samtidigt är det en avvägning var gränsen går och vad man behöver uppnå.

Jag vill egentligen köra på 18v efter som den levererar KRAFT men 10,8v är en maskin som kan komma mer till användning inom hemmet.
 
hantverkare1 skrev:
Har Makitas 10,8-or men blir galen, tar en halv dag att få i en skruv.
Används mest hemma när tanten varit på ikea och det ska monteras ihop möbler.
Ja just detta kan jag tänka mig blir ett problem om man är händig av sig och bygger och har sig en hel del, detta är dock svårt att få utlopp för i en lägenhet :) . 10.8v passar säkert bra till montering av möbler men egentligen hade säkert mindre maskin fungerat bra det med och det kanske även hade varit något som flickvännen hade kunnat använda. De e ju mer en leksak :)

Men som vanligt, rå styrka är alltid rå stryka och det tilltalar, mer eller mindre det mesta går att göra med en 18v maskin men så är den kanske inte så smidig för mindre jobb som att montera ihop IKEA möbler.

2 Maskiner låter som bästa valet, en tung 18v skruvdragare och en väldigt lätt skruvdragare för hemmet.
 
snowjim skrev:
Ja just detta kan jag tänka mig blir ett problem om man är händig av sig och bygger och har sig en hel del, detta är dock svårt att få utlopp för i en lägenhet :) . 10.8v passar säkert bra till montering av möbler men egentligen hade säkert mindre maskin fungerat bra det med och det kanske även hade varit något som flickvännen hade kunnat använda. De e ju mer en leksak :)

Men som vanligt, rå styrka är alltid rå stryka och det tilltalar, mer eller mindre det mesta går att göra med en 18v maskin men så är den kanske inte så smidig för mindre jobb som att montera ihop IKEA möbler.

2 Maskiner låter som bästa valet, en tung 18v skruvdragare och en väldigt lätt skruvdragare för hemmet.
Jag står iofs med en dragare i näven hela dagarna nästan så jag är van vid mina 18v Bosch och Makita, helst 3 eller 4 ah batterier så man slipper byta så ofta.

Då känns det fjuttigt och långsamt med en 10,8a.

Jag tror att en rejäl 18v med 2000varv och en 10,8a är optimalt.
Bara plånboken är med på noterna så...
 
hantverkare1 skrev:
Jag står iofs med en dragare i näven hela dagarna nästan så jag är van vid mina 18v Bosch och Makita, helst 3 eller 4 ah batterier så man slipper byta så ofta.

Då känns det fjuttigt och långsamt med en 10,8a.

Jag tror att en rejäl 18v med 2000varv och en 10,8a är optimalt.
Bara plånboken är med på noterna så...
Jo, det låter som en bra deal. Men 2000 rpm, den boschen(18v) jag tittat på är bara 1700 rpm, misstänker att en upp i 2000-2500 rpm kostar en stor slant extra.

Vad säger du annars om att borra med 1300 rpm(10.8v maskin) jämfört med 1700 rpm och sen då slutligen en riktigt nätdriven maskin med 2500-4000 rpm? Var gör det störst skillnad? Kan en 18v 1700rpm ens jämföra sig med en nätdriven 2500 rpm maskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.