Hej

Vi planerar ett nytt entré och eftersöker tips om entréutformning.
entre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som det är nu så kommer man från gatan rakt in mot entrédörren.

Vi behöver alla kvm vi kan få och helst skulle jag vilja skippa takkupan över trappan. Blir det stora problem när det regnar/snöar?

Just nu sticker trappan ut, dvs. utanför huskroppen. Är det bara jag som tycker det ser märkligt ut?
 
Att trappan sticker ut lite gör inget tycker jag.
Däremot ser det lite märkligt ut att planet delvis hänger i luften , och att trappan sitter osymmetriskt.

Men om du tycker att "takkupan" (vad heter det egentligen?) är för dominerande, så kan du kanske bygga den med ett enklare "pulpettak" ut från dörrväggen.
 
Svårt att uttala sig om utan att se huset i sin helhet men nej jag tror inte det kommer se konstigt ut om trappan sticker utan för huslivet (tv i bild) Det ser nog så ut i den renderade bilden, där har du ju inga växter eller markbeläggningar. När det bäddas in kommer det kännas mer harmoniskt. Däremot tycker jag att det lilla staketet du har ritat med liggande ribbor inte alls passar med husets utformning, inte heller val av dörr.

Vi själva har ytterdör utan tak, och Ja det är inte helt optimalt, dörren slits ganska snabbt av väder och vind och det är inte trevligt att stå oh vänta på att man får upp nycklarna när det spöregnar.

Utformningen på taket kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte sett hela huset.
 
Har du en bild på det verkliga huset? Med en sådan vore det lättare att uttala sig.

Jag tycker inte heller att liggande ribbor passar på det räcket. På rött hus med vita knutar ska det vara klassiska stående tycker jag.
 
Håller med Marlen, gärna ett foto på nuläget!

Jo, det ser lite märklig ut med trappan mot väggen och delvis stickande ut. Planet däruppe kan du ha större i liv med fasaden till vänster, så att HELA trappan sticker ut. Vanligt på de här husen är ju annars att trappan är till höger, under fönstret.

Och vitt klassiskt räcke som sagt!
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
now.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut idag. Utbyggnaden fortsätter i vinkel och mot kameran.

Att trappan känns som att den hänger beror på att vi vill ha mer plats där.

Från gatan lite bättre bild:
gatan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker nog att det ser bättre ut utan taket. Vi har inget tak över vår entre, de flesta har väl inte det?

Man önskar ju att ytterdörren kunde flyttas lite åt höger där, men jag antar att det inte är aktuellt.
 
Ärligt talat tycker jag att det ser rätt skevt ut på modellen, och sen är jag inte riktigt säker på hur ni vill göra. Visst ska ni bygga in den nuvarande ingången, och sedan bygga en ny trappa och sätta in en ny ytterdörr?

Jag tror att det skulle bli snyggare om du byggde en bro ända ut till högra husknuten. Kanske med ett låglutande tak över hela.
 
pelpet skrev:
Ärligt talat tycker jag att det ser rätt skevt ut på modellen, och sen är jag inte riktigt säker på hur ni vill göra. Visst ska ni bygga in den nuvarande ingången, och sedan bygga en ny trappa och sätta in en ny ytterdörr?

Jag tror att det skulle bli snyggare om du byggde en bro ända ut till högra husknuten. Kanske med ett låglutande tak över hela.
Ja, vi ska bygga in den nuvarande ingången + ny trappa + ny ytterdörr.

Har du en bild som illustrerar din tanke med en "bro"?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker nog att det ser bättre ut utan taket. Vi har inget tak över vår entre, de flesta har väl inte det?

Man önskar ju att ytterdörren kunde flyttas lite åt höger där, men jag antar att det inte är aktuellt.
Ja, det ser bättre utan tak, men det kan bli som arkiplan säger: inte optimalt, ytterdörr slits snabbare.

Ytterdörren kan flyttas en liten bit, men jag vill inte den ska ta utrymme från köket.
planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan nog bli lurigt att få till takavvattningen på ett bra sätt också inifrån hörnet där alla tre taken möts.
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Typ något sånt här tänkte jag mig. Funkar både med och utan tak. Jag tror dörren klarar sig bra ändå, du har ju takfoten som skyddar den.
untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelpet skrev:
Typ något sånt här tänkte jag mig. Funkar både med och utan tak. Jag tror dörren klarar sig bra ändå, du har ju takfoten som skyddar den.
[bild]
ser bättre ut än första förslaget
 
Varför inte ta bort den där "takkupan" helt. Den har ju ingen direkt funktion vare sig tekniskt eller estetiskt. Då slipper du också problemet med tre ränndalar som möts i en punkt.

entre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
pelpet skrev:
Typ något sånt här tänkte jag mig. Funkar både med och utan tak. Jag tror dörren klarar sig bra ändå, du har ju takfoten som skyddar den.
[bild]
Vad är nyttan att gå så långt till höger?

Jag var inne på att vrida trappan istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.