Hej alla!!

Är ni nöjda med Imow MI 632??

Jag har själv en Automower och har installerat Imow hos mina föräldrar. Måste säga att jag är inte helt imponerad........

Klippaggregatet behöver rengöras väldigt ofta!! Märks på att maskinen vibrerar/låter mycket.
Väldigt låg markfrigång! Maskinen hänger sig på " kåpan" runt kniven och även på baköverhänget.
Ock allvarligt talat det här med att följa begränsningslinan ut/in!! För det ska fungera behövs en funktion motsvarande Automovers korridorbredd. Det enda man kan ställa in på Imow är ett värde på 3-9 cm hur den gränslsar linan. Antingen fastnar den ofta eller får man trimma mycket........ Tomten i detta fallet har en slinga på 260 meter och Imow går i exakt samma spår hela tiden när den går in till laddaren. Inte snyggt. Plus att jag leder ut den 20% av gångerna till en biyta 30 meter från laddaren motsvarande 140 meter ut på guiden.........
 
Tocni skrev:
Hej alla!!

Är ni nöjda med Imow MI 632??

Jag har själv en Automower och har installerat Imow hos mina föräldrar. Måste säga att jag är inte helt imponerad........

Klippaggregatet behöver rengöras väldigt ofta!! Märks på att maskinen vibrerar/låter mycket.
Väldigt låg markfrigång! Maskinen hänger sig på " kåpan" runt kniven och även på baköverhänget.
Ock allvarligt talat det här med att följa begränsningslinan ut/in!! För det ska fungera behövs en funktion motsvarande Automovers korridorbredd. Det enda man kan ställa in på Imow är ett värde på 3-9 cm hur den gränslsar linan. Antingen fastnar den ofta eller får man trimma mycket........ Tomten i detta fallet har en slinga på 260 meter och Imow går i exakt samma spår hela tiden när den går in till laddaren. Inte snyggt. Plus att jag leder ut den 20% av gångerna till en biyta 30 meter från laddaren motsvarande 140 meter ut på guiden.........
Avståndet mellan säljsnack och verklighet kan vara långt ibland. :/
Därför är några (inkl. jag) extra kritisk eftersom det har varit säljare inne och pushat med smygreklam.
Och eftersom det har varit flera ID'n och troligen flera säljare så känns det som en marknadsföringsplan från importören. Då får man inte mycket 'slack' om man säger så.

Men den är nog inte sämre än en del andra.
Den har säkert höj och sänkbart klippaggregat, men kåpan har fast höjd. Det leder till problem vid högt gräs.
Alla som följer kanttråden hem riskerar att göra hjulspår. Lösningen är att klippa mycket vissa dagar och tillåta vilodagar för gräsmattan andra dagar.
 
eleson skrev:
Avståndet mellan säljsnack och verklighet kan vara långt ibland. :/
Därför är några (inkl. jag) extra kritisk eftersom det har varit säljare inne och pushat med smygreklam.
Och eftersom det har varit flera ID'n och troligen flera säljare så känns det som en marknadsföringsplan från importören. Då får man inte mycket 'slack' om man säger så.

Men den är nog inte sämre än en del andra.
Den har säkert höj och sänkbart klippaggregat, men kåpan har fast höjd. Det leder till problem vid högt gräs.
Alla som följer kanttråden hem riskerar att göra hjulspår. Lösningen är att klippa mycket vissa dagar och tillåta vilodagar för gräsmattan andra dagar.
Är det som du säger får dom börja ta åt sig av den konstruktiva kritiken som lär komma här i forumet........

Javisst jag kan höja klippaggregatet men då blir gräset för långt......kör ca 4 cm.

Tackar för tipset om vilodagar! Jag kör 10 - 23 alla dagar utom söndag 40 timmar klipptid / vecka. Regnsensorn på max torrt eftersom den inte "tål" fukt och "kläggar" igen väldigt lätt.....

Missuppfatta mig inte det är ingen dålig klippare men jag är en kräsen Automowerägare! Svårt att inte jämföra....
 
Tocni skrev:
Javisst jag kan höja klippaggregatet men då blir gräset för långt......kör ca 4 cm.
När klipparen har ett höj o sänkbart klippaggregat, men där karossen inte höjs och sänks, så fastnar klipparen lättare högt gräs. 1.a vårklippningen brukar vara stökig med de flesta som har denna lösning.
Kanske är iMows kaross lägre än andras?
 
Kan inte annat än hålla med om att den är typ obrukbar när det är blött. Pga detta så har jag ställt regnsensorn så att den ska klippa endast vid torrt väder.
Men jag fattar inte riktigt hur den känner av regnet. Har regnat här hela dagen idag och klipparen går ut i spöregn, gör en kantklippning samt kör ett extra varv utan kniven igång för att sen docka i stationen. Okej tänkte jag, regnsensorn funkar. Men efter ca 10 min går den ut igen i spöregn och klipper för fullt, ger inga tecken på att vilja gå in i stationen igen. Jag var tvungen att trycka på "hem-knappen" på dockan för att få in den igen. Någon som har haft samma beteende på sin maskin?

Sen är det en annan grej som stör mig. Jag har ett plastigt "klonkande" ljud på min Imow vid ojämn terräng, bara jag eller någon mer som har ljudet? Vet inte om det är aggregatet eller om det är framhjulen som låter.
 
Mrzteevee skrev:
Kan inte annat än hålla med om att den är typ obrukbar när det är blött. Pga detta så har jag ställt regnsensorn så att den ska klippa endast vid torrt väder.
Men jag fattar inte riktigt hur den känner av regnet.
...
Står den under tak? Regnsensorn är säkert en yta med två exponerade poler som skall leda (lite mer) ström när det blir blött. Om den står under tak så tar det ju ett tag innan den fattar att den inte borde klippa.
 
eleson skrev:
Står den under tak? Regnsensorn är säkert en yta med två exponerade poler som skall leda (lite mer) ström när det blir blött. Om den står under tak så tar det ju ett tag innan den fattar att den inte borde klippa.
Japp! Det sitter två kopparbleck mitt ovanför displayen.
 
Mrzteevee skrev:
Kan inte annat än hålla med om att den är typ obrukbar när det är blött. Pga detta så har jag ställt regnsensorn så att den ska klippa endast vid torrt väder.
Men jag fattar inte riktigt hur den känner av regnet. Har regnat här hela dagen idag och klipparen går ut i spöregn, gör en kantklippning samt kör ett extra varv utan kniven igång för att sen docka i stationen. Okej tänkte jag, regnsensorn funkar. Men efter ca 10 min går den ut igen i spöregn och klipper för fullt, ger inga tecken på att vilja gå in i stationen igen. Jag var tvungen att trycka på "hem-knappen" på dockan för att få in den igen. Någon som har haft samma beteende på sin maskin?

Sen är det en annan grej som stör mig. Jag har ett plastigt "klonkande" ljud på min Imow vid ojämn terräng, bara jag eller någon mer som har ljudet? Vet inte om det är aggregatet eller om det är framhjulen som låter.
Dedär med extra varv känner jag igen!! Konstigt beteende!
 
eleson skrev:
Står den under tak? Regnsensorn är säkert en yta med två exponerade poler som skall leda (lite mer) ström när det blir blött. Om den står under tak så tar det ju ett tag innan den fattar att den inte borde klippa.
Japp, den står under tak. Har gjort ett tillfälligt hus till den, får göra en öppning i taket på nästa husbygge så regnet tar sig ner till polerna ;). Knepigt ändå att den går ut å klipper för fullt i spöregn, det ska ju inte hända när man har ställt in på torrt väder.

Ingen annan som har det "klonkande" ljudet? Kanske är något som är löst på min Imow...
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Mer bekymmer som dyker upp...

Efter ca 50h i drift börjar gräsmattan att bli vit :x. Vid närmare granskning ser man att gräset är avslitet och topparna är gula/vita. Antagligen är det för att kniven är slö, men hallå...efter 50h? Man rekommenderas att byta kniven efter 200h eller att lämna in den för slipning. Har tagit loss kniven och kikat på den och ser inga hack eller dylikt, den ser faktiskt fin ut. Vet att Honda hade samma problem med sin Miimo och de fick iaf nya knivar.

Det är ingen annan som har märkt detta?
 
Fick igång min idag och kollade mjukvaru version och det var 1.25.

Någon som vet om man kan hitta någon information om uppdateringarna så att man kan avgöra om det är värt att lämna in den för en uppdatering?
 
Berra2323 skrev:
Fick igång min idag och kollade mjukvaru version och det var 1.25.

Någon som vet om man kan hitta någon information om uppdateringarna så att man kan avgöra om det är värt att lämna in den för en uppdatering?
Köpte min i slutet av april, då hade de precis uppdaterat den och jag har v1.21. Var nyss och pratade med min återförsäljare om det hade kommit någon uppdatering men det hade de inte fått någon information om. Att du har 1.25 känns då lite underligt. Jag skulle också vilja få information om vilka ändringar de har gjort. Har googlat lite men inte funnit något.
 
Köpte den förra veckan å enligt dom så hade de precis kommit en uppdatering den dagen så det är nog inte jätte konstigt.

Vi får väll alla skicka frågan till stihl engång i veckan tills de skapar en webb sida för det. Tycker det är lite skandal att man inte kan uppdatera själva. Den är ju rätt ny så det lär väll komma ett gäng uppdateringar på ett år.
 
Jag köpte min i slutet på april, Valborg och då hade de uppdaterat min till 1.25 innan jag hämtade den
 
Okay var väll säljar snack för att jag skulle känna mig omhändertagen då. :)
Motiverar ju ännu mer en sida för uppdateringarna, jag drog iväg ett mail till stihl nu å frågade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.