Jag hittar inte det jag söker, alla lokala firmor jag frågat har tackat nej eller saknar utrustning och de långväga offerter jag fått är sanslöst dyra samt har mycket lång leveranstid (läs hela sommaren) så det kokar ned till att jag ska ge mig på att göra själv, dvs tillverka några spröjsade fönsterbågar. Det finns ju också en viss stolthet i att försöka själv. Men jag ger mig på något utöver tidigare erfarenhet, så jag behöver nog några tips på vägen.

Så här tänker jag (än så länge):

x Jag utgår från limträfog som sågas/hyvlas till 35 mm djup och 50 mm bred bågkarm, respektive 28 mm bred spröjs.

x Sedan fräses profiler med hjälp av ett CMT frässet http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RB~8/955.801~2.

x Bågens "karm" tänkte jag vara lat och hoppa över tappning och istället kexa. Visst inte i närheten lika starkt, men då bågarna kommer sitta fast monterade, kan jag lika gärna förstärka med någon skruv i karmen utöver kexningen (har inte kexmaskin, bara ett frässtål och hemmagjort fräsbord)

Fråga: Hur gör jag enklast infästningar av spröjsen mot bågkarmen, måste jag verkligen tappa dem eller? Det går ju att med fräs-setet ovan fräsa kontraprofil på kortsidan av spröjsen så att de passar perfekt. Vad är det enklaste sättet så att eventuellt fusk inte syns, skruvlimma?

De här fönsterbågarna kommer att utgöra "gavelspetsfönster" som aldrig kommer att betraktas på allt för nära håll och dessutom vara hyfsat väderskyddade. Visst vill jag ha en bra finish, men det krävs inte millimeterprecision, så jag försöker hitta en lagom snygg men ändå enkel lösning. Tipps från lite mer snickerivana personer mottages tacksamt.
 
Att bygga fönster tillhör väl inte "nybörjar projekt" men varför inte, ta dig lite tid och var nogrann så ska det nog gå bra. Några mer konkreta tips skulle vara, Köp bra kvalitet på virket, byggreglar duger inte här. Du säger limträfog men de flesta sådan är även skaravade på kortändan, om möjligt försök att hitta någon som är helskarv (prova dessa kanske http://www.primpanel.se/produkter.asp?p=3)
Frässtålet som du länkar till finns även med metrisk mått om du inte är bekväm med inch. (finns på toolbox bla.)

Du skulle kunna tillverka ämnet själv, då kan du söka på vändlimmning här på forumet så får du lite inblick hur det går till.

Limma och skruva ska nog fungera även om tappning är att föredra, har du tillgång till en Domino fräs är det ett alternative.

Lycka till och glöm inte att posta bilder
 
Tack för svar!

Thomas_snickare skrev:
Att bygga fönster tillhör väl inte "nybörjar projekt" men varför inte, ta dig lite tid och var nogrann så ska det nog gå bra.
Har renoverat ett antal fönster och fönsterdörr, bytt någon detalj och snickrat några enklare möbler. Är långt ifrån erfaren, men kanske inte helt nybörjare. Maskinellt har jag tillgång till bords-, band- och sänksåg, rikt- och planhyvel och en överhandsfräs monterad i bord (som tyvärr saknar parallellföring, vilket jag måste lösa till kortsidefräsningen).

Köp bra kvalitet på virket, byggreglar duger inte här. Du säger limträfog men de flesta sådan är även skaravade på kortändan, om möjligt försök att hitta någon som är helskarv (prova dessa kanske [länk])
Jo här ligger nog en svårighet. Dels vill jag hitta färdigtorkat virke, hyfsat kvistfritt, rakt och om möjligt färdighyvlat. Lite därför jag var inne på limfog som uppfyller allt utom kvistfriheten kanske. Tror du att ev fingerskarvar skulle ge urslag vid fräsningen?

Frässtålet som du länkar till finns även med metrisk mått om du inte är bekväm med inch. (finns på toolbox bla.)
Är det inte samma stål men olika "broschyr"? Sedan finns det väl i både 12mm och 12,7mm (halvtums) skaft.

Du skulle kunna tillverka ämnet själv, då kan du söka på vändlimmning här på forumet så får du lite inblick hur det går till.
En bra teknik som jag använt en gång när jag förstärkte en dörr. Men även här står jag i problemet att finna vettigt utgångsmaterial. Vändlimmade byggreglar 45x70 c24 kanske skulle funka eller?

Limma och skruva ska nog fungera även om tappning är att föredra, har du tillgång till en Domino fräs är det ett alternative.

Lycka till och glöm inte att posta bilder
Ingen domino, inte ena en vän med dylik tyvärr. :(

Ska försöka ta några bilder, då jag själv vet hur uppskattat det är i liknande situation.

Hur brukar krysset på spröjsen göras? infällt typ halvt i halvt eller intakt horisontell (bärande) spröjs med tappade, limmade vertikala spröjs eller???
 
När det gäller att använda byggreglar är min erfarenhet att större dimensioner ofta är av högre kvalitet. Kanske utgå från en 170*45? Vad är era erfarenheter av detta? Finns det någon skillnad med avßeende på dimension, eller det är inbillning från min sida?
 
Det är ju lite lättare att ta ut tunna dimensioner ur splintveden, se där det står sidobräda i länken
 
  • Gilla
K.A.I
  • Laddar…
Matte_Nörden skrev:
När det gäller att använda byggreglar är min erfarenhet att större dimensioner ofta är av högre kvalitet. Kanske utgå från en 170*45? Vad är era erfarenheter av detta? Finns det någon skillnad med avßeende på dimension, eller det är inbillning från min sida?
Och anledning till detta är att dom ofta är klassade, om du hittar C24 klassning tex så är det utmärkt virke, dock med reservation för fuktkvot, men å andra sidan ska ju fönstrerna delvis sitta utomhus ;-) När jag menade byggreglar så avåg jag oklassat virke, dvs. det mesta som säljs på Byggmax upp till 170 isch

Du säger att du har rikt och plan, jag hade limmat ämnet själv och hyvlat dom. Har själv limmat C24 virke till bärande konstruktionr med mycket got resultat. på detta sätt har du full kontroll på hela processen.
 
Hittade några artiklar som bla talar om sammanfogning av spröjskorset, med två olika tekniker.

Med fräsning av kontraprofil och tappar
http://www.finewoodworking.com/item/16371/roy-underhills-scribed-window-sash

eller med gerade profiler/hörn.
http://www.finewoodworking.com/item/4790/making-a-window-sash-or-breakfront-cabinet-door

Av dessa två blir det naturligt att använda den första med kontraprofiler, eftersom ett sådant stål ingår i det beställda fräs-setet. Men trots den noggranna beskrivningen och bilder i sketch-up, så funderar jag varför inte vrida hela korset 90 grader så att istället den horisontella spröjsen är helt intakt? Det är ju den som ska bära lasten av de övre glasrutorna, annars blir det tapparna som ska göra det? Åsikter?
 
Kanske för att vatten som rinner längs den vertikala spröjsen inte så enkelt ska rinna in i fogen i själva korset? Gissar bara, men så tänkte jag iaf...
 
När jag skulle renovera ett par fönster så tog jag virke från ett annat fönster och hyvlade och fräste om profilen.
 
amatörsmurf skrev:
Här kommer en länk till några filmer från Logosol om fönstertillverkning. [länk]
Lite OT:
Tack för länken. Men såhär på semester i Turkiet inser jag vad internetcensur faktiskt innebär, tuben är blockerad! Får granska dessa när jag kommer hem och sätter igång projektet.
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
JPW skrev:
Kanske för att vatten som rinner längs den vertikala spröjsen inte så enkelt ska rinna in i fogen i själva korset? Gissar bara, men så tänkte jag iaf...
Du har rätt i din gissning.

Ribbor klyvna ur limfog tycker jag har en jäkla förmåga att böja sig.
Jag föreslår också att du limmar och hyvlar till eget virke.
 
Är i startgroparna på detta projekt. Amatör som jag är, blir jag själv glad när det finns återkoppling och bilder, kanske även instruktioner i trådarna. Så jag ska göra ett försök att bilddokumentera vad jag gör. Kanske kan det hjälpa någon annan amatör i dylik situation (jag tar gärna lärdom från både proffs och andra, men förvänta er inte möbel-snickeri-finish bara).

Nu har frässtålsatsen anlänt och ett par första testfräsningar har gjorts för att kolla lämpliga dimensioner på profilerna och testa fogtekniken.

2014-06-01 21.46.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första fogen med bara trälim och några dyckert. Ska nog använda ett PU lim istället och limknektar vid det riktiga montaget. Möjligen skruvas det också från bågsidan, men jag är inte säker på att det egentligen kommer att behövas?

2014-06-01 21.50.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag bedömer kommer användas för jobbet.
(1) Frässtål för kexning
(2) Profil och kontraprofilstålssats
(3) Raka frässtål för anpassning av ändträet vid fogningen.

Än så länge har jag bara lekt med "skräpvirke". Nu börjar det bli dags att skapa träämnen snart.
 
  • Gilla
Alexandrt91
  • Laddar…
När jag byggde ett par fönster i vintras använde jag mej av planhyvlad furu från xl-bygg, jag behövde inte anpassa till andra fönster i närheten så brädgårdens dimensioner fungerade, har inan byggt ett annat fönster men gjorde då som du gör, limmade och hyvla ned till dimension, att köpa färdigt var värt minst de tio dubbla! blev nästan sugen på att göra fönstren i ek då samma dimensioner fans där, kom dok på det i efterhand:)Jag gjorde mina fönster efter ett gammalt jag hitta, så det blev tappar för spröjsen, och gera korsen, hörnen på bågarna blev en sorts halvt i halvt/gerad modell och självklart plugg och lim, jag fräste en profil och sedan täljde jag till kontra profilen, det döljdes endå med linoljefärgen sedan så allt finlir va i onödan..

Att tillägga om virket jag köpte, det har inte böjt sej ett dugg efter att suttit monterat i 3 månader och medan jag arbetade med det fick jag ständigt kladdiga händer av kådan och ont i huvet av terpentin lukten från trät när man bearbetade det.
Men att bygga egna fönster va bland de roligaste finsnickare projekten jag hittills gjort, att rekommendera!
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.