Har hängt här några år nu och mer läst än skrivit. Fått stor hjälp av medlemmarna på forumet och uppskattar massor med er goa gubbar/gummor och forumet i sig.

En sak som dock slår mig är hur ett så stort antal trådar om och om igen går offtopic och faller i en detaljdiskussion om något helt irrelevant. Oftast mellan 2-3 individer bara. Detta fenomen har jag inte sett på något annat forum än byggahus, åtminstone inte i den utsträckningen. Vad sjutton beror detta på? :)

Fiktiva exempel;
TS beskriver ett problem om en granne som grävt på hans tomt.
Tar inte många inlägg innan det pågår en diskussion mellan två individer om något helt annat, ett stort sidospår från en juridisk fråga kanske.

Eller;
TS beskriver ett problem med en grannfejd och nämner något om ett träd. Plötsligt pågår det en livlig diskussion mellan två individer om själva trädet, vilket inte var relevant för ämnet.

Eller:
TS beskriver en besvärlig situation med separation och allt ekonomiskt som hör till. Plötsligt diskuterar två personer inflation i världsekonomin, även här totalt irrelevant för stackarn som ska separera.

All heder till mods som rensar trådar titt som tätt från OT och bryter ut sådana diskussioner, men jag kan inte låta bli att reflektera över att det händer helt galet ofta att någon påstår något lite vid sidan av ämnet och någon annan direkt kontrar med "näh! så är det inte!".. å sedan är farsen igång :D
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Extremt många här på BH.
 
Klart alla vet bäst.
Fast ni andra tror bara att ni vet. Jag är den som vet bäst.
Jag avskyr folk som inte kan erkänna sina fel. Jag skulle erkänna alla mina om jag hade några. :)
 
  • Gilla
Kire_78 och 6 till
  • Laddar…
engs
shadowfire skrev:
En sak som dock slår mig är hur ett så stort antal trådar om och om igen går offtopic och faller i en detaljdiskussion om något helt irrelevant. Oftast mellan 2-3 individer bara. Detta fenomen har jag inte sett på något annat forum än byggahus, åtminstone inte i den utsträckningen. Vad sjutton beror detta på? :)
Tror det mer beror på hur hårt man modererar forumet.

Byggahus verkar ha en lite mer avslappnad inställning än många andra forum i samma storlek.
Och tillåter att det är lite mer fritt, avviker från ämnet. Bara ursprungsfrågan inte drunknar helt.
Tycker detta är positivt för det mesta. När det spårar ur helt brukar de väl bryta ut sidoämnet till en separat tråd.

Men att kunna ha intressanta sidodiskussioner är för det mesta positivt för forumet som helhet.
Inte konstigare än att ämnen runt fikabordet på jobbet kan svänga beroende av hur folk associerar och kommer in på något helt annat.

Inte sällan får många forum ett gäng småpåvar som modererar.
Sådana som misslyckades att bli polis, militär och tom väktare.
Sen tar ut sina maktambitioner i något forum istället. Blir sällan bra.

Forumstrukturer som är trådade tycker jag dock fungerar bäst.
Då kan diskussionen spåra ur helt upprepade gånger. Utan att ursprungsfrågan försvinner i mängden som med sådana här linjära forum.
Tyvärr verkar det vara väldigt sällsynt med annat än linjära så jag antar att jag är i minoritet med den åsikten.
(medveten om att jag precis börjat med OT i denna tråd av alla...)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Engs är något på spåren tror jag. Det har "alltid" funkat så att (rätt eller fel) att när trådens ursprungliga fråga fått ett ordentligt svar, eller när trådskaparen inte längre är aktiv, så är det lite fritt fram för diverse sidospår. Detta kan nog både ta sig uttryck i rent käbbel men också lite vänligt gnabbande mellan forummedlemmar som hängt här länge.

Så länge man bottnat ursprungsfrågan har iaf jag inte något emot lite offtopic. Vill man ha forumt som en faktasamling eller uppslagsbok blir man nog besviken. Allt står här någonstans, men man kan få leta lite....
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Det kanske finns några besserwissers här liksom på alla andra ställen, och släpper man några besserwissers lös i samma tråd så får man ju räkna med att det blir krig om sista ordet :).

Jag tycker inte att det är ett problem egentligen, särskilt om TS har fått svar på sina funderingar.

Man skulle kunna implementera en lösning med "accepterad lösning" dvs TS kan markera ett inlägg som denne anser besvarar frågeställningen om man vill ha att forumet ska fungera mer som faktabank.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
engs skrev:
Sådana som misslyckades att bli polis, militär och tom väktare.
Sen tar ut sina maktambitioner i något forum istället. Blir sällan bra.
Här skulle jag vilja passa på att redogöra för det senaste årets antagningsstatistik från de svenska polishögskolorna.....
För övrigt anser jag att TS är ute och cyklar när han/hon påstår att det skulle finnas många besserwissers här på forumet, eller även att trådar ofta får sidospår som avviker från ämnet.

;) ;)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Haha, humor att även denna tråd fick sig en offtopic ;)

Det jag kan tänka mig kan vara lite bökigt för en trådskapare är väl om man är upptagen med lite annat i livet och loggar in en vecka senare, för att upptäcka att man har ett 30-tal inlägg i sin tråd om något helt annat. Ändå måste man gå igenom dem eftersom det ibland kan vara en post som både är off- och ontopic.

Det kan vara sådana helt bisarra detaljer dock, vissa trådar är verkligen helt galna :)
Lite som att någon postar en bild på en dörrkarm och undrar hur man ska montera den med de blåa kilarna och vips fångar någon upp att det minsann inte såg ut att vara blåa kilar, utan blågråa! Å vips så var vi igång igen... stackarn ville ju bara få veta hur dörrkarmen skulle monteras :D
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Här skulle jag vilja passa på att redogöra för det senaste årets antagningsstatistik från de svenska polishögskolorna.....
För övrigt anser jag att TS är ute och cyklar när han/hon påstår att det skulle finnas många besserwissers här på forumet, eller även att trådar ofta får sidospår som avviker från ämnet.

;) ;)
hahahh, underbart
 
Gabbe1 skrev:
För övrigt anser jag att TS är ute och cyklar när han/hon påstår att det skulle finnas många besserwissers här på forumet, eller även att trådar ofta får sidospår som avviker från ämnet.
Vi som var med på News-tiden tycker nog, jag i alla fall, att ordningen är väldigt god här.
 
Jag kan också tro att den som tycker att det haglar av messersmiths här egentligen bara har svårt för folk som inte tar ett nej för ett svar och bockar med mössan i handen. Det finns en stor skara icke konflikträdda medlemmar här som inte räds en diskussion och som inte drar sig för att ifrågasätta ett svar. Inte bara en stor skara föresten, de flesta är ju så här....

Det går givetvis till överdrift ibland, men i grunden är det ju rätt sunt.
 
ullberg
shadowfire skrev:
Det jag kan tänka mig kan vara lite bökigt för en trådskapare är väl om man är upptagen med lite annat i livet och loggar in en vecka senare, för att upptäcka att man har ett 30-tal inlägg i sin tråd om något helt annat. Ändå måste man gå igenom dem eftersom det ibland kan vara en post som både är off- och ontopic.

Det kan vara sådana helt bisarra detaljer dock, vissa trådar är verkligen helt galna :)
Lite som att någon postar en bild på en dörrkarm och undrar hur man ska montera den med de blåa kilarna och vips fångar någon upp att det minsann inte såg ut att vara blåa kilar, utan blågråa! Å vips så var vi igång igen... stackarn ville ju bara få veta hur dörrkarmen skulle monteras :D
Man kanske också ska se det ur perspektivet att frågeställaren trots allt får gratis hjälp här på BH, och utan att betala kanske man inte kan förvänta sig att få allt perfekt serverat. Om nu "betalningen" som övriga medlemmar på BH vill ha är att få slänga lite käft också så kanske man får acceptera det.

Därmed inte sagt att vi måste se till att det är lite OT i en tråd, bara för att faktiskt se till att TS får "betala", men om det nu sker så kanske det inte är så farligt...

/U
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Off topic, eller extrem nördnivå, vilket är egentligen bäst? Jag tycker detta forum håller en väldigt bra nivå, med oftast hjälpsamma medlemmar, som tolererar både naiva frågor och lite utvikningar.
Det finns så mycket värre. Läs diskussionstrådarna på exempelvis Ny Teknik, när civilingenjörerna tävlar om att veta bäst - där tas inga fångar ...
 
Tycker detta är ett bra forum med en lagom blandad nivå och ganska lite messersmiths , gå till Flashbacks forum och läs en stund så är detta rena rama söndagsskolan i jämmförelse..
 
Eller Familjeliv. Tycker det har varit reko här alltid :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.