Har en bekant som skruvat upp en undercentral och fixat lite med ett uttag och byt tre säkringar i huvudcentralen. Lite snack på det, tog kanske 1 timme. Han vill bara ha betalt för materialet, men jag tycker han skall få betalt för jobbet också. Så jag undrar hur mycket man skall ge?
 
440-480 + moms/timme.
efter ROT ca 260-300 /timme
 
En pizza och en öl eller erbjud dig att göra något åt hen.
 
Bjud på middag och dricka gör man ju ändå, men idén var god. Men jag tror jag även vill ge pengar, annars känns det lite avigt när man ringer någon gång ibland när småjobb behövs göras.
 
En femhundring i näven känns mer än tillräckligt. Allt beror väl lite på er relation och hur tjänster och gentjänster brukar flyta.
 
ullberg
el_richard skrev:
440-480 + moms/timme.
efter ROT ca 260-300 /timme
ROFL!

(inser att du kanske menar det nedre priset inkl. moms men vid en snabb anblick fick jag som ROT-skeptiker mig ett gott skratt)
 
ullberg skrev:
ROFL!

(inser att du kanske menar det nedre priset inkl. moms men vid en snabb anblick fick jag som ROT-skeptiker mig ett gott skratt)
efter ROT ink moms så klart.
 
ullberg
Notera för övrigt att om du ska trycka lite pengar i näven på honom (dvs betala svart, eller förlåt, ge en liten gåva till en vän) ska det vara mycket mindre än vad en elektriker tar inkl. moms innan ROT (såväl moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt ska bort, eller åtminstone delas mellan er).

Skriver han en faktura på beloppet är däremot gängse listpris rättesnöret.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
ullberg skrev:
Notera för övrigt att om du ska trycka lite pengar i näven på honom (dvs betala svart, eller förlåt, ge en liten gåva till en vän) ska det vara mycket mindre än vad en elektriker tar inkl. moms innan ROT (såväl moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt ska bort, eller åtminstone delas mellan er).

Skriver han en faktura på beloppet är däremot gängse listpris rättesnöret.
Häromkring kallar vi det dricks för inköp av material.
 
Allt beror på hur bra bekanta ni är med varandra.
Men 1h jobb och han vill ha betalt för enbart material, tycker jag låter sunt från bådas håll. Du kan ju avrunda uppåt.

Hade det däremot tagit några timmar mer, hade den där nämnda 500:ingen i näven varit på tapeten.
Hade det rört sig om några dagars jobb, ja då någon jämn o fin klumpsumma som är under normal hantverkar taxa efter ROT.
 
pnilz1 skrev:
En pizza och en öl eller erbjud dig att göra något åt hen.
Hen...
 
  • Gilla
bravia och 1 till
  • Laddar…
tror vi betalade runt 500-550 för vår (Stockholm)
 
Om han nu har sagt att han inte vill ha betalt för jobbet så tycker jag att det är det som gäller. Han har uttryckt sin önskan, samt att han nu dessutom då tydligen fått mat och dricka på det. Däremot finns det väl inget som hindrar att du nämner för honom att i framtiden så kommer du att betala för jobb som han gör.
 
Allt beror ju på hur nära bekanta man är.

Har byggt altan och hjälp till att renovera i stort sett ett helt hus åt en nära vän. Kostar gratis.

Å andra sidan behöver jag bara slå en signal så kommer han och fixar när datorer och annat skräp slutar lyda.
 
Hjälper jag mina vänner och bekanta med småsaker vill jag inte ha betalt i pengar, för med pengar så följer implicit krav och ansvar på att jag kan ta ansvar för det jag gjort framöver också, om något blev fel t.ex. Då är det inte längre en väntjänst. Däremot tar jag gärna emot andra väntjänster som tack. T.ex. barnpassning, hjälp med hus/trädgårdsarbete/renovering, en pizza och öl, låna släpvagn, en flaska vin etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.