Jag tänker högt:
Om man gjuter en smal anpassad betongupphöjning (istf mura leca) som man lägger en upp- och nedvänd plåtsyll på (så att plåtsidorna går ner om och greppar betongupphöjningen). Den upp- och nedvända plåtsyllen är innan hopskruvad med en normalvänd plåtsyll. Sedan sätter man väggen lite i spänn mot taket, och då kan den inte ta vägen någonstans utan står still på plats.
Kan det fungera?
 
Oldboy skrev:
Jag tänker högt:
Om man gjuter en smal anpassad betongupphöjning (istf mura leca) som man lägger en upp- och nedvänd plåtsyll på (så att plåtsidorna går ner om och greppar betongupphöjningen). Den upp- och nedvända plåtsyllen är innan hopskruvad med en normalvänd plåtsyll. Sedan sätter man väggen lite i spänn mot taket, och då kan den inte ta vägen någonstans utan står still på plats.
Kan det fungera?
Låter också som en idé.. är det lättare att få fast en "vägg" i en gjutning av en "betongsockel" vs en rad av lecablock? om vi ser till stabilitet/rörlighet?
 
Gah.. möss, sorkar, råttor, mullvadar.. och nu MINK ???????

Välkommen till landet Sandra!

Nu vågar jag inte (efter rekommendationer..) släppa ut hunden själv utan översikt igen.. :(
 
Låter också som en idé.. är det lättare att få fast en "vägg" i en gjutning av en "betongsockel" vs en rad av lecablock? om vi ser till stabilitet/rörlighet?
Är nog ingen större skillnad. Min tanke var att undvika att skruva/borra. Eftersom ni hade plåtreglar så poppade denna idé upp.

Vet att man kan bygga innerväggar (vanliga i trä) utan att spika, genom att sätta dem i spänn mellan golv och tak. Kan vara användbart om man har spånskivegolv (särskilt om det är flytande) som är helt odugligt att fästa något i.
 
Oldboy skrev:
Är nog ingen större skillnad. Min tanke var att undvika att skruva/borra. Eftersom ni hade plåtreglar så poppade denna idé upp.

Vet att man kan bygga innerväggar (vanliga i trä) utan att spika, genom att sätta dem i spänn mellan golv och tak. Kan vara användbart om man har spånskivegolv (särskilt om det är flytande) som är helt odugligt att fästa något i.
God idé, det är lite lurigt när det är så mycket nedklämt i så litet golv.. man vet ju inte hur djupt de lagt golvvärmen tex.. eller rören.. den ena stålskenan är redan fäst (av tidigare ägare) så den får vara där den är.. nu ska vi bara göra några småväggar (max ett par meter långa)..

Vi har nämligen hm stenväggar därnere (typ natursten, rundade stora) och det är inte så praktiskt.. vi vill bara dölja dem och få lite mer lätthaterliga väggar (idag har de putsat på nått vitt kladd som spricker o lossnar överallt.. och samlas damm på varenda litet bump)
 
Så ser väggen ut idag.. (bättre sida än den andra där mer yta/fogar är spruckna)..

vaggtvatt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gahhhh... stoppet i avloppet var tydligen bara halvfixat ..
"Skit" oxå..

:thumbdown:
 
Igår kom putsnissarna hit :)

Företaget vi anlitade (hm bokade?) har varit förvånansvärt tysta av sig trots att man försökt fått lite "kontakt/respons".. gjorde klart längs vägen att vi inte hade så bråttom (de verkade väldigt uppbokade).. men vi ville gärna ha lite tid för planering bara (då det vankas andra projekt och hantverkare också).. hm jovisst.. dan innan ringde de typ och fråga om vi fortfarande ville ha putsat.. sen kom dom morgonen därpå.. haha.. förvånar mig inte iof..

Nu är fasadsidan nerriven iaf.. (gjordes igår, gick jäkligt snabbt faktiskt).. kom fram en helmurken fönsterkarm och murken del av syll.. plus skador i teglet (lerstenen) på sina håll.. idag murar de om skadorna och sen ska putsen på!

Lite spännande..
 
Snigla skrev:
Gahhhh... stoppet i avloppet var tydligen bara halvfixat ..
"Skit" oxå..

:thumbdown:
Stoppet verkar avhjälpt nu efter ännu en uttryckning/rensning.. dock sa rörisen åt oss att gräva upp skiten (avloppet) ganska omgående .. problemet kommer återkomma och för varje gång de måste komma ut o rensa ju mer pengar kastar vi i sjön..

Marken under vårt avlopp har sjunkit och med den avloppet - så det är lite bakfall sista biten in i trekammarbrunnen.. han trodde det räckte att gräva just där.. och några meter upp (för att höja marken under avloppet igen..).

Väntar nu på lite prisuppgifter..

/S
 
  • Gilla
riickard
  • Laddar…
Nu är jag skitless på avloppet! Stopp igen!!!!! Faaaaaan... Grrr... Morr.. :(

Vi har bokat in omgrävning till nästa vecka.. (Vi var snabba!) men det räcker uppenbarligen inte ju.. Måste ju gå på toa tills dess liksom.......
 
Kan ni inte låna en husvagnstoalett av någon för tillfället ?
Ni kanske kan ha hela vagnen hemma en vecka så ni får sitta i fred på dass.:p
 
Micro skrev:
Kan ni inte låna en husvagnstoalett av någon för tillfället ?
Ni kanske kan ha hela vagnen hemma en vecka så ni får sitta i fred på dass.:p
Pinka är ju inga problems,nummer två chansar vi på att göra i andra huset just nu.. Har inte märkt av stoppet där än (betyder inte att det inte är stopp även där, bara det att vi har ett långt rör att fylla typ..) .. Vi spolade några ggr i andra huset för att testa.. Medan vi kollade i trekammarbrunnen..då kom iaf vatten!

Tyvärr har vi ingen o låna.. (Varken campingtoa el husvagn)

Mitt förslag var att sätta en stol ovan trekammarbrunnen med hål i så kunde man sitta o njuta av utsikten ;)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Har påbörjat projekt rivning av uteplats.. golv, regelverk och staket ska ner.. taket ska vara kvar.. :)

uteriv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såhär ser det ut på andra änden av tomten..

putsen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra gavelns puts riven..
 
P
Varför riva uteplats? Det ser ut att vara fint virke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.