Vi har fritidshustomt, fin sjötomt som ska säljas. Bygglov/byggrätt finns och i begynnelsen hade vi tänkt bygga hus klart och sedan sälja. Men, flertal (inklusive på detta forum) har rått oss att det är mest ekonomiskt att sälja tomten obyggd (färdigställa nyckelfärdigt hus är dyrt). Om det är korrekt lär vi aldrig få veta, men, vi vill i vart fall "piffa upp" tomten lite innan försäljningen med markplanering, brygganläggning och lite strandnära uteplatser etc.

Vad får man bygga på en tomtmark då. Jag vet att t.ex friggebod är omöjligt. Men, bryggor och uteplatsaltandäck går väl bra? Spalje mot tomtgräns? Allt som normal inte är bygglovspliktigt (utom friggebod) borde väl gå bra - eller hur?
 
Inom strandskydd får du nätt ojämnt klippa gräset. Du får aldeles speciellt inte anlägga uteplatser, bryggor osv. nära stranden.
 
Såg i en annan tråd att ditt bygglov snart går ut. Det gäller bara i två år. Kan vara läge att förnya det (vet inte hur det går till) inför försäljningen. En köpare kan inte lita på att de får bygglov överhuvudtaget, det kommer att minska tomtvärdet avsevärt.
 
Hemmakatten
Är strandskyddet upphävt ända ner till sjön med tanke på bygglovet? I så fall kan ni anlägga brygga.
 
hempularen skrev:
Såg i en annan tråd att ditt bygglov snart går ut. Det gäller bara i två år. Kan vara läge att förnya det (vet inte hur det går till) inför försäljningen. En köpare kan inte lita på att de får bygglov överhuvudtaget, det kommer att minska tomtvärdet avsevärt.
Nu fick jag hjärtklappning and andnöd. Hoppas jag inte har räknat helt galet vad gäller tidsplanen. Nog gäller väl ett bygglov i 5 år? Eller menar du att 2 år är kvar på bygglovet från och med nu? Jag har skrivit om våra planer på lite olika ställen här på Forat och kanske inte all information framkommit. Så här ser tidsaxeln ut.

Feb 2012: Bygglovet beslutas av Kommun
2012-2013: Överklagningar, alla instanser till Miljö-överdomstol (SveaHovrätt)
Feb 2103: Sista överklagandeinstans beslutar om avslag för klaganden. Härmed vinner bygglovet laga kraft (per definition?)

Feb 2013: Bygglovet vinner alltså laga kraft som jag förstår Feb 2013 och bör då gälla fram till Feb 2018
Dvs 5 år från och med 2013 (inte från 2012)
Juli 2013: Tekniskt samråd och startbesked
Vår 2014: Markplanering, utgrävning för grund påbörjas
Feb 2018: Senaste datum för färdigställande och slutbesked med befintligt bygglov.

Hoppas jag inte fått det hela om bakfoten.
 
Mikael_L
Man har två år på sig att starta och fem år att slutföra byggnationen som bygglovet avser.
 
Hemmakatten skrev:
Är strandskyddet upphävt ända ner till sjön med tanke på bygglovet? I så fall kan ni anlägga brygga.
Jo, strandskyddet är upphävt i området. Förutom just brygga, hur är det med andra åtgärder som t.ex uteplatser, spaljéer och terasser? Byggnationer som normalt inte är bygglovspliktig kan man väl även bygga på obebyggd tomt eller hur?
Eller, finns det fler undantag än friggebod som ju endast får byggas om huvudbyggnad finns.
 
jokomoko skrev:
Jo, strandskyddet är upphävt i området. Förutom just brygga, hur är det med andra åtgärder som t.ex uteplatser, spaljéer och terasser? Byggnationer som normalt inte är bygglovspliktig kan man väl även bygga på obebyggd tomt eller hur?
Eller, finns det fler undantag än friggebod som ju endast får byggas om huvudbyggnad finns.
Är strandskyddet upphävt även i vattnet? Är inte helt självklart att det är det bara för att det är upphävt på land, och då krävs fortfarande strandskyddsdispens för brygga.
 
Tack för svaren. Om vi nu bortser från vattenkonstruktioner (brygga) så sammanfattningsvis tycks svaren denna tråd tyda på att bygglovsfria konstruktioner (altandäck, spaljé etc) är OK på obebyggd tomt. Det är så jag fattat det också.
 
Men som sagt, om ni eller en köpare inte påbörjar bygget senast i Feb 2015, så blir bygglovet ogiltigt.

Nu iom. att strandskyddet tydligen är upphävt på hela tomten så blir jag osäker på det där med uteplatser etc. Men ex. en friggebod får man inte bygga, eftersom den är en bygglovsfri komplementbyggnad, då måste det finnas en huvudbyggnad.
 
Jag har aldrig hört talas om att strandskydd kan upphävas för en hel tomt, annat än om det gäller detaljplanerat område i vilket fall skyddet är upphävt för hela området.

Vanligen får man endast dispens från skyddet för en viss åtgärd, till exempel att bygga ett hus.
 
hempularen skrev:
Men som sagt, om ni eller en köpare inte påbörjar bygget senast i Feb 2015, så blir bygglovet ogiltigt.
Utgrävning av grund hoppas jag godkänns som "påbörjat bygge"? Måste man rapportera in detta med bilder eller annat bevis? Registrerar kommunen byggstart på något sätt (annat än startbeskedet) för att arkivera byggstartdatumet?
 
mycke_nu skrev:
Jag har aldrig hört talas om att strandskydd kan upphävas för en hel tomt, annat än om det gäller detaljplanerat område i vilket fall skyddet är upphävt för hela området.
Vårt område är detaljplanerat. DP medger brygga.
 
Mikael_L
jokomoko skrev:
Utgrävning av grund hoppas jag godkänns som "påbörjat bygge"? Måste man rapportera in detta med bilder eller annat bevis? Registrerar kommunen byggstart på något sätt (annat än startbeskedet) för att arkivera byggstartdatumet?
Frågan har varit upp förut. Jag själv vet typ inte mer än vad jag har läst i forumet.
Men volvo i denna tråd är, såvitt jag vet, kontrollansvarig och bör ha rätt bra pejl.
http://www.byggahus.se/forum/bygglo...gget-inom-viss-tid-vad-menas-med-paborja.html

Fast Vallentuna kommun tycker sig kunna tolka att arbetet med själva grunden ska ha påbörjats:
http://www.vallentuna.se/sv/Bygga-b...Bygglovsprocessen/Fragor-och-svar-om-bygglov/
Det roliga blir väl att då kan inte den kommunen klaga på någon som gör precis allt schaktarbete, grusar upp färdigt för kantelement och lägger ner serviser och allt, innan bygglov/startbesked getts. ;)
För det räknas ju tydligen inte av dom som att bygget startats ... *hehe*
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
jokomoko skrev:
Utgrävning av grund hoppas jag godkänns som "påbörjat bygge"? Måste man rapportera in detta med bilder eller annat bevis? Registrerar kommunen byggstart på något sätt (annat än startbeskedet) för att arkivera byggstartdatumet?
Påbörjat bygge är när du påbörjar bygget!
Det finns olika meningar om vad som är påbörjat, men utgravning är inte att bygga. Du måste nog åtminstone lägga rör och ledningar, kanske också sätta formen och armera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.